Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Twintip eller ikke?
#122508 14/12/2006 11:01 PM
Ripen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

De skiene som brukes mest av freeridere, i alle fall som kommer høyest på testene, har ikke tupp bak, er det en god grunn til hvorfor?Blir twintip'ene baktunge om de ikke midtmonteres?

Blizzard Titan Nine har vel så vidt jeg kan se ikke noen baktupp for switch-landinger, ikke Rossi Squad-modellene og ei heller Dynastar Legend Pro-skiene.

Jeg skjønner jo at man sjelden kjører switch ned de bratteste fjellsidene og rennene, der man knappt klarer å stå rett vei, men er det noen annen grunn for at disse skiene ikke har tupp bak?

Ikke nødvendig!!?
Ripen #122509 15/12/2006 11:54 AM
Fersking
Fersking

Vil tro at det ikke er veldig nødvendig med baktupp når du kjører så sykt som f.eks. Hugo Harrison. Han og mange andre ekstremskikjørere kjører jo en rettest mulig linje så raskt de greier og "bryr" seg vel ikke om denne baktuppen.

Baktupp har en åpenbar negativ effekt...
Ripen #122510 15/12/2006 12:51 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

...nemlig at det er mye lettere å holde seg på beina selv om en lander bakpå når en ikke har twintip.

Jeg har bytta ut Made'n AK'ene mine med 4frnt EHP190, og er svært fornøyd. Selv om EHP190 har en liten baktupp, er den mye mindre enn hva jeg er vant til. I tillegg er bakskia stivere. Dette gjør at EHP'ene er mye bedre bigmountainski enn Made'n AK, og mye stødigere på dropping, selv om EHP er smalere (breiere ski betyr ikke nødvendigvis bedre ski).

I reklamen for 4frnt er nettopp dette med "wheelie out" som Hjorleifson kaller det (altså å ramle bakover hvis en lander med litt for mye bakvekt) årsaken til at EHP 193 ikke har baktupp i det hele tatt.

I tillegg er det en fordel å ha kompiser uten baktupp, for da er det mye greiere å kjøre bak dem i transportløypa! (Jeg havner stort sett alltid bakerst...)

jeg kjøpte dyre twintip.
Ripen #122511 15/12/2006 5:50 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

jeg kjøpte dyre twintip for et år siden. egentlig angrer jeg litt, for jeg kjører jo ikke mye baklengs. jeg savner de digge völkel skia jeg brukte når jeg kjørte slalom aktivt. de hadde helt andre kjøre egenskaper å satt som støpt til å med på blåis. det var en helt annen følse.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå