Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Smerter på baksiden av leggen
#124751 22/01/2006 10:48 PM
Gilje Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Bak venstre legg (baksiden av foten) har jeg en sene som er fryktelig vond når jeg ligger "bakpå" skiene.

Hvis jeg ikke står en god stund, forsvinner det. Men etter litt skikjøring kommer smertene tilbake.

Noen som har opplevd det samme? Kan det være støvelen som er problemet?

Takker for alle svar!

Tja,
Gilje #124752 23/01/2006 7:00 PM
Che Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

etter en kollisjon med ei rot og en drop med überflat landing fikk jeg tilsvarende smerter.. Hadde store problemer med å ta høyresvingen i pudder når jeg lå litt bakpå (kjører telis). Etter en slapp sommer med tilnærmet null skikjøring forsvant smertene, men det kan ha noe med at jeg byttet støvler fra noen lav crispi cxa til t1r.. Fikk anbefalt høyere støvler, så da slo jeg til på et bra tilbud..

Vanskelig å si, det kan jo fort hende du har fått en god belastningsskade.. Er det andre aktiviteter du sliter med å holde på med? Kan hende du har akkillessenebetennelse, men det er lite trolig..

har også dette
Gilje #124753 23/01/2006 7:05 PM
Fersking
Fersking

pga langt bakpå på skiene av og til og føttene hviler på skokanten. Har fått diagnose; nerveklem (skade på noen nerver). Smertene kommer og går alt etter hvor mye jeg står på ski, hatt det i flere år.

Man glemmer smertene når det er pudder...............

Mer info = bedre svar
Gilje #124754 23/01/2006 7:10 PM
Entusiast
Entusiast

Ikke så mye å gå på utfra det du skrev, men hvis smertene sitter bak på leggen høyere enn ankelen og kun kommer når du ligger bakpå er det sannsynlig direkte trykk fra støvelen som er problemet da den største belastningen på sener, muskler etc. i en slik stilling er på fremsiden. Særlig området rett bak den ytre ankelknoken er utsatt fordi det her ligger en nerve som lett kan komme i klem. Sitter smertene på høyde med støvelkanten bør du ta røntgen for å utelukke begynnende patologi i leggbena (mikrofrakturer som over tid kan bli tretthetsbrudd)

Gå til legen
Gilje #124755 23/01/2006 7:42 PM
Fersking
Fersking

Da vil du antakelig få til svar at du må ta det med ro i 2 uker(ei venninne av meg er lege. Standardsvar)

Er det fortsatt vondt etter 2 uker med ro. Gå til legen igjen...

Funker alltid!

Teddy
Gilje #124756 23/01/2006 8:44 PM
Che Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

har nok det beste svaret, men jeg må vel slenge meg med det stuntman sier! Men vær OBS på at vanlig røntgen ser man nødvendigvis ikke tretthetsbrudd.. "En idrettsinteressert lege vil sende deg til en spesialrøntgen" heter det så fint i treningslæreboka mi! Er det det diagnosen din blir, er det serdeles viktig å holde seg i ro som teddy sier, for dette må gro som et vanlig benbrudd..

merkelige greier
Gilje #124757 23/01/2006 9:03 PM
Gilje Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Men som dere sier, det smarteste er nok å komme meg en tur til legen.

Hvis jeg hiver på ice gel, så funker det fint å stå. Men det er litt ringt hvis det er noe alvorlig på gang.

Men jeg er temmelig sikker på at grunnen er at jeg får for mye trykk bak på leggen fra støvvelen. Får bare håpe at ingenting er ødelagt inni der.

Problemet oppstod i fjor. Da jeg begynte å stå, merket jeg ingenting og jeg trodde alt var fryd. Helt til den første pudderdagen og all vekt måtte bak på skiene :P

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå