Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Røket fremre korsbånd
#12705 23/11/2009 3:24 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei! Jeg er ei jente på 14 år som for ca.3 måneder siden røk det fremre korsbåndet og har så mange spørsmål.

Har nå begynt med fysioterapi og skal til ortoped snart og høre om hvorvidt jeg får operasjon eller ikke. Jeg holder på med håndball, fotball og snowboard. Er med andre ord ei veldig aktiv jente som gjerne vil delta på toppnivå innen håndball og kanskje snowboard, men har da noen spørsmål til dere som også har opplevd det samme:

-Har dere operert eller ikke, og hvordan gikk det?-Er jeg på 14 år for ung for operasjon?-Har noen av dere erfaringer med å bli hemmet av et ustabilt kne? Og hvordan takler dere det?

Syns det er veldig trist å ikke kunne være med på hverken håndball, fotball og snowboard. Har vært med litt men har hele tiden gått på noen smeller ved at kneet gir etter å gjør jævla vondt. Så hadde blitt kjempeglad om noen kunne ha delt litt erfaringer smile

Re: Røket fremre korsbånd
Karianneb #12706 23/11/2009 4:24 PM
Entusiast
Entusiast

det finnes en søkefunksjon på siden her hvor du kan søke i forumet og finne veldig mange diskusjoner med mye informasjon om dette...

Jeg kan alikevel gi noen korte erfaringer på bakgrunn av at jeg røk fremre korsbånd nå jeg var like gammel som deg.

Om du kan operere eller ikke har ikke noe med alder å gjøre, men om du fortsatt er i vekst, dette kan de se på røntgenbilder, om det er noe osm heter vekstsoner mellom beina i kneleddet. For min del måtte jeg vente til jeg var 16-17.

Du bør absolutt operere når du får muligheten til det. Med operasjon og mye trening kan kneet bli helt bra.

I årene mellom jeg røk korsbåndet og jeg opererte trente jeg masse, noe somm gav meg muligheten til å kjøre brett. Jeg måtte ta det forsiktig, og kjørte mest safe. Jeg opplevde at pipekjøring var mye lettere å drive med og at det der var mulig å ha prograsjon uten for stor risiko.

JEg vil tror håndball og fotball er vanskeligere å drive med på et morsomt nivå fordi dette er kontaksporter og du ikke på samme måte kan være litt forsiktig og styre tempoet/risikoen selv.

Lykke til og tren beihardt, dette er ikke slutten på moroa, men toppnivådrømen røk kanskje med det korsbåndet, men alt er mulig!

Karianneb #12707 23/11/2009 6:27 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk laugh

Uff, får helt frysninger av tanken på å vente på så lenge som deg på operasjon. Men hvordan taklet du å vente så lenge på operasjon? Jeg for min del får helt fnatt bare jeg er syk og ikke kan delta på noe trening eller kjøring..Så du skjønner det å stå over konkurranser etter konkurranser er tortur.

Takk, trenger all oppmuntring jeg kan få:)

Karianneb #12708 23/11/2009 6:58 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei! Skjønner deg godt men vil råde deg til å være tålmodig. Du skal ha med deg kneet hele livet.

Her er mye fin info om avrevet korsbånd:

http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=32&threadnr=199724

http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=55128

Stå på!ørjan

Karianneb #12709 24/11/2009 6:47 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Tusen takk! laugh

Her var det mye nyttig, takk!

Karianneb #12710 25/11/2009 10:35 AM
lhs Offline
Nytt medlem
Nytt medlem

Og her har du oppdatert medisinsk info rundt korsbåndskade og trening / rehab.

http://www.hjelp24.no/getfile.php/Filer/Sykehus/Korsb%C3%A5nd%281%29.pdf

Karianneb #12711 25/11/2009 5:37 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk laugh

Karianneb #12712 26/11/2009 10:44 PM
Fersking
Fersking

Korsbånd er en talmodighets prøve. Bra at du har kommet i gang med fysioterapeut. Håper det er en fysioterpeut som jobber med idrettskader. Forstår deg veldig godt på at det er frustrerende og ikke få trene slik du pleier. Selv om du sinnsykt lyst å trene håndball, fotball, og suse av gårde på snowboard, så vær talmodig!! Kom i gang med styrke- og balanse trening. Like viktig før en eventuell operasjon. STÅ PÅ!! Lykke til!

har selv operert begge knær
Karianneb #12713 26/11/2009 11:10 PM
Fersking
Fersking

hei. jeg har selv operert korsbånd og menisk på både høyre og venstre fot. Jeg drev også aktivt med fotball, håndball, og skikjøring. Første kneet mitt tok jeg i sep. 2006, da jeg var 16 år.. gikk over et og et halvt år uten korsbånd,der jeg trente MYE! hverken almenn leger eller fysio tok iniativ til å gå videre med saken. Spilte likevel fotball og håndball og sto på ski 1,5 år uten korsbånd - der foten gidde etter 8 ganger. Etter det satt ned foten og krevde en MR. Jeg fikk MR i nov 2007, og det resulterte i fremstkorsbånd riptur og bøttehank riptur på begge meniskene.

Operasjon ble i feb 2008, og når kneet var komt på topp igjen klarte jeg selvfølgelig å ødlegge meg på nytt.Denne gangen på ski, da skien sklei ut av bane, med stor fart og ikke løste seg ut. Korsbånd og menisk skade igjen.

Jeg er fremdeles under opptrening på det siste kneet, og har virkelig troen(for jeg har jo vert igjennom det en gang før, så denne gangen vet jeg faktisk at DET er mulig) - legg ned mye trening(selv om det kan bli tungt og kjedelig i lengden). MYE vekt på stabilitet, styrke og bevegelighet. Sykkling er også ekstremt bra!Jeg hadde og lyst å satse mye på håndball, men det ser litt vanskelig ut - for øyeblikket (men så har jeg to seriøse skader også). Uansett, ingenting er umulig, å knær kan bli tip topp igjen. Har du en bare en korsbånd skade er det bedre enn hvis du har menisk skade i tilegg.. Det gjør ting litt mer avansert, og du blir tvunget til å vurdere litt mer på lengre sikt.

Har tre tips til deg.1. Vil du drive med idrett, TA operasjon2. Vær flink med trening i ettertid3. Alt går an, tro på mulighetene. Du kan klare ting like bra med en korsbåndskade i forhold til folk uten. Du har aldri noen garanti uansett, skader forekommer - å når det skjer må man gjøre det beste utav det.

Lykke til:wink

Karianneb #12714 27/11/2009 12:02 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei! Ser du virkelig har fått gjennomgått ja. Fysiterapauten min fortalte at om man først har røket det ene, er det større sjanse for å ryke det andre også. Det er bra urettferdig!

Og det tok lang tid! Måtte ha vært fælt å vente hele tiden.

-Trente du mye styrke i knær når du var uten korsbånd? -Og klarte du å spille kamper uten at kneet ga etter?

Får operasjon ja. Har i de siste 4 månedene gitt etter 5 ganger til meg. Og det er med relativt rolig trening. Så en operasjon er absolutt nødvendig. Hadde time hos ortoped i går, som jeg hadde trent hardt frem mot, for å være klar for operasjon på dagen. Dvs. 40 min kneøvelser nesten hver dag de siste 2 månedene+rolig håndball og fotball+ masse spinning. Drita lei knebøy og alt der, og så skikkelig frem til den timen, for da skulle jeg liksom få vite operasjonsdato. Når jeg kommer inn, så ber legen meg om å sette meg ned før han forteller at en operasjon pr. dags dato ville være veldig risikabelt med tanke på lik vekst i begge ben. Så fikk da høre at jeg kunne komme tilbake til VÅREN for ny vurdering...

Trodde jeg skulle knekke sammen, jeg som hadde trent så hardt frem mot operasjon. Var og er vanvittig tungt å takle. 2 skritt frem og 1 tilbake..

Men når jeg leser hva du har vært igjennom, skjønner jeg at det hele bare såvidt har begynt...

Karianneb #12715 27/11/2009 12:07 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ja, det skal være sikkert! Ja, har en kjempeflink fysiterapaut som har vært med som fysioterapaut hos mange Tippeliga-lag. Så der er det ikke noe å klage på.

Utrolig motiverende å les laugh Tusen takk!!

re:
Karianneb #12716 27/11/2009 3:43 PM
Fersking
Fersking

Jada,det var hardt - særlig når jeg tok det andre kneet 1 år etterpå... men det nytter ikke sette seg ned å syns synd på seg selv, for da går det ingen vei. Skjønner du har samme innstilling!

Når jeg ødela meg første gangen, trente jeg mye styrke uten korsbånd, ja - samtidig som jeg gikk på idrettslinjen og var med på all mulig sport der. Merket først at noe var meget galt, da en mann jeg trente med spørte om jeg syns det var tungt å løfte med 50 kg i knebøy.. noe som jeg pleide å løfte 10 reps*4 sett med. Grunnen til at han spørte om dette var at høyre foten min(den jeg ikke hadde korsbånd på, skle innøver når jeg gikk ned mot 90 graders vinkel.) Ganske rart, for jeg merket ikke noe til det selv. (klarte nok å holde det stabilt pga. resten av musklaturen min var nokså sterk)

Kamper spilte jo også, og cuper ned til barcelona var jeg og med på.. noen kamper gikk det bra, andre ikke..

Det hørres ut som du trener veldig bra, og det var synd det med operasjonen. Forstår utrolig godt hvor frustrerende dette kan være.. Uansett, mye trening før operasjon er ikke alltid så nødvendig. Trening er bra, ikke missforstå, men du må føle og se på deg selv hva du klarer. Ikke press mer enn nødvendig(selv om viljen er der)- det kan gjøre vondt verre - særlig i kontaktsporter. Snowboard er bedre da, og nå er jo vintersessongen i gang!

Om du er godt gjennomtrent til en operasjon, er det i og for seg veldig bra.. men en vanelig prosedyre under rekontruksjon av korsbånd er å kutte av en sene på bakside/innside av låret for å laget et nytt korsbånd. Etter operasjon går du med krykker et par uker, og etterhvert litt mer bevegelse.. Uansett,dette fører til at du minster nesten all den muskelmassen du evt har trent opp.

Godt at du er flink med fysioterapaut allerede, dette fikser du!:)

Karianneb #12717 28/11/2009 6:24 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Uff, synes ekstra synd på deg som måtte gjennom det to ganger frown Synd at også meniskene ble ødelagt. Skjønner at du har hatt din porsjon uflaks..

Var det først da du fant det ut? Selv har jeg fått høre at jeg både går og løper litt annerledes enn før, selv om jeg ikke merker noe forskjell.

Utrolig at du klarte å være med på så mye uten korsbånd, tyder på at du hadde veldig sterke knær.

Ja,og da er det EKSTRA motiverende å gjøre kneøvelser dag inn og dag ut... -_-

Stå på og lykke til med håndballdrømmen! For deg så virker det ikke som om noe er umulig.Lykke til! laugh

Og takk for tipsene og oppmuntringen!

Mest lest på FRIFLYT.NO