Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Valg av åre
#1219 12/05/2009 10:50 PM
Bajjah Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Skal begynne å padle, å da er det litt kjekt med ei åre. I butikken "Bakevja" fann jeg en grei billig åre, som jeg vart interessert i.

Under bestillingen kommer det fram :

"Oppgi vridning (Høyre/Venstre og antall grader) og lengde."

Tips ?

Er helt blank selv. Har creek boat.

Re: Valg av åre
Bajjah #1220 12/05/2009 11:41 PM
Medlem
Medlem

Vridningen kommer vel litt ann på om du er ventre eller høyre hendt. Jeg padler med venstre vridd åre, mest fordi klubben jeg startet i for mange år siden hadde bare det, jeg er også ventre hendt så det passer like greit. Vanligst med høyre vridde årer siden det er mest høyre hendte mennesker ;)Graden på vridning er litt smak og behag, men jeg vil tro 45 grader er mest vanlig. Lengde er også litt smak og behag. Jeg er 185 høy og bruker ei åre som er 196. Synes det er en passe lengde for meg.Håper det hjalp noe smile

Høyre 45grader
Bajjah #1221 13/05/2009 9:12 AM
Fersking
Fersking

ikke no å tenke på en gang;) jeg var dum nok til å begynne å padle venstre 45 da jeg begynte...angra jeg som en hund på i fjor da åra knakk! de fleste padlere foruten i norge, padler med høyre...werner må du spesialbestille hos, for i d heletatt å få venstreåre! det er kjedelig når du står mitt i beste padlesesongen...jeg har nå lagt om til høyre, og vil bare anbefale deg d samme;) Lykke til;)

Høyre
Bajjah #1222 13/05/2009 9:57 AM
Medlem
Medlem

Bare å kjøpe høyre med en gang. Historiene over har jeg hørt flere ganger og ser på de som et bevis på at det mest "normale" er høyre årer. Vridningen derimot er ikke så vansklig å bli vandt med. Gikk fra 45 til 30 grader etter 2 år. Uvandt de første 5 min, så merka jeg ikke noe mer til det. Kjenner fler i samme situasjon, så regner med at der er normalt.

Så hvis du finner en billig høyrevridd åre, ikke bry deg så veldig om det er 30-45 grader. Den første åra har en tendens til å rote seg bort, så ikke vits i å betale for mye. Når du skal ha åre nr 2. og begynner å få kontrollen, kanskje har lyst på en bent shaft åre, kan du heller få tak i en åre med litt mer personlig preferanser.

Jeg padler med årer fra 193-198 og føler ikke at lengeden betyr så mye, heller formen på bladet.

Lykke til, padling er sinnsykt fett.

Høyre
Bajjah #1223 13/05/2009 12:19 PM
Medlem
Medlem

Selv om mye allerede er nevnt, skriver jeg også mine preferanser. Høyreårer er det som brukes på det meste (allt?)av opplæring nå. Venstre var vanlig for noen år siden, men fler og fler bytter til høyre. Eneste grunn til venstre for en nybegynner er hvis en padler hav med venstreåre. Internasjonalt er det høyre som bukes, kjekt å kunne leie åre i utlandet.

Har gått fra 45 til 30 grader, det passer meg bedre, men flere som har prøvd åra mi mener det er for lite. Har padlet en uke med null grader, det fungerte også bra selv om jeg ikke anbefaler det til en nybegynner.

Er 1,85 høy, lengde 198 er riktig for meg. Som nevnt, ikke legg for mye penger i den første åra, årer mistes og knekkes, spesielt som nybegynner.

høger
Bajjah #1224 13/05/2009 1:19 PM
fs_ Offline
Nytt medlem
Nytt medlem

Er enig med det meste her. Høger, vinkel 40-45, kanskje 30, i lengd 190-194 eller noe sådant.

Jeg skulle anbefalle en robson green http://www.vpg.no/eshop/pub/engine.php?sec=2&sub=3&search=%C5rer

Då får du en veldig bra og lett åra som holder lenge (men bladen blir mindre med åren...). Ska veldig mye til før at knekka en sådan.

Bajjah #1225 13/05/2009 6:21 PM
Bajjah Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

http://www.bakevja.no/butikken/index.php?kategori=Padle%E5rer&vare=Padle%E5rer&produkt=1000003

Tror jeg går for denne.

Høyrevridd, 45 grader, 198 cm.

Innvendinger ?

Bajjah #1226 13/05/2009 10:30 PM
fwa Offline
Fersking
Fersking

Blir sikkert flettet for dette menn: :twisted

det er noe fordeler å padle venstre når du er høyre hånde å... venstre er da 'kraftarmen' som har grovere motorik en høyre. sikkert ikke noe stor forskjell? but you never know

har padla venstre hele tiden og fortsetter med det... :grin

måtte padle til nød en h. åre og det tok 10 minuter å omstille seg...

men det er definitiv en fordel å kjøpe høyre nevnt som tidlligere på annet grunnlag....:wink

Werner
Bajjah #1227 14/05/2009 7:23 AM
Fersking
Fersking

Lurt å kjøpe høyreåre.

Disse http://www.wernerpaddles.com/paddles/whitewater/recreational/rio_fg_im/ kjøpte vi i klubben. Vi fikk de ganske rimelig. Send mail til de på www.god-tur.no og hør om de har noe på lager. De fungerer veldig bra sies det.

Ville ikke gått for denne Hiko-åra med aluminiumsskaft.

aluskaft
Bajjah #1228 14/05/2009 2:47 PM
Medlem
Medlem

Jeg er inhabil siden jeg driver padlesjappe både i Bergen og på Voss, men vil bare si at unngå aluskaft, det er sabla kaldt og det er kaldt nok på hendene stort sett uansett. Kjøp gjerne noe billig, men unngå aluminium