Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Støvler til freeride/randonne
#124318 23/02/2006 10:45 PM
HPK Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Jeg har kjørt telemark siden 1986.Ingenting er som å cruise på telemark i store svinger i urørt snø, men.... når forholdene ikke er topp dvs oppkjørt, kulete, isete osv kjenner jeg nå at låra ikke er som de en gang var. Alderen tynger, famile og jobb betyr mindre tid til trening og skikjøring. Jeg orker rett og slett ikke henge med paralell og brettgutta lenger. Spesielt ikke på vår årlige alpeuke. Jeg vurderer derfor sterkt å plukke av mine Linken bindinger å sette på et par randonnebindinger på godskia. Det jeg lurer på er støvler. Intuitivt har jeg tenkt på den stiveste randonnestøvlen til Scarpa. (stivere enn T1?) Finnes det alternativer som er like bra eller bedre? Kommer nok til å kjøre endel i bakke med støvlene også. Skal ikke se bort fra at pudderplankene suppleres med ett par carveski med alpinbinding også. Trenger altså ett par støvler som egner seg til randonne samt å gå med, ikke knallstive racingboots med teflonsåle.

Beholder mine gamle Tua Excalibur og scarpa T3 til lengre topptur/fjellturer.

Prioritering
HPK #124319 23/02/2006 11:14 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Scarpa Denali er en fin støvel, men hva er du ute etter? Rando støvler er til å gå med! De er ikke konstruert for å kjøre ned med! Hvis du sliter med å henge på gutta når du kjører nedover, så MÅ du velge en alpin støvel! Kjøre egenskapene til en slalåmstøvel kontra en rando er som natt og dag! Har selv 4 par støvler som jeg bytter på. Og rando støvlene bruker jeg bare når jeg skal gå mye bortover. Skal jeg gå opp for å kjøre ned velger jeg en freeride støvel, og skal jeg kjøre i bakke har jeg en racing støvel! For meg høres det ut som om du er på en slalåmstøvel med fleks på ca 100.

Lykke til!

Bra du har tatt til vettet!
HPK #124320 23/02/2006 11:55 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Om du fortsatt har litt krutt i beina til å gå oppover,kan du sikkert gå for en komfortabel alp.støvel med gå-funksjon. Ellers kommer det kanskje litt an på hvor mye du veier i forhold til "hvor mye støvel" du trenger. Er du tung bør du kanskje styre unna rando-støvler, ellers kan du prøve Garmont Adrenaline eller G-ride, Scarpa, Dynafit.. Sjekk vpg.no osv

Scarpa har
HPK #124321 24/02/2006 6:39 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

kommet med en utrolig bra støvel mend mye "Lean" og en stiv "pløse" Scarpa Tornado. Jeg torr den eneste butikken som fører disse i norge er Skandinaviske. Om man har en smal for (skala fra A - E) altså A - C så vil mna ikke anbefale Garmont Adneralin - de blir rett og slett for store i "tå" området etter kort tid og vil være veldig ubehagelige. Garmont har derimot en smal modell som også er forholdsvis stiv som også passer for en smal fot. Har man en bred fot derimot C/D-E så passer Adrenalin og Scarpa veldig bra. Til Tornadoen får man også innlegg slik at man kommer lengre frempå. Test mye og ta gjerne /spør om de har en ski du kan trokke ned i når du prøver slik at du får rette ståstillingen og kan kjenne om det slipper i helen og får riktig trykk på foten.

Takk for gode svar
HPK #124322 24/02/2006 9:40 AM
HPK Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Jeg tror kanskje det blir 2 par støvler. Alpin freeride, kanskje pakke med ski? Sikkert mulig med noen gode kjøp utover senvinteren. Trenger ett par komfortable støvler. Har en datter på 2 år som jeg nok kommer til å tilbringe en del tid i bakken med til neste år. Litt kjipt å kjøre baklengs på telemark samtidig som man bøyer seg framover for å holde skituppene til vesla samlet. Ved neste alpetur tar jeg med pudderskia uten bindinger og handler bindinger og randonnestøvler der. Må si at jeg gleder meg litt til å handle mer stæsj. Fruen derimot kommer til å tilte når hun finner 2 par alpine støvler, T1 og T3 telemarkstøvler og 5 par ski i boden. Spørs om jeg ikke må kjøpe ett nytt sett til henne også.....

Rando støvler til fruen..
HPK #124323 24/02/2006 11:50 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

har randostøvler i str. 25 dame modell hvis du er intr. å inv. utstyr til fruen..

Garmont Adrenaline
HPK #124324 24/02/2006 12:54 PM
Fersking
Fersking

Jeg har Garmont Adrenaline og bruker disse både i bakken og til topptur, de er lagd for å bli brukt både som topptursko og vanlig sko i bakken. Sikkert mange som vil være uenige, men jeg mener de funker veldig godt begge steder.

Superfly; Hvor brede er de forskjellige bokstavene?
HPK #124325 26/02/2006 11:15 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Og bruker ikke Scarpa thermofit innerstøvler i alle skallene sine?

Støvler uhmmm
HPK #124326 26/02/2006 11:47 PM
Medlem
Medlem

Ikke lett mange gode svar... Kan kunn skrive av egen erfaring og vil si e trives ikke å gå tur me alpin sko da e kunn kjøre me lang 120 freeride... E prøvde Denalli TT i fjord, kjøpte på nette og bra støvel å gå me å alt de men ikke særlig stiv... Kjøpte så Tornado og ble mere fornøyd men enda en sko som ikke blir stiv nok.. Problem me rando e fleksen forover.. Bakover, sideveis e veldig bra på Tornadoen... Skal jo sies at de fleste turene som i dag blir lagt i go snø da de komm 30 nye i natt hurra for sunnmøre.. Men de dagene e har hvert i forskjellig forhold har e treves bra me Tornadoen... Kjøre også telemark da me T1 og et par gammle T3.. Valge på sko e klart for meg og de e Scarpa. Årets scarpa e noe bredere en i fjor og passet meg godt men alt ordne seg me termofleks... Skoen selges over alt så skulle ikke bli problem å bestille... Lykke til og som skrevet tidligger flere sko e fordel men kan trygt anbefale Tornadoen......

Råd om sko..
HPK #124327 27/02/2006 10:52 AM
Medlem
Medlem

..er jo generisk umulig å gi. Det er bare en ting som gjelder; prøve, prøve, prøve. For randosko er det begrenset utvalg. De mest kjøreorienterte er; Scarpa Tornado og Garmont Adrenalyn. Scarpa Denali XT var mest kjøreorientert ifjor. Ellers har både Dynafit og Lowa støvler som likes av mange. Nordica (som jeg har) passer for de med brede føtter, men er generelt en rævva støvel for presisjon og "performance".

Binding; etterhvert begynner jeg å helle til dynafit, som er superlett og bra og gå med, og god nok for de aller fleste til å kjøre med. Da trenger du en sko som er tilpasset dynafit bindingen. Mange liker fritschi freeridebindingen (har selv) og naxo 21, da disse (sies å være) bedre for litt røffere kjøring. Tror etterhvert ulempene er såpass store, samt at dynafit er såpass bra, at dette er et vel så godt valg. Tror jeg.

Kompromiss
HPK #124328 27/02/2006 7:52 PM
Medlem
Medlem

Det blir alltid et kompromiss. Jeg valgte Dynafit bindinger. Det er litt herk å låse støvelen i løssnøen men det er adskillig stødigere enn det ser ut som.

Du må finne hvor på skalaen du skal legge deg: gåorientert vs. kjøreorientert. Neste problem er å finne en støvelen som passer. Jeg har antageligvis prøvd samtlige randoneestøvler som er å få kjøpt i Oslo og det var kun 1 som passet mine føtter. Denne var i feil ende av skalaen for min del så jeg bestilte noe annet fra utlandet. Utvalget her i landet er dessverre ikke så stort. Det er egentlig bare å ta runden innom flest mulig sjapper, snakke med betjeningen og prøve flest mulig støvler. Lykke til.

Kontinentet...
HPK #124329 27/02/2006 9:13 PM
Fersking
Fersking

Det viktigeste er å finne en sko som passer som tilpasses perfekt. Anbefaler en større butikk som har det meste av modeller samt folk som kan tilpasse sko. Footworks/ snell i Chamonix eller Team jeannewein i St. anton er eksempler på det. Gjelder både rando og frikjøringssko. En "behagelig trang" sko er løsningen mener jeg. I Norge vet jeg ikke, mulig folka på skøyen eller en eller annen entusiast på sportslageret kan funke.

Takk igjen, mye å tenke på
HPK #124330 28/02/2006 11:03 AM
HPK Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Takk igjen for mange gode svar. Har fått endel å tenke på nå. Både bindingsvalg og støvler. Lett eller tungt og stivt.Foreløpig heller jeg mot de stiveste variantene. Nedoverkjøringen får hovedprioritet. Har tross alt både T1 og T3 med dertil egnede varianter av telemarkski i tillegg.Siklet endel på utvalget hos Snellsport i Chamonix tidligere i vinter. Spørs om det ikke blir en tur tilbake neste år...

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå