Freeride alpinstøvler, hva skal en se etter?
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
HAr bestemt meg for å satse på nye alpinstøvler til bruk i terrenget og trenger litt innspill på valg av støvler. Vurderer foreløpig:-Full tilt, Bumble bee pro-Dalbello Krypton-Salomon Impact 10-Lange Freeride 120/130 Bør jeg satse på noen av disse støvlene? Hvor viktig er det eventuelt å gjøre kjøpet hos boofitter ala skikirurgene/Surefoot?
|
|
|
 Fulltilt
|
Entusiast
|
Entusiast
Har brukt fulltilt en sesong nå og er knallfornøyd. Skoene er vanvittig lette. I tillegg er det en stor fordel å kunne bytte ut tungen for selv å kunne finne frem til den fleksen som passer deg. Denne muligheten er også fin å ha når været blir varmere og plasten blir mykere. Da er det bare å bytte til en stivere tunge slik at man kan ha samme fleksen gjennom hele sesongen. Den nye powerwrap innerskoen er veldig behagelig, samtidig som den er presis. Mine sko er desverre blitt litt for små, disse vil bli lagt ut for salg. Hvis du er interessert er det bare å ta kontakt med meg her på friflyt. Skoene selges med den orginale (gule tungen) og den stiveste (orange tungen). Ellers kan jeg anbefale Lange freeride 130, minus med denne skoene er vekten, samt at innerskoene er noe kaldere enn fulttilt sine. Man har heller ikke muligheten til å endre fleksen uten å å gjøre det permanent. Lykke til i skovalget !
|
|
|
 Alpinstøvler
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Alle du nevner er gode støvler, men for å finne hvem som er best for deg bør du prøve de grundig. Finne ut hvem som passer din fot. Går du til en bootfitter vil de kun gi deg veldig god hjelp/veiledning. Jeg mener at å bruke en bootfitter er en god investering. Du vil sansyneligvis beholde støvlene gjennom flere sesonger, og det å ha gode støvler er utrolig viktig for skikjøringen. Jeg synes det er viktig å være obs på dette med flex. Mange har brent seg på å kjøpe for stive støvler. Kjenner mange gode frikjørere som velger flex på 90-100, noen til og med enda mykere. (her spiller kropssvekt og kjørestil også en rolle)Lykke til!
|
|
|
 Flex?
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hører så mangt angående flex Da Fastest. Hvilken flex tar du utgangspunkt i? Hvilket merke? Flere som har prøvd Bumble Bee Pro forresten?
|
|
|
 finn en som passer...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
det er vel selvfølgelig. men ikke kjøp før du har testet tecnica sko. diablo magma anbefales sterkt ihvertfall. jævlig stødig sko!!
|
|
|
 Bootfitter
|
Entusiast
|
Entusiast
Hører mye rart om de som finnes i norge. Vurderte sterkt å ordne sko hos Surefoot, men etter å ha hørt litt rundt ble jeg frarådet det. De er visst ikke så flinke som de selv sier. Når det er sagt så hører jeg om mange som har fikset sko i alpene, her har jeg kun hørt positive ting..
|
|
|
|
|
|
 ....
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kjøpte Lange World Cup 130 hp-fit i Val d'Isere hos Surefoot. Det var dyrt, men vel verdt pengene. Foten sitter som støpt, uten noe ubehag. Det blir selvfølgelig et kostnad spørsmål. Grunnen til at jeg satset på Surefoot var diverse store ankler som er for store til at vanlig varming av pløsen ville holdt. Du må nesten prøve litt forskjellig og se hva du liker.Det går fint å kjøpe en standard støvel f.eks Lange og så blokke/flikke skallet i etterkant. Det koster ikke mange kronene.
|
|
|
 Min mening:
|
Ivrig
|
Ivrig
Ved kjøp av støvler mener jeg følgende er viktigst: - Passform i henhold til DIN fot.- Riktig størrelse (IKKE for store).- JEVN STIVHETSOVERGANG mot legg (spesielt foran).- Høye støvler meget ofte en fordel mht sistnevnte anbefaling.- Be om å få teste støvlene hjemme i stuen et par timer før handelen er endelig (ja test ordentlig over lang tid). PS: De fleste har vel fått det med seg, men støvlene er og blir det viktigste ved skiutstyrkjøp.
|
|
|
 Re: Freeride alpinstøvler, hva skal en se etter?
|
Ivrig
|
Ivrig
Jeg glemte: Fleksen er forsåvidt viktig, men om du kjøper fleks 80 eller 120 er egentlig en bagatell dersom du først tar hensyn til mine tidligere råd.
|
|
|
 Hvilken støvler er høye?
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Helt konkret hvilken støvler er høye? Jeg trenger litt mer spesifikke råd. Det er jo en selvfølge (mener jeg) at støvlene skal føles behaglige på foten. Tror det er få som ville valgt en vond sko. Flex spiller rolle for noen, mens andre mener andre ting er viktigere. Siste gang jeg valgte meg et par komfortable støvler i butikken følte ikke så stor komfort når jeg kom ut på snø de 3-4 første gangene. Og jeg er fremdelles usikker på om de presterer sammenlignet med andre hardere støvler. Jeg kommerhelt klart til å velge en stivere støvel (Full tilt er nok stivere enn mine nåværende Nordica). Og dette med flex.Det høres ut til at Full tilt har noe der som andre støvler ikke har, dvs en jevner flex?! Fler tanker der ute?
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Ref "Helt konkret hvilken støvler er høye?" Jeg kan ikke gi noe helt konkret råd vedrørende dette, men; racingstøvler med høy flexindeks er vanligvis de høyeste (og dyreste), men etter mine erfaringer de beste for leggene. Noen racingstøvler har flere muligheter for minskning av flex, f.eks Salomon racingstøvler. Jeg har selv redusert flexen på mine fra 130 til noe jeg vil anta er ca 100. Vet ikke om andre merker har samme mulighet. Kanskje en litt dårlig sammenlikning men Salomon og Lange racingstøvler er 4 cm høyere enn Scarpa Denali randonnee-støvler. Har veldig gode erfaring med utskifting av originale innerstøvler Denali til Lange racing inkl plastspoillere for jevnere stivhetsovergang.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
dalbello rave er også en god støvel til freeride og til litt hopping og lek, hvos det blir akktuelt. tror fleksen ligger på 80-90 eller noe.... har de leggene mine har blitt bedre av denne skoen.
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Har kjørt på bumble bee pro en sesong nå, sinnsykt fornøyd med den..men d er en sko som tar en stund og bli vant til! Og kjøper du den, må du regne med at de to- tre ukene blir et smertehelvete, men etter du har gått den inn er d en herlig sko!
|
|
|
 Salomon Ghost
|
Fersking
|
Fersking
Vent til Salomon Ghost kommer i butikken! Kun 2 spenner, og lett den beste støvlen som kommer på markedet for freeride neste sesong! (hvis foten din passer den da;)Vel, det er et hett tips iaf.. Lykke til
|
|
|
 Det er tre ting som er viktig med en støvel.
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Passform, passform, passform.En støvel som passer sitter godt uten å presse noe sted og gir deg jevn fleks uten knekkpunkter på leggen.Dette kan i stor grad eliminere typiske skader, gjør skikjøringen din (overraskende) mye bedre og gjør at nye støvler ikke nødvendigvis er et smertehælvete i ukesvis (noe de absolutt ikke bør være, for da passer ikke støvele til foten din). Prøv mange støvler lenge i en god butikk, båe med og uten innerstøvel. Hvis skallet sitter godt på oten, så kommer det til å sitte enda bedre med innerstøvelen på plass. Ikke spør hva andre har eller hva som er kulest. Når du finner støvelen som virkelig passer driter du i det alikevel. For min egen del er de gamle Lange støvlene best, de sitter som støpt selv uten innerstøvel i. Heldigvis lager både Lange og Rossignol støvler med denne lesten, så det gikk an å få tak i nye etter å ha kjørt nesten 600 dager i de gamle (nektet å bytte dem ut, for de ver like gode som tøfler!)
|
|
|
 Erfaringer med Dalbello Krypton serien?
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Er det noen som har erfaring med disse?Og vil dele med seg av det. Har hørt snakke om tvil rundt holdbarhet bl.a..
|
|
|
 Et spørsmål
|
Entusiast
|
Entusiast
Knuffe, du skriver: "Prøv mange støvler lenge i en god butikk, båe med og uten innerstøvel. Hvis skallet sitter godt på foten, så kommer det til å sitte enda bedre med innerstøvelen på plass." Er det virkelig vits å prøve en støvel uten innerstøvel i. Er ikke skallet altfor stort?
|
|
|
 Ja.
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tenk deg dette; foten din, med bein, muskler, sener og hud er ganske hard. Kanskje hardere enn innerstøvelen, og vil med tid utvide/komprimere denne. Men den er ikke hardere enn skallet på støvelen, som jo derfor trykker/komprimerer selve foten. hvis foten din passer i støvelen, og "sitter" forholdsvis godt, uten klempunkter, vil sansynligvis støvelen sitte godt på foten med innerstøvelen i. Prøv et par smale racingstøvler og et par komfortable sofakjørerstøvler og opplevforskjellen.Gode forhandlere selger ikke støvler, men skall som passer til foten din. Da vil innerstøvelen (i alle fall med litt jobb eller over tid) tilpasse seg foten din. Men legg alikevel vekt på en bra og formbar innerstøvelen! Ikke kjøp støvler etter hva som er kult, hipt, tjo og hopp. Kjøp de som passer.
|
|
|
|
|
|
 Hvilke ski?
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Riktig passform til din fot er prioritet nr 1. Når det gjelder stivhet så er det avhengig av hvilken ski du velger. Myke BC ski fungerer best med en myk støvel. Store stive ski funker best med stiv støvel. Dette er kriterier du bør legge til grunn for støvel valget ditt, og ikke noe annet.
|
|
|
|
|