hei. jeg har selv operert korsbånd og menisk på både høyre og venstre fot. Jeg drev også aktivt med fotball, håndball, og skikjøring. Første kneet mitt tok jeg i sep. 2006, da jeg var 16 år.. gikk over et og et halvt år uten korsbånd,der jeg trente MYE! hverken almenn leger eller fysio tok iniativ til å gå videre med saken. Spilte likevel fotball og håndball og sto på ski 1,5 år uten korsbånd - der foten gidde etter 8 ganger. Etter det satt ned foten og krevde en MR. Jeg fikk MR i nov 2007, og det resulterte i fremstkorsbånd riptur og bøttehank riptur på begge meniskene.

Operasjon ble i feb 2008, og når kneet var komt på topp igjen klarte jeg selvfølgelig å ødlegge meg på nytt.Denne gangen på ski, da skien sklei ut av bane, med stor fart og ikke løste seg ut. Korsbånd og menisk skade igjen.

Jeg er fremdeles under opptrening på det siste kneet, og har virkelig troen(for jeg har jo vert igjennom det en gang før, så denne gangen vet jeg faktisk at DET er mulig) - legg ned mye trening(selv om det kan bli tungt og kjedelig i lengden). MYE vekt på stabilitet, styrke og bevegelighet. Sykkling er også ekstremt bra!Jeg hadde og lyst å satse mye på håndball, men det ser litt vanskelig ut - for øyeblikket (men så har jeg to seriøse skader også). Uansett, ingenting er umulig, å knær kan bli tip topp igjen. Har du en bare en korsbånd skade er det bedre enn hvis du har menisk skade i tilegg.. Det gjør ting litt mer avansert, og du blir tvunget til å vurdere litt mer på lengre sikt.

Har tre tips til deg.1. Vil du drive med idrett, TA operasjon2. Vær flink med trening i ettertid3. Alt går an, tro på mulighetene. Du kan klare ting like bra med en korsbåndskade i forhold til folk uten. Du har aldri noen garanti uansett, skader forekommer - å når det skjer må man gjøre det beste utav det.

Lykke til:wink