Jeg har en god del erfaring både med trekkers og Fritschi sine bindinger. Jeg har i dag Fritschi Diamir freeride pluss. De er gode å gå med, men jeg synes de står ganske mye tilbake for ordinære alpin bindinger i nedkjøringen. De løser ut i tide og utide, de tåler ikke dropping fra klipper. Nå veier jeg riktignok 85 kg og er nesten 190cm, men hører fra folk som er mindre enn meg at de har de samme problemene. Når man kjører på hardt underlag, så gir Fritschi bindingene etter. Det blir omtrent som å kjøre med teip på stålkantene. Er det pudder, så fungerer de godt nok! Med trekkers, kan man gjøre nedkjøringen til en drøm ved hjelp av skikkelige bindinger, men de er litt mer pes å gå med, det er vanskelig å gå traverser med de. Så man bør kanskje vurdere bruken sin. Til enkle, ikke altfor lange oppturer fungerer trekkers godt, og man får mer moro ned. Med rando bindinger blir turen opp lettere og bedre, men nedkjøringen dårligere (med mindre man er veldig lett!). Duke bindingen fra Marker som kommer neste år vil være et perfekt kompromiss. Den er relativt tung, men kjøreegenskapene er like bra som hos ordinære alpinbindinger. Man må rett og slett vurdere hva som er viktigst,er turen opp det viktigste, og nedkjøringen snill så klarer man seg med lett rando utstyr. Er det nedkjøringen som er hovedmålet, og man velger heftige linjer ned,så trenger man kraftigere "verktøy" som er litt tyngre å gå opp med!!!Jeg har begge deler, og velger utstyr utifra type tur jeg skal ut på!