Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Volkl Katana
#120458 13/11/2007 2:42 PM
Knuffe Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Jeg skal ha meg et par Katana. Er usikker på om jeg skal velge Duke eller Look 18 som bindinger.De skal først og fremst brukes til storfjell, puddercrusing og brattkjøring med alt hva det innebærer av gåing/klyving og hopping/dropping, både i Norge og Alpene. Hovedsaklig blir det heis/hike basert kjøring med disse skiene da jeg har et par store tunge ski med Fritschi Freeride allerede, som brukes utelukkende til fellebasert toppturing.

Vil Duken holde til dette bruket, kontra effekten av en så nøytral og solid binding som Look'en det er snakk om? Noen som virkelig har hardkjørt Duke bindingene? Look'en har min fulle tillitt, men det er jo kjekt å kunne løsne hælen, klibbe på et par feller og rusle av gårde også.

Jeg er 186 høy, veier nærmere 100 kilo med stæsj , har noen sesonger i beina, og tar som regel i litt mer enn de fleste.

katana + duke
Knuffe #120459 13/11/2007 4:56 PM
Fersking
Fersking

jeg har i år kjøpt kantana`n sammens med duke`n, har desverre ikke fått prøvet de ordentelig enda, men duke`n virker som en solid binding, som tåler litt juling.bakdelen jeg ser på de foreløpig er vekten, da de ikke er noen lettvektere, men det spiller jo ingen rolle vist du hovedsakelig skal bruke dem ut fra heis.jeg ville ikke gå så langt som å annbefale dem siden jeg ikke er helt sikker, men trur de duger godt nok til litt ekstra gass nedover i pudder, de bygger heller ikke så mye opp som "ryktet" vil ha det til, så er vel verdt å prøve..

ble litt synsing dette da, men spør meg om en mnd, da kan jeg gi deg et bra svar smile

Re: Volkl Katana
Knuffe #120460 13/11/2007 6:42 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hvis du allerede har et par store ski med Fritschi ville jeg satt på Look på Katana (og eventuelt byttet ut Fritschiene med Duke på de andre skiene). Selv om Duke er en solid binding så er det fremdeles første fulle produksjonsår. Den har mer plast, og flere ting som kan gå istykker enn på et par P18. Med P18 får du I tillegg mindre oppbygging og kortere monteringsflate, så flexen i skia påvirkes mindre (dog ikke alle som er enige hvorvidt dette er bra/viktige ting).

Du går vel for 197 Katana?

Re: Volkl Katana
Knuffe #120461 13/11/2007 9:41 PM
Entusiast
Entusiast

Henger meg på det t_dahl sier. Vekta på duke er litt for høy+ ski med lengde på 197. Du kommer ikke langt med de på flat mark. Så sant du ikke er superman da? Hehehe 100 kg? Har du blylodd i sekken? Eller har du lagt på deg? Heller hatt et par p18 bindinger på et par slike solide ski. Jeg har også fritschi og det er ikke en dra på binding for å si det slik. Tror duken er bare en mellom ting mellom vanlig alpin binding og topptur binding. Skal du gå bortover eller kjøre nedover. Kjøp heller en lettere ski.

Duke
Knuffe #120462 13/11/2007 10:58 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg har kjørt en del på Duke, og i tillegg gått tre-fire turer.For det første kjører Duken bedre enn f.eks. P18 på en brei ski, fordi innfestingen er mye breiere, noe som gir bedre kraftoverføring til kantene av skien. Når det gjelder vekt, er det omtrent det samme på Duke og en racingbinding.Jeg tror til og med at innfestingen er like kort på Duke som på P18 - bare husk å kjøpe den korte utgaven hvis den passer støvelen din. Jeg er superfornøyd med Duke'en, og siden den praktisk talt er en racingbinding med gå-mulighet, kan jeg ikke komme på et eneste argument for ikke å bruke den...

Njaaa...skeptisk!
Knuffe #120463 14/11/2007 3:59 PM
Knuffe Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Joda, det blir 197. Med baktuppen blir det ikke mye mer enn en flat 190 ski.100 kilo, med full oppakking. 80 kilo skrott, klær, støvler, staver og sekk. Ikke tykkere enn sist.

Er fortsatt i tvil angående holdbarheten på duke. Det er mye sårbar plast under støvelen, og innfestingen. Plast er aldri like bra som stål legeringer, og her er det veldig mye av den. Ser derimot helt klart poenget med bred festesone på brede ski. Høres fornuftig ut.

Arrgh... jeg ghar besluttningsvegring.

Knuffe
Knuffe #120464 14/11/2007 5:28 PM
Entusiast
Entusiast

Hvis du er i tvil, ikke gå for duke. Jeg har hatt samme dilemma og kom frem til å ikke kjøpe duke. Vi kom da oss frem over før i tiden med "vanlig binding". Vurderte å kjøpe duke til xxl prorider, men ser ikke helt hensikten på en slik ski som utelukket skal brukes på gode dager og til heftig kjøring. Satser kun på bindinger som er til å stole på. Jeg vasser heller til ballene i nysnø med viss trygghet om jeg har bindinger jeg kan stole på nedkjøringen. Har uansett et par truger liggendes tilgjengelig eller et par rando ski som kan brukes til "å gå med" hvis det skulle røyne på :razz

Bindingen er sinnsykt dyr også. Hva vil skje hvis bindingen går i stykker? Du vil sannsynligvis ikke få noen deler på den lokale skiverkstedet pga av for få som selger/importerer den.

Duke
Knuffe #120465 14/11/2007 5:40 PM
Medlem
Medlem

Tendenzer har et bra serviceapparat og jeg ville ikke vært redd for mangel på deler dersom du skulle trenge det. Ingen binding har fått så mye oppmerksomhet som Duke/Jester i skipressen de siste årene og salget har så vidt jeg har skjønt på Erlend i Tendenzer gått strålende.

få som selger duke?
Knuffe #120466 14/11/2007 6:14 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

synes no alle ski butikker med respekt for seg selv som eg har vert i på vestlandet har no duke inne....alle nettbutikker har den også...kjøper du ski fra utlandet er den billig også.5500 får seth med duke,gitt vekk!!!!