Jeg er enig med deg at en P18 ikke trengs å skru til 18. Det jeg prøvde å poengtere er at mange løpere kjører med veldig høy din, noe som alltid ikke er så lurt. Du trenger ikke racing bindingene til Lasse Kjus når du heter Ola Nordmann og skal henge i løypa i Hemsedal...........
Når det gjelder p18 og bindinger generelt så fungerer de best i midten av fjæren og man bør helst unngå å skru dem helt på det laveste din tallet og høyeste din tallet. Mange har huskereglen +2 fra min og -2 fra max. Mao du bør ikke ha en p18 på under 10. Derfor ønsker jeg en binding som jobber mer i sitt optimale område. Sånn som p15 (lik p18, men svakere fjær) og 914LAB (som er nesten lik 916). Jeg tror mange kunne heller ha kjøpt en av disse modellene enn absolutt måtte ha p18.....
Det skal jo også sies at DIN 11 på 916 og p18 ikke er det samme som 11 på 914 og px14.
Så mitt slutt poeng er å tenke litt på hva bindingen din er innstilt på og hvorfor du har den der..... Man burde egentlig justere din etter hvor man kjører. Kjører man skog trenger du lavere DIN enn på storfjellet.....
Upwards release er jo veldig kontroversielt og jeg har ikke ønske om det.... Nettopp pga feil release kan være like skadelig som ikke release..... Den marker bindingen du nevner er for min del TOTALT uaktuell.