Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvilket av disse snowboardene bør jeg kjøpe?
#12166 10/02/2009 12:05 AM
g0ry Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei, jeg bare skriver et kort innlegg før jeg legger meg:

Hvis jeg skulle valgt mellom Lib-Tech TRS-BTX (157 cm) til ca. 5000,- og Burton Vapor (159 cm) som må importeres (blir ca. 6250,- med norsk mva., men kan se om jeg finner en metode for å få det til 5000,- inkl. frakt osv ), hva bør jeg velge?

Eller bør jeg heller gå for et Santa Cruz Fusion Trip Out (157 cm) for ca. 3000,-?

Det jeg lurer på mest er vel om TRS-BTX er "bedre" enn Burton Vapor.

Og til slutt:Har noen erfaring med JetCarrier.com?

Re: Hvilket av disse snowboardene bør jeg kjøpe?
g0ry #12167 10/02/2009 10:28 AM
Entusiast
Entusiast

Jetcarrier.com funker som faen, du må bare regne ut om det faktisk lønner seg å bruke dem i forhold til vanlig norsk leveringsadresse.

TRS-BTX er et klart bedre valg enn Vapor, uansett pris. Vapor har ingen trekjerne, kun aluminium, og er lagd for å bøyes. Dyrt brett for pipe, og kun pipe. TRS er et allsidig all mountain freestylebrett, og kan egentlig brukes til alt.

g0ry #12168 10/02/2009 6:31 PM
g0ry Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Akkurat et slikt svar jeg var ute etter! Takk :)Men det betyr ikke at jeg er helt fornøyd, ennå!

Jeg vil gjerne ha flere meninger om TRS-BTX (egentlig "reverse camber" teknologi generelt) mot Burton Vapor. Noen inslag fra andre på dette området?

Et annet spørsmål:TRS-BTX vs Skate Banana vs Rider's Choice BTX. Er det fortsatt TRS-BTX som er anbefalt (jeg kjører mest i park, men ønsker helst et godt all-round brett)?I dag bruker jeg et 159 cm K2 brett som er helt vanlig, men hvis jeg skulle gått over til banana-traction, da bør jeg kanskje gå for et 157 cm brett (høyde: 181 cm, vekt: 78 kg)?

Takk for all hjelp!!PS: Jeg er ny her, men regner med at det er greit at jeg etter hvert spør om bindinger og boots i samme tråd.

g0ry #12169 10/02/2009 7:39 PM
Entusiast
Entusiast

Som sagt, ville droppet Vapor ut av regnestykket. (når jeg skrev at det er lagd for å bøyes, er det fordi det bøyes en vei, men ikke tilbake - litt det som er bra med trekjerner i brett - det flexer stort sett alltid tilbake).

For min del blir Skate Banana for mykt til noe annet enn parkkjøring, men dette blir litt smak og behag. TRS har jeg nevnt litt om, men Rider´s Choice har jeg ikke prøvd ennå. Har hørt at det er litt som en stivere TRS, men det hjelper ikke deg så mye akkurat nå (blir vanskelig å sammenligne to brett man aldri har kjørt for deg=).

TRS er ikke kjempestivt, og det hjelper stort at det er rocker i det, for flyt i pulversnø, og lek i kjipe bakker.

Når det gjelder lengden på brettet, ville jeg gått for noe rundt 158, siden du kjører mest park og sikkert vil ha litt mer manøvrerbarhet enn gung-ho rett-ned-egenskaper.

Boots: Stikk på SrfSnoSk8(gamle Seasport) og prøv alt de har. Når du har funnet boots som passer bra, finner du bindinger som passer bootsa, og passer med kjørestilen din. Noen liker mykt, andre liker stivt. Personlig har jeg god erfaring med Rome- og Unionbindinger, da begge både er solide som juling, og svært komfortable.

Myke bindinger: Rome 390Medium bindinger: Union ForceStivere bindinger: Rome Targa (de kjører jeg på)

g0ry #12170 11/02/2009 11:58 PM
g0ry Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ut i fra hva dine erfaringer føler jeg nå at TRS-BTX vil være et godt valg for meg også! laugh

Her er noen flere spørsmål:

1. srfsnosk8.no, pleier de å detune og vokse snowboardet før du får det? Eller er det tilleggstjeneste som koster penger/problem som du må ta opp med Skirurgene?

2. Hvilke grader bør jeg ha på TRS-BTX når man detuner det? Høres 2 grader på stålkantbasen bra ut? (har ikke så mye greie på dette med edge-beveles, men har sett noen youtube videoer :))

3. Har du noen tanker rundt disse forskjellige merkene/modellene av snowboard bindinger (de i bold liker jeg når det kommer til design = de er viktigst for meg): Fra boardshop:Forum (Faction 2008 eller Arena)Ride (spi black 08 mod)Nitro (Blackhawk sati)

Fra SrfSnoSk8:Drake (Czar eller Supersport)FTWO (Spyro Team)

4. Er det noen merker på boots som du vil/ikke vil anbefale?

Takk på forhånd! =)

g0ry #12171 12/02/2009 12:26 AM
Entusiast
Entusiast

Vet ikke om de detuner eller legger grad på stålkantslip, men personlig mener jeg at du bør kjøre et brett før du begynner å kødde med kantene. Voksingen kan du vel gjøre selv? Tipper de vokser brettet ditt om du spør pent, allikevel.Selv bruker jeg 1grad bevel på sidekanten, null på sålekanten, men brettene mine har ikke magnetraction, og det der blir en smakssak. 2 grader er temmelig trygt, uansett. Hvordan man legger en bevel på magnetraction blir for meg et lite mysterium, men det finnes sikkert verktøy til det der.

Bindingene igjen: Jeg har mest erfaring med Rome og Union, men også litt med Drake og Ride. Ride SPi kan trygt anbefales, da det er en solid binding uten for mye dilldall, kan brukes til det meste - er litt respons i dem, selv om de ikke er dødelig stive. Drake SuperSport er en typisk jibbebinding, og er sykt myk. Czar blir bedre i så måte.

(Søppel=dårlig kvalitet)Boots: Styr unna stort sett alt som koster under 2000 kroner, for dette er som regel søppel. 32 ville jeg for enhver pris styrt unna(spesielt Lashed), for de er stort sett søppel alle sammen. Jeg har for ordens skyld en del erfaring med 32boots. Salomon lager sinnsvakt bra støvler(litt vanskelige å finne i Norge, så derfor vanskelige å få prøvd på foten), Vans lager stort sett veldig bra støvler, og Burtons mer kostbare modeller er bra. Ellers hører jeg veldig gode ting om Deeluxe, som de har på srfsnosk8. K2 boots er visst også ganske ålreite greier.

g0ry #12172 12/02/2009 3:16 PM
g0ry Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Dette blir sikkert et av de siste siste spørsmåle mine på denne tråden:

Srfsnosk8, vet du/dere om det vanligvis er vintersalg helt ut i vinterferien også?Eller stanser de salget da? (Eller enda bedre; pleier de å kjøre på med et skikkelig stort salg på denne tiden av året? :P)

g0ry #12173 12/02/2009 3:37 PM
Entusiast
Entusiast

Ville ringt dem og spurt. Jeg bor i Nord-Norge, og har ikke helt oversikt eller interesse for salgstider i hovedstaden. Hehe.

g0ry #12174 13/02/2009 1:46 AM
g0ry Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Forståelig :P

Jeg hadde tenkt til å ringe dem før jeg eventuelt tok turen bort dit i dag, men da fikk jeg vite denne skrekkelige nyheten:De har vært tom for banana-technology brett siden november!!! :sad De får antageligvis ikke inn noen brett før om leeeenge (de hadde heller ikke Drake Czar bindinger). Dette åpner for en rekke flere spørsmål:Bør jeg gå for et Santa Cruz Fusion Trip Out fra boardshop til ca 3000,-, eller bør jeg prøve å bestille fra USA??

Hvis jeg bestiller board, bindinger (og kanskje boots) fra USA, kan da JetCarrier frakte dette uten problemer? Har noen erfaring med JetCarrier med hensyn på frakt av snowboard på 157 cm og oppover??

Jeg KUNNE fått til et Burton Vapor for ca 400$ ekskludert all frakt og mva., men er du sikker på at dette brettet ikke er så bra som mange skal ha det til?

Hvis jeg kunne valgt fritt, uten å tenke på penger, så hadde jeg valgt et Lib Tech Cygnus BTX! laugh Synd at det er utsolgt/overpriset overalt.

Jeg så på disse bindingene: [url0http://www.unionbindingcompany.com/product/snowboard-bindings/force-mc]Union Force-MC[/url], de bør være gode for mitt bruk? :PJeg er fortsatt interessert i om noen har erfaringer med Forum Arena, og Forum Faction 2008 bindinger!

g0ry #12175 13/02/2009 5:50 PM
g0ry Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Forresten, har du hørt om Lib Tech Cygnus BTX? Slik jeg har forstått det så er dette det aller beste snowboardet jeg kan få tak? :P I hvertfall når det kommer til reverse camber.

HVIS jeg hadde muligheten til å kjøpe et Cygnus brett, burde jeg ha gjort det?

g0ry #12176 20/02/2009 4:39 PM
Fersking
Fersking

Jetcarrier er bunnsolide, og kan sikkert frakte gravemaskiner om du betaler for det.De har holdt på i mange år, og gjør sjelden feil. Dessuten er velprøvd system.Har brukt dem i mange år selv.

Det finnes ikke mange BTX brett igjen, i hele verden. De bommet nok litt med produksjonen og lagde altfor få, selv vil de hevde at de har solgt MASSE - men jeg tipper som sagt at de produserte for lite. smile

Jeg har for det meste erfaringer med burton, og har lite negativt å si annet enn at de kan være litt dyre. Spesielt kvalitetsproduktene deres.

Hvis du først vurderer vapor, kan du kanskje vurdere T-6 i stedet.

g0ry #12177 21/02/2009 4:36 PM
g0ry Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Godt forslag, har sett på T6 litt, og det virker lovende!

Men nå har jeg kjøpt et Lib Tech TRS BTX 159cm brett, så jeg venter i spenning på at det ankommer Norge smile