Sitat telemarkingen:Pudder med langrennsski er fult ut mulig, men krever en god pilot og flyter ikke spesielt bra. Altså kjedelig!

Greit å sette ting på spissen, Telemarkingen, i forhold til innlegget mitt...Men det er dog en VISS forskjell på langrennski og disses midjer kontra race-carving ski (som jeg faktisk snakket om)

:cool

Likevel, så ville jeg ikke foretrukket å kjøre pudder med rene bakkeracere. Så jeg ser poenget ditt med at det blir kjedelig pga av dårligere flyt.

Men hva som angår det du kaller "utviklende" ski, kontra "bakkeorienterte ski", så mener jeg vel helt ærlig at du er litt på jordet, uten fnugg av konstruktive fakta som underbygger ditt syn.

Mantra er jo virkelig en freeride-ski...ikke en BAKKEORIENTERT ski. Det er en særdeles fleksibel og allsidig ski (kanskje den MEST allsidige?), ja, som funker bra i preppet bakke. Men det er UTENFOR løypene; i pudder, oppkjørt snø, skare og is at Mantra'en virkelig skinner.

Jeg synes uansett det blir bortkastet tid å diskutere hvilken ski som best; alle har hver sin smak.

MEN, tar man en titt på hvor mange tester Mantra har vunnet siden den ble lansert, så trenger man ikke diskutere, slik jeg ser det.

Ellers har du en del gode råd som jeg er helt enig i: Bronx burde holde seg unna twin-tip ski (både park- og BC-typene) De blir for myke for voksne karer. (Jeg veier selv like over 100)

Og ja, han burde velge ski så lange som mulig, og gjerne stive.

K2 Coomba blir nok altfor myk for en som veier litt, og særlig kombinert med preppet bakke. Men den virker utrolig artig i pudder/løssnø.