Radioer fra USA funker i det hele generellt mye bedre enn de du får tak på i norge. De fleste modellene fra Motorola, Midland og Cobra i segmentet GMRS/FRS radioer er nte gangen bedre enn de PMR radioene på lavt nivå man får tak i i Norge, som den Doroen jeg har.
GMRS/FRS radioer har en sendestyrke på opp mot 3 watt i motsetning til PMR på mellom 0,5 watt, mine Motorola T7400 sender på 2w. Hvilket gjør at du effektivt får en større rekkevidde og bedre overføring. GMRS skal visstnok ha en rekkevidde på opptil 25 miles avhengig av sendeeffekt og frekvens, men det er tvilsomt in real life. Testing anslår rundt 2-5 miles som effektiv range avhengig av hvor du befinner deg.
Brunton Roger som LARS nevnte er en av de bedre, men da må du også betale for det(estimerer rundt $120). Mine Motorola kjøpte jeg på Frys i USA til 35 buck$, og de funker helt fint til mitt bruk.
MEN du kan ikke snakke med en med norsk PMR radio med din GMRS. PMR ligger på frekvenser rundt 446 MHz, GMRS/FRS rundt 462og 467 MHz. Det florerer noen rykter om at det funker med britiske da den standarden er litt flytende, men like greit at du og kompisen kjøper samme.