Det er vel litt feil å feie undere bord faren med skred når enn befinner seg skredfarlig terreng. Frikjøring handler om å kjøre terreng som er potensielt farlig for skred. Noen ganger går det bra og ganger ikke. Det er en risko vurdering. Å være klar over faren er bedre enn ikke være klar over faren. De ulykkene vi har hatt i forbindelse med skred hvor det har omkommet liv har vært personer med null forutsetninger og utsyr. Dvs turister på fjellski og jegrer. Etter mitt skjønn er det nesten umulig å kunne forutsi om det går skred eller ikke. Det som ser sikkert ut kan være livsfarlig og det som føles usikkert kan være sikkert osv. Det snakkes også om å være ute på feil sted til feil tid. Som feks raset som gikk i ravnafjell i sauda. Har kjørt der flere ganger og er det letteste tilgjengelige offpist/topptur i Sauda. Å være klar over faren og tenke hva som kan skje og hvordan du selv vil handle i potesiell sistuasjon kan faktisk redde liv. Å tenke dette kommer aldri til å skje deg og det du driver med er hundre % sikkert, kan være dødlig. Ja det er farlig, det er en riskovurdering. Frikjøring er kalkulert risko, det er ikke noe å legge skjul på. Thats live!