Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nytt skiutstyr
#120532 10/11/2007 7:31 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Nettopp leita etter nye planker til årets sesong... skumma gjennom norske forhandlere, men endte opp med å bestille fra sport-conrad. Hva er greia med at ski skal koste nesten dobbel pris i norge i forhold til resten av europa?

Norge
sanouk05 #120533 10/11/2007 8:03 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Norge tenker bare penger frown jeg kjøpte fra utlandet sparte 800 wink

!
sanouk05 #120534 10/11/2007 8:04 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

er det rart vi er et av verdens rikeste land ? sky høye priser :S

idiotisk
sanouk05 #120535 11/11/2007 1:32 AM
Fersking
Fersking

har som flere andre her, og bestilt fra utlandet i høst, og endte opp med å betale 3000 under listepris for et par ski, og da fikk jeg marker duke "med på kjøpet"så har ingen forståelse for at utsalgsprisen på et par planker ligger på 9000,- i norge, mens du får dem for under 500 euro i utlandet, eneste man kan skille med er griske butikker/kjeder, må og si at sommer "salgene" ikke er noe billige da du kanskje får en tuselapp i avslag på modeller som går ut...

Re: Nytt skiutstyr
sanouk05 #120536 11/11/2007 1:03 PM
Fersking
Fersking

Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt utstyr lokalt. Skjer det eventuelt noe med utstyret så er det lettere å stikke til lokale butikken med det, enn å sende alt til Tyskland.

intet problem
sanouk05 #120537 11/11/2007 1:17 PM
RAS Offline
Entusiast
Entusiast

Jeg har en del - eller alt mit utstyr er kjøpt i Danmark eller længre syd på, og jeg har aldrig haft problemer med at få behandlet rekalmationer fa den "lokale norske agent". Sker der moget med dit utstyr må mange forhandler alligevel sende det et eller andet sted hen og så er tidsrommet du mangler dit utstyr jo det samme...

Jeg har netop hentet en håndfuld ski fra Danmark, så mine fattige medstuderende kan få billige ski - fx Dynastar legend 8800, 6800 og 4800 (modeller fra 05-07), de kommer til at koste rundt 3000.- til 3300.- med bindinger (telemark eller alpint). Så samme model af 8800 sidste sæson, til 4800,- uten bindinger, i en butik her oppe DET ER SKU DA IKKE BILLIGT!!!

Re: Nytt skiutstyr
sanouk05 #120538 11/11/2007 2:47 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Lars Erik, tror neste gang du skal reklamere på utstyr bør sjekke ut muligheten "send direkte til importør". Har kjøpt mye utstyr i utlandet, og alle seriøse produsenter (:les rossi B-squad pro, volkl sanouk, black diamond, scarpa) har ingen problem med å behandle reklamasjon selv om du har kjøpt utstyret i f.eks Tyskland... Om jeg skulle følge ditt råd kan jeg ikke kjøpe utstyr fra f.eks oslo sportslager da jeg uansett må sende skiene inn for å få reklamert på disse... Og da vil jeg ende opp med å måtte kjøpe B-squadene med duke til veil 16.000kr istedet for 5500kr med frakt og moms fra sport conrad.... ikke noe vanskelig regnestykke...

kjøp glider og sikle lokalt, bestill utstyr der det er billig.

Sanouk...
sanouk05 #120539 11/11/2007 3:20 PM
Avhengig
Avhengig

Om du leste en artikkel i FF for ca ett år siden så gikk de store forhandlerne i norge ut mot det å bestille utsyr over nett...De fleste store som sportslageret osv gir sine egene kunder bindings mont på kjøpet osv og en topp service,men om folk kommer med skia under armen og bindingene i en pose feks for å få montert må man ut med 4-500kr for det. Det å sattse på att man får reklamasjon på ski i en random butikk i norge er også å leke litt m skiene...Det er ikke alltid like lett. Om alle begynner å bestille via nettet er det ikke lenge til spesial butikkene går under for de at de ikke får solgt noen ski her i norge. Neste steg nå er at vi må på G-sport,intersport osv for å kjøpe grom skia og de butikkene vi vet kan sakene sine må gå over kun til å selge standard ski til vanlige kunder for de at de har mistet kunde grunnlaget på twin's og fatt's!!

Oki det er dyrt i norge,men det kan på mange måter være verdt det for å få den servicen de gir tilbake. Jobber slev i en skibutikk riktig nok i Østerike,men der praktiserer vi samme sak. Ski kjøpt på sport conrad og lignende steder blir ikke montert for en billig penge.

Om man går via forhandler med reklamasjon går det somregel fort å få nye ski. Enten får du de direkte om det viser seg at det er en åpenbar feil hvis ikke tar det max en uke å få nye ski fra levrandøren. Hvertfall sånn vi oppererer i Østerike. Via Conrad osv tar det mye lengre tid da man først må sende skiene til dem så må de behandle saken også sende deg nye ski.

Hadde en bums i vinter fra bergen som fikk sine ski ødelagt. Han kom med de til oss vi så på de og mente dette var en fabrikk feil. Tok bilde av de sendte de på mail til Bergen hvor butikken var enig. Da sendte de nye ski nedover på dagen og han returnerte sine ski nårde nye var kommet...Sånn service er vanskelig å få om du prøver deg uten kvitering fra riktig butikk...

Min konklusjon det er at det kan være verdt å bruke noen kr ekstra for å få bra service!!

et andet eksempel
sanouk05 #120540 11/11/2007 4:50 PM
RAS Offline
Entusiast
Entusiast

Da mine Diamir bindinger røk, jeg tok et billede og mailede til service-afd. Der efter sendte jeg den til fabrikken/lagret og inden for en uke havde jeg mine nye bindinger. Jeg måtte bare dokumentere hvornår de var kjøpt - og du får også kvittering fra tyske Web-butikker.

Egentlig synes jeg at det er utrolig rart at ting er så dyre i Norge - skiutstyr og klatreutstur er mye billiger i fx Danmark, på trods af at markedet er mye større her i Norge!!! Det er som om markedsmekanismerne ikke virker her i landet. Sportsbutikkeren må tjene utrolig meget på deres ting.Jeg vil gjerne støtte op om min lokale intersport, men når vi snakker besparelser på flere tusinde kroner, så er det i mit univers stupidt ikke at slå til. Om Sportsbutikkerne vil være med i gamet, så må de sænke priserne!!!