Jeg blir helt flau, når jeg hører om folk som prøver støvler, får råd tips og veiledning i en butikk for så å kjøpe det de er rådet til på nettet.

Det er helt greit å kjøpe på nettet og fra utlandet hvis du er komfortabel med det (husk at det blir ikke lett år reklamere hvis det er kjøpt i utlandet). Hvis du ikke trenger råd og veiledning er dette en fair sak, og selvfølgelig skal du få spare penger på dette. Du bidrar da selvfølgelig ikke til at du får en god lokal kvalitetssjappe, men det er du da sikkert ikke interessert i uansett -og jeg synes du da skal slippe dette "ansvaret".

En helt annen ting er hvis du går inn i en butikk for å myse, tafse, og søke råd. Da benytter du deg av de tingene som gjør at det er dyrere å handle i den lokale butikken din. Det koster å ha dyktige ansatte på jobb som kan veilede deg (den tiden du bruker på å snakke med ekspeditøren kunne han eller hun brukt på andre ting, eller gi de som faktisk handler der bedre service. Disse ansatte har (eller bør i alle fall ha) prøvd utstyret de selger og ha blitt kurset i det, slik at de kan gi deg råd. Dette koster penger. Og de som kjøper støvler på nettet, det er jo ganske sykt. Før du kjøper en støvel, bør du prøve mange forskjellige, og du bør bruke lang tid på det. Da kjøper du det selvfølgelig der du har prøvd det...

Bare du går inn i en butikk, så bruker du lokalene deres. Disse lokalene ligger gjerne i attraktive handleområder, og koster mye penger. Hvis du ikke betaler for disse kan du heller ikke bruke de.

Altså, handle alt hva du behager på nettet hvis du har lyst til det, men benytt deg ikke av de fysiske butikkene i handleprosessen. Disse butikkene driver ikke veldedighet, men det kan være at de er der fordi de er ildsjeler som ivrer for sportene sine. Ikke slå dem konkurs. Jeg digger at det er gode sportsforretninger der jeg bor.