Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
erfaringer - brett
#12321 12/04/2009 6:20 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Nok en sesong godt underveis men på ingen måte over, og jeg er ute etter erfaringene folk har gjort etter alle brettdiskusjonene som pågikk her i høst.

Det kan ikke bare være meg som sliter med å finne konstruktiv objektiv info? Samtidig er produsentene langt fra snaue på hva de skryter og lover på seg..

Masse snakk om pudderbrett og pow her og der, men om ikke før hvertfall nå vet vi alle at man treffer på mye mer enn pudder på vei nedover (la oss glemme veien oppover og splitboard..).

Så, hva er det som EGENTLIG funker når man skal fortsette å ha det kult å leke seg nedover, men kunne kjøre fort, gjøre store cut-backs, lande switch etc etc etc m.m. Og ikke bare skal gunne rett ned..

Hvilke brett, evt hvilke instillinger?

Rocker, magne traction, banana, pintail, split tail....etc... funker det??

Banana Tech, Reversed rocker etc.
Bruker slettet #12322 15/04/2009 10:25 PM
Fersking
Fersking

Hei

Har kjørt Banana Tech og Reversed Rocker de 2 siste sesongene. Jeg vil for min del vil ikke vurdere og gå tilbake til camber brett med det første. Har kjørt flere modeller fra Mervin og testet Gullwing Camber fra Nitro.

Neste år vil de fleste leverandører komme med ett godt utvalg av Reversed Camber brett og Mervin vil ha kun Bananatech brett. Du kan spesialbestille Travis Rice modellen med vanlig camber. Ride og K2 kjører på med overvekt av Rockerbrett og Nitro nærmer seg 50% rocker og Gullwing rocker brett. De store leverandørene satser hardt på denne teknologien.

Erfaringene mine er at et brett med Banan gir bedre stabilitet, flyter bedre i pudder, er mer lekent selv i kortere lengder enn vanlig. Jeg kjørte tidligere Freeridebrett mellom 162-164, men har de to siste årene kjørt mellom 155 og 158. Jeg veier 80+ kg.

Det er stor forskjell på jibbe versjonene av rockerbrettene og de stivere modellene. Ett brett med reversed rocker som er mykt (jibbebrett) vil fort bli utstabilt i stor fart, ha litt mindre pop og være nervøse på litt større hopp. Har venner som trives på rails og de elsker brettene, men for meg som er for gammal til å satse på elementer av metall blir de for nervøse. Gå for en stivere modell og du vil få ett brett som sitter som et skudd i preppa løype, flyter i pudder (også switch(, fungerer fint til hopping i parken og som er supermorsomt og leke seg med i bakken.

Kom gjerne med innspill på svaret.

Re: erfaringer - brett
Bruker slettet #12323 15/04/2009 11:59 PM
Entusiast
Entusiast

Forskjellen på Rocker og Banana Tech http://www.reversecamber.com/ for de som ikke har lest om dette før

Bruker slettet #12324 16/04/2009 1:37 PM
Fersking
Fersking

Oppsettet mitt denne sesongen:Burton 09 Custom 58Burton 08 Custom bindingerDc Judge 07

Jeg ble gledelig overrasket over Custom brettet. Veldig bra all-round brett. Jeg har hatt med meg dette under alle forhold denne sesongen, alt fra 50cm pudder i Alpene, harde dager, påske-slush og all slags parkkjøring.Hadde det ikke vært for bootsene tok virkelig kvelden siste Alpetur, hadde sesongen på den nordlige halvkule være veldig bra. Oppsettet mitt har vært på den myke siden av skalaen nå, og foruten i hard skogkjøring så har det virket bra. Trang skogkjøring hadde det vært å foretrekke med litt stivere oppsett, men ikke veldig plagsomt.

Burton Custom 58 er hvert fall ett brett jeg på det varmeste kan anbefale. Vil man ha bare ett brett, så er dette ett brett som kan gjøre jobben.

Når det er sagt, jeg er frelst på en eller annen variant av Rocker osv teknologien jeg også. Og det er nok ett rent lekebrett som blir neste på meg, muligens Nitro SubPop. Det begynner å bli en skikkelig jungel å jobbe seg igjen her også nå.

PS: Hvis noen har erfaringer med 09 DC judge kontra 07, gjerne gi en lyd. Trenger nye boots før Sør-amerika i sommer. Har også sett på DC Status, men mistenker at de kan bli i overkant stive for meg. Hørt mye om Deeluxe boots, men ikke så ofte i Oslo så jeg får testet.

Bruker slettet #12325 16/04/2009 5:27 PM
Medlem
Medlem

Jeg har i år kjørt et Burton Malolo 158 (Cartels) og et TechNine E-man 159 (Technine Icon bindinger).

Maloloen er 2 jo et pudderbrett, stance langt bak og en del breiere i front en i bakkant. Jeg gikk ned 4cm i lenge fra mitt gamle Custum, men føler jeg har mye bedre flyt likevel. Det som overasker mest er stabiliteten i høy fart i preppa løype. Jeg tror "kjegleformen" gjør det mye enklere og mer stabilt og kjøre en streight line ned bakken. Ikke mange som gjør dette i dag, men jeg har virkelig fått sansen når man er så stabil...

E-man brettet er ikke så mye å si om, helt standard park/jibb brett. Funker fint. Men tå-strappen på bindingen løser lett ut dersom du tar spins i løssnøen. (Jeg mener ikke i lufta, men gjennom pudderet... ikke bra)

Bruker slettet #12326 16/04/2009 7:16 PM
Fersking
Fersking

jeg har også kun positive ting å si om burton custom. sitter på is og flyter i pudder. kjører kun frikjøring så jeg aner ikke åssen det funker i park men harde landinger fra klipper og skavler er ikke noe problem.

jeg er den heldige eier av en burton fish som er helt sykt når det er mye snø, og spesielt i tett skog. utrolig lett å manøvrere, men blir mindre fartsstabilt på hardt føre. har du råd til et rent pudderbrett så er det bare å kjøre på

når det gjelder rockerbret så har jeg et sims carbon kevlar fra 1989 med rocker, og de er også rått i pudder, men med null kantgrep. blei utrolig positivt overraska over et så gammalt brett. de kunne det på 80-tallet også hehe..

Bruker slettet #12327 17/04/2009 2:52 PM
Medlem
Medlem

Oppsettet mitt:Brett: Lib tech snow mullet 172 08 modellBindinger: Union force mc Boots: Salomon Malamute

Kjører med bindingene helt bakmontert.Hatt brettet i to sesonger nå. For det meste brukt utenfor løype men og hatt en del dager i bakken med brettet.Synes brettet er helt suverent utenfor løype, Er super flyt i løssnø takket være en kjempe nose. Men ikke alltid det er pudder... men det gjør heller ingen ting er super stabilt i høy fart på slagete/kulete bakker. Vindpakket snø, slusj, skare fungerer det fint. Synes det er suverent til dropping av klipper og, har holdt meg mye mer på beina etter at jeg fikk dette. Nesten slutt på nosedive etter dropp. Helt klart beste brett jeg har hatt. Brettet har magnetraction kanter, noe som gjør at det sitter bedre enn noe annet brett jeg har prøvd.

I bakke er det ikke det mest lekne brettet, men fungerer greit. Er ikke et brett som oppfordrer til masse lek i parken, men heller til stor fart ned svart løyper.

Kjøpte brettet for å ha det som et rent pudder/storfjells brett, men har endt opp med å bruke det en del i bakke og. Er normalt spenn i brettet, men årets modell har Banana tech, veldig spent på hvordan det fungerer. noen som har prøvd det?

PS: Hørte rykter om at Lib tech kommer med split board neste år (Banana Split... skal det visst hete) noen som kjenner til dette?