Må poengtere: Når du ikke kommer fram med truger eller feller må nødvendigvis ikke ha stegjern og isøks. Tipper stg.j og isøks veger det samme som et par med truger. Er det over 40 grader kommer man seg lett frem på alpin/telemark støvler og staver, så sant underlaget ikke er blå is. Det er litt mer stress med snowboard, spess viss det er litt løst. Har fint klatret opp med truger rundt 35-40 grader bratt. Da jeg hadde rundt 35 cm stabilt pudder. Det er bare snakk om trening. Jeg må si at det er lettere å komme frem et par "lette" truger en tunge mid fatski med forholdsvis tunge Diamir Fr pluss bindinger.

Viss du står på bar bakke og må kjøpe alt. Så kjøp deg et par støvler alpint eller randone, etter smak og behag. Kjøp ski utsyr etter det du ska kjøre. Kjøp utstyr som sekk, spade, sonde og sender/motager. Hjelm og annet beskyttelse utsyr er vell så viktig. Kjøper du rando må du belegge deg på å spytte ut 12000-15000 kr på ski, støvler og bindinger hvis du så fremt skal ha et par ski for de gode pudder dagene. Du får gode alpin pakker til 8000-10000 kr. Da har du 5000-7000 kr til å kjøpe annet viktig utsyr. Truger ligger på rundt 1000-2000 kr og er et like bra alternativ som trekker. Bedre etter min mening.