...er fult ut mulig, men krever en god pilot og flyter ikke spesielt bra. Altså kjedelig!

Ok, bronx er 100 kg og 196 cm. Dette betyr at han trenger en av de stiveste skiene på markedet og lengste (det er få lange ski som produseres desverre). Samtidig har han begrenset erfaring, men ønsker å utvikle seg. Hva bør han tenke på ellers. Ikke "for" mye innsving da det gir ustabilitet i rufsete offpist. Ser han bor i Norge og må regne med mange dager med hard og oppkjørt offpist med varierende føre fra toppen av fjellet til bunn. Ikke for mye insving. Problemet med carvingski er jo at de blir ekstremt ustabile i høy fart i offpist med variert føre. Skia vil helst sving for piloten (skikjøreren) og ikke omvendt.

Jeg ser for meg en ski rundt 100mm i midjen innen en av to selvdefinerte kategorier: -Utviklende ski:Prorider 194 og Blizzard Titan Pro 193 (fjorårets mod.)-Løypeorinterte ski: Mantra 191, Stöckli Stormrider DP 193/201, Watea 101 (192) og K2 Coomba 188 (meget morsom ski, men kankje litt lite stivhet for bronx's mål).

Styr unna myke twintips. De er som regel laget for mindre karer bronx. Litt uenig med Tjukken her.Generelt vil store feite ski føles utfordrende første turen, men det kommer seg når man har "forstått" hvordan de fungere. Dvs at man har innsett at de fungere anderledes enn vanlig bakkecarvingski. Når man har knekt den koden så ser ting ganske anderledes ut og vil aldri gå tilbake til carvinghelvete.

Gå for noe du tror du kan mestre med litt trening så slipper du bytte ski så ofte. For du vil fort komme på den tanken på at skia ikke var så avanserte som du trodde (det er nå min dyrkjøpte erfaring...mange skibytter). Skia kan godt være utfordrende den første turen viss du har valgt en ski du vil utvkle deg på og ikke stresser om de ikke sitter på første run i bakken.

Hva velger du bronx?

Ps. Trender...ser ikke at skia blir mindre med årene de går bare en vei. Bredere. Hva som endres er brukerenes persepsjon av hva som er mulig å stå på samt en forståelse av at breiski ikke er carvingski i vanlig forstand (mange breiski har jo mer innsving enn bakkeracing ski aklivel forresten).