Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Snowboard til topptur
#11897 25/11/2008 7:49 PM
aico Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg trenger noen tips på snowboard. Jeg må kjøpe ett nytt brett, da det gamle rett og slett er brukt opp. Det blir mest offpist kjøring i fra skiheis, men det kommer også til å bli noen toppturer med snowboard og truger. Jeg følger ikke så mye med på utstyrs-fronten, men når jeg først kjøper vil jeg ha noe bra. Prioriteringsrekkefølgen er: 1)pudder egenskaper 2)vekt (med tanke på topptur) 3)bakke egenskaper4)prisKom gjerne med anbefalinger på sko og bindinger også.

Pudder brett
aico #11898 25/11/2008 8:41 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

et lurt tips er å sjekke ut Friflyt sitt siste blad som hadde en god test av ulike pudder brett! Testvinner K2 Gyrator er et brett som har gode egenskaper i pudder men fungerer også ganske bra i preppa løyper.

Re: Snowboard til topptur
aico #11899 26/11/2008 3:45 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hva med et splitboard? Prior Khyber er et bra pudderbrett: http://www.priorsnowboards.com/boards_khyber_splitboard.php De beste bindingene du får til dette er fra Spark - www.sparkrandd.com

Angående sko kan jeg anbefale Salomon Malamute.

Takk for svar så langt
aico #11900 26/11/2008 7:24 PM
aico Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg er litt skeptisk til splitboard, men jeg må innrømme at det kanskje er i mangel på kunnskap. Uansett har jeg sansen for enkle og robuste løsninger. K2 Gyrator høres interessant ut, hvor kan det kjøpes ?

Topptursboard
aico #11901 26/11/2008 7:43 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg kan anbefale Burton Malolo, har selv kjørt det i 3 sesonger (ca. 150 dage) og kommer at kjøpe et nytt denne sesong. For board reviews se: http://www.boardreviews.com

Pudderbrett
aico #11902 26/11/2008 7:59 PM
Fersking
Fersking

Jeg vil også anbefale Burton Malolo etter å ha kjørt på det i tre sesonger. smile Det er suverent og lekent i pudderet også når det er trangt og bratt. Splitboard tror jeg kun jeg vil anbefale som brett nr to kun til bruk på topptur. Jeg skaffet meg et Voilé splitboard i fjor for å unngå vekt på ryggen etter et prolaps. Det er ikke noe alternativ til Malolo ved offpiste-kjøring fra heis.

aico #11903 26/11/2008 8:09 PM
Fersking
Fersking

Vet at det kanskje høres litt rart ut, men jeg anbefaler faktisk K2 Darkstar. Gikk bratt på hallingdal fhs sist vinter. med offpiste valgfag hver fredag. Funket sykt bra for min del på all type snø. Spesiellt overasket var jeg over skogskjøring. Lekent, lettkjørt og bra respons i brettet. Funker også ypperlig i park, noe som egentlig bare skulle mangle siden det er et parkbrett. Til slutt er det også sykt fett å leke seg med det i løypen pga. fleksen i brettet. Håper det ga deg noe.

Lykke til, og god vinter!:)

aico #11904 26/11/2008 8:25 PM
Fersking
Fersking

Leste vist ikke hele innlegget ditt.Når det gjelder sko har jeg kjørt med burton ion i 4 år, go er rett og slett latterlig fornøyd med de.Når det gjelder prisen på Darkstar tror jeg det ligger på 3000.

Vekt
aico #11905 26/11/2008 9:48 PM
aico Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker nok en gang for gode råd.

Jeg merker meg at det er lite fokus på vekt. Er dette fordi det er liten forskjell mellom de forskjellige modellene, eller er det generelt lite vektlagt når man kjøper brett ?

Jeg hadde egentlig håpet å kunne bestemme meg denne uka, men jeg ser at det kan bli vanskelig. Stikker til USA i 2-3 uker på madag. Hadde vært greit å få sko eller bindinger til jul, men da bør jeg begynne å hinte til noen snart smile

aico #11906 26/11/2008 11:49 PM
Fersking
Fersking

Det du sier der er jo faktisk ganske vesentlig.Jeg veier ca 80 kg og kjører på plate på 158.

aico #11907 27/11/2008 1:27 AM
Fersking
Fersking

Så en anbefale K2 Gyrator her. Dette brettet har rocker K2 powder rocker og funker kjempe bra i pudder. Har selv prøvd det og var veldig imponert, dog ikke fult så imponert over dets "groomer" kvaliteter.

For meg virka det litt ustabilt og tungkjørt.. MAO. et veldig godt pudder/frikjøringsbrett, men ikke så annvendelig i bakken.

Hvis du er interessert i K2 ville jeg også sett på K2 Turbo Dream eller Believer og om ikke Darkstar. Believer og Darkstar har ikke rocker om du liker det bedre. Har prøvd Turbo Dream i både pudder og park. Det har som de selv sier en litt mer "mellow" all terrain rocker. og virka som et kjempe brett. En skikkelig all mountain stick.

Ville også tatt en titt på Lib-tech's Mullet eller phoenix/lando. Disse kan du få med både Bananatech (samma som rocker) eller uten. Rossignol's Jeremy Jones pro model er vel heller ikke å forakte om du vil han en skikkelig Pudderfjøl.

Ta også en titt på Nitro. F.eks. magnum warpath..

Som du ser anbefaler jeg ikke burton siden jeg synes det er overpriset og er ikke no særlig fan... men det er min subjektive mening! Hørt mye bra om Burton Malolo som også er anbefalt tidligere..

Litt oppklaring
aico #11908 27/11/2008 7:01 PM
aico Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Kan noen forklare hva "rocker" er ?

For øvrig så må jeg legge til at det er kun i pudder eller slush at jeg kommer til å hoppe/leke med brettet. Pga. av en skiveutglidning ifm. med en snowboard tryning så begrenser prepp kjøringa seg til å svinge seg pent ned til heisen.

Dette gjør at jeg kan ha ett brett som er veldig optimalisert for dyp snø. Bare det går an å styre det i preppa løype så holder det for meg smile

aico #11909 27/11/2008 7:27 PM
Fersking
Fersking

Med rocker menes selve konstruksjonen av brettet. Brett blir nå lagd med god gammeldags camber eller den nye (men gamle) hypen rocker.

Her er K2's forklaring på sin rockerhttp://www.k2snowboarding.com/technology/rocker

Det finnes mye "forskjellige" typer rocker ut der, men en kan vel si at alle vill på en måte fungere likt. Denne formen er ment å gi ekstra flyt og manøverabilitet i pudder, samt gi en artigere mer leken kjøring i park og preparerte løyper.

Camber som er den mest tradisjonelle måten å lage et brett på har kuvingen av brette motsatt vei fra rocker teknologien og bruke kjørerens kropvekt til å gjevne ut brettet.

En kan vel si at det er litt smak og behag hva en føler er bes vog det kan være anbefalt å prøve et brett med rocker før du går til anskaffelse av ett.

lett pudderbrettt
aico #11910 27/11/2008 9:20 PM
Fersking
Fersking

Hei, skal du ha et ultralett pudder/frikjøringsbrett - hva med Nidecker Ultralight.Veier 2,4 kg i 163 lengde.

Forøvrig mener jeg skal du ha skikkelig flyt og fart i pudder så er det egentlig bare en ting som gjelder: LENGDE. Pintail - rocker - fishtail -u name it - det er lengden som virkelig teller.

Hva med et tometersbrett? Rad-air Tanker 200

aico #11911 29/11/2008 1:13 AM
Fersking
Fersking

Du sier ingenting om vekt og høyde..Slenger ut noen brett som jeg enten har selv eller har lyst på. Alle burde imøtekomme dine krav til kvalitet.

Never Summer -Titan (litt mer all mountain brett)Never Summer -SummitLib Tec -1986 Snow Mullet BTX (rocker brett)Rome -NotchStepchild -OG Powder

aico #11912 29/11/2008 1:19 PM
aico Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Lengde og vekt er 1.86m / 80kg

Takker for alle svar. Jeg reiser bort på mandag, så det blir vel ikke kjøpt brett før jeg kommer tilbake. Hvis jeg ikke finner en butikk der borte da.. Er det noe å spare med dagens høye dollarkurs(USA) ?

aico #11913 29/11/2008 3:31 PM
Fersking
Fersking

Dagens høye dollarkurs?

Om du skal bort til statene er det absolutt noe å spare på å handle der borte.. For det første ligger brettene på omtrent halvpris av her hjemme. Dollar kursen er for tiden relativt lav også, så du vil ende opp med å spare en god del framfor å handle i Norge. Du har også mye bedre utvalg om du drar til rette steder.

Med din vekt ville jeg gått for et brett litt rundt 165(+/- noen cm) om du skal bruke det mest til pudder/frikjøring.

aico #11914 29/11/2008 3:45 PM
aico Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for tipset Cosmond

USD/NOK= 6.9Det er jo ganske høyt ift. ~5 som vi hadde for noen mnd. siden, men heldigvis er den på vei ned.

Skal se om jeg rekker innom en sportsbutikk, nå vet jeg hvertfall ca. hva jeg skal ha.

God jul folkens :wink

Burton Supermodel 163.
aico #11915 29/11/2008 7:57 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Burton Supermodel 163.Det är en grym backcountry bräda som även funkardritbra i pisten.

aico #11916 01/12/2008 4:28 AM
Fersking
Fersking

7 Kr for dollaren er historisk sett helt ok;-)Never summer MÅ du kjøpe i statene uansett.Jeg vet iallefall ikke om noen som importerer NS...

http://www.neversummer.com/snow/summit.html

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå