og hadde det ikke vært for de heller stakkarslige snøforholdene, hadde det vært en absolutt knalltur. På tross av at snømengden angiveligvis var den dårligste på 40 år, tror jeg de fleste av årets kursdeltagere ser tilbake på det som et minneverdig semester.
Pluss: - Veldig bra anlegg. Selv om heisene er lagt opp litt uintelligent, og det er hard kamp om den beste nysnøen, er terrenget innenfor anlegget alene verdt å bruke mange, mange dager i. Turmulighetene ut fra anlegget er formidable, det samme kan sies om andre deler av BC ikke alt for langt unna.- Hostellet. Samesun Fernie er et i høy grad underholdende sted å bo. Masse folk du ikke vil gå glipp av å møte.
Minus: - Det er absolutt mulig å reise billigere enn dette.- Endel rot fra turarrangør, men mye/det meste av dette blir trolig rettet på til neste år.- Idrett, Kultur og Samfunn er et stusselig fag; det fortonet seg for meg som en kjedelig krysning av gym teori og historie på tidlig ungdomskolenivå, og klinisk fritt for fysisk aktivitet. (Det kan man jo fikse selv, naturligvis, men det blir mer tid i klasserommet.) Slett ikke som beskrevet i studiebrosjyrer og liknende. (Mulig de skulle endre på innholdet, usikker på dette.)- Ølet i Canada er ikke mye å skryte av, men selv import er jo mye billigere enn her.
Når det gjelder økonomi, kommer det helt an på deg selv. For min del dekket lånet mesteparten av regningene til Gateway, måtte vel spe på med nærmere 10.000, og utenom dette levde jeg på litt i overkant av 25.000. Inkludert i disse 25 fikk jeg med meg utstyr som ville kostet meg 13-14 tusen i Norge, 10 dager i Mexico, mat i tre måneder, øl i tre måneder, et par turer rundt i BC, og diverse. Jeg levde godt.
Jobb heller to måneder her enn å ta deg jobb der, det er mitt råd. Jeg vet ikke hvor lett det er å få jobb, men jeg skulle tro det er sterk konkurranse. Dessuten tjener man ikke mer enn 8CAD i timen, altså rundt 45 kr.
Om du ikke er av typen som *må* på hver forelesning, har du masse tid på fjellet. Du kan i utgangspunktet dra opp hver dag, men da må du jo lese mer selv (dersom du har tenkt å stå, vel og merke, men pensum er slett ikke krevende). Forelesningene er naturligvis ikke obligatoriske, med unntak av et par stykker.
Håper dette hjalp deg litt på veg.