... Watea (101'eren til Fischer) kommer sikkert å selge en del. Det samme gjør masse andre ski i den størrelsen. Men ultimative pudderski er de ikke.
Kanutten og raa var inne på noe. Blandt de skie som faktisk går å få tak i uten større mek eller redsel for at selskapet konker, innen man få skia, er vel Big Daddy og Sanouk stadig i det absolutte topskiktet.
Ski som M103 og Rossi Squad er jævli bra drapå-ski for de som har saft og kraft til å drive de; men det er ski som i mye høyere grad utmærker seg i oppkjørt snø eller som riktige drapå-ski for konkurrense-bruk, der skiene skal være stabile og holde kant (..og holde sammen), men der skiene ikke nødvendigvis behøver å gi kjøreren noen spesielt god følelse.
Jeg føler at både Squad 91 og 98 er for smalle for å være bra pudderski; derimod var 98'eren utrolig digg på hardpakket kallsnø i store sving og med høy fart. Men i løssnø? Nei takk. De minner veldig mye om mine Igneous FFL, som var det absolutt feteste jeg noensinne hade kjørt da jeg fikk de vintern 02; men etter det ble skiene da en cm bredere og etter det har jeg ikke sett meg tilbake.
Mye breiere ski er etter min mening ikke noe problem; så længe vi snakker løssnøski og det ikke er en masse skjelen til allroundegenskaper, tror jeg det er en bit op til grensen for bredde. DB's Tabla Rasa er en fantastisk ski når det er snø nok (samtidig som den er en helt kurant allroundski for ett sted som fx La Grave, der man likevel aldrig hverken carver eller kjør pist i det hele tatt). Har desverre ikke prøvd Prophet'en; men har svæt å tro att bredden er noe problem. Lengden derimot; men det er jo forskelligt fra folk til folk. Jeg synes også at DB's Tabla er forferdelig kort.
Volant Spatula må jo nevnes (samt Birdo's for de få, som har hørt om de og de ennå færre, som faktisk har prøvd de). Denne skien kjører utrolig bra når man venner sig ved litt annerledeskrav til teknik og stance; skiene er både lekne og veldig farstabile (men igjen korte!!).
En ting synes jeg er rimelig klart; bredde vinner (med mindre skiene blir sjukt korte, typ Völkl Sumo, 175cm er ALT for kort). Klart jeg skjønner att mange har smallere ski og rådigger de; fett nokk, men å foreslå ski med midje unner 10cm som ultimative pudderski betyr enten att man ikke har testet så veldig mye ski i de rette forhold, eller også att man foretrekker en kjørestil som ikke gjenspeiler hva dagen breieste ski er tiltenkt.