.. Adrenaline er ute nå; de var allerede tilgjengelige i begrenset omfang i hvert fall fra februar forrige vinter. Adrenaline er stivere og kanskje litt smalere i pafformen enn de fleste (alle?) andre randosko, men er stadig LANGT fra å være i nærheten av en vanlig middels stiv frikjøringsstøvel, desverre. Jeg snakket med designere og produksjonsfolk hos både Scarpa, Crispi, Lowa og Garmont unner ISPO i år om nettopp denne problematikken, att det ikke finnes noen støvel med vanlig kontrol og smallere passform; men som tilbyr en velfungerende gangmodus / løst skaft. Ingen av produsenterne tror p.t. på att det vil gå å selge nokk av e sådan støvel til att det betaler seg å utvikle den, desverre.
Det finnes dog en del alternative løsninger. Noen støvler går å mekke med så man kan bygge en egen helt grei walkmode/gangmodus på de. Dette er ikke en helt enkel operasjon, men absolutt mulig med flere støvelmodeller for de som er litt hendige og kjenner for å mekke.
Montering av gummisåle på alpinstøvler er ikke noe større problem heller, i alle fall i alpene finnes det en del folk som kan fixe sånt. Jeg selv har ett par Raichle/Kneissl Flexon som er retrofitted med vibramsåle og avrundet litt frem og bak. En drøm på klippe og grus (eller asfalt...) sammenliknet med plast og stadig bra funksjon i de fleste vanlige bindinger så lenge disse kan justeres i høyden frem. Utløsningen blir aningen mer upresis, men i de fleste tilfellene der jeg bruker disse sko i vanlige bindinger er dette ikke noe større problem for meg. I Fritschi og Naxo funker skoene suverent; sitter i bindingen sm en randosko men tilbyr samme kontrol som mine vanlige kjørestøvler (ettersom det jo er samme skal..).