... veldig smal fot er det absolutt verd å prøve om du klarer å finne ett par Raichle/Kneissl Flexon. Dette er kanskje den smalleste støvlen på markedet og samtidig en støvel som er ganske mjuk fremover samtidig som den er veldig stiv bak og til siden; perfekt om du kjører fort og kraftfullt men ikke mye pist og liknende. En av de behageligste skoene å lande dropp med samt pløye fort i oppkjørt og ujevn snø. Seth Morrison fx sverger til denne støvelen og har fått K2 å kjøpe opp ett restlager (de lages nemlig ikke lenger, nyeste modelen er fra 2003) til seg og hevder selv att han har mer enn 20 par liggende på lager.
Jeg er selv på mitt andre og tredje par (har ett par som har fått gummisåle montert og ett par "vanlige") og bruker disse selvom jeg i noen år har kjørt for ett større merke som også lager støvler. Jeg har dog valgt å istedet betale for Flexon ettersom de passer min veldig smale fot bedre enn noe annet.
Flexon kommer både med en relativt vanlig innersko og med en full thermo-innersko av wraparound-typen. Den siste kan absolutt anbefales, ferdig oppvarmt og tilpasset er den utrolig behagelig, varmere enn noe annet (bortsett fra batterivarme såklart) og mye lettere enn vanlige innersko eller sprøytesko.
En helt annen støvel å titte på kan være den nye Dalbello Krypton, som til dels er bygget over samme prinsipp med løs tunge som Flexon (designet av Glen Plake som tidligere var svoren Flexon-fan) men er litt stivere og har aluminium-spenner, som holder mye bedre enn de desverre noe mediokre spennene på Flexon. Krypton er aningen breiere i passformen enn Flexon, men stadig en av de absolutt smalleste støvlene som går å finne (muligvis bortsett fra enkelte WC-stock racingstøvler, noe du ikke vil hatil frikjøring uansett).
Uansett hvilken støvel du ender opp med bør du få laget en bra innersåle av noen som kan sitt handverk (det er desverre ikke flust med såne i Norge, men noen stykker finnes det, ellers kan en del folk i alpene lage bra såler). Få tak i en riktig customsåle fra fx. Com'formable (oppvarmet of form"støpt" plastplate, typ)eller Superfeet (specialtilpasset kork).