Heisann!

Jeg har prøvd Zag freeride gold 201 ganske mye, og jeg ble på ingen måte imponert. For det første føles skiene som de er 160 cm. lange, dette på grunn av den enorme tuppen (effektiv lengde blir minimal...). Dessverre er bredden under midten og formen på skia vel så viktig som bredden foran. På grunn av stort innsving og enorm tupp bærer framskia på Zag-skia veldig bra, men resten av skia skjærer nedi snøen som en kniv. Dermed blir det veldig vanskelig å komme seg frampå (over skia). Dessuten var skiene veldig myke. Dermed blir de svært lite fartsstabile og veldig ustabile på landinger (kommer stadig vekk bakpå). Tror de kan funke veldig bra for nybegynnere som kjører løssnø, men ikke så bra for den gjennomsnittlige Friflyt-leser, som er dyktig i løssnøen (muligens gode til telemarkkjøring, hvos man MÅ være bakpå). Min kompis Trygve, som har kjørt v-cup i utfor og er sjukt dyktig, gidder ikke ta i et par Zag-ski med ildtang...

Men: smaken er som baken. Jeg er jo også av den oppfatning (etter to år med følelser som har slitt i meg, som Åge synger) at twintip på bigmountainski suger max. Så jeg er sikkert litt sær.

-Tore