Jeg har intet ønske om at Fri Flyt skal bli en møteplass for racing skikjørere, kanskje betre sagt spesialisert konkuranseidrett!
Men; mange av oss som står på ski kjører både freeride og i bakker, gjerne med porter. Jeg synes tendensen innenfor Fri Flyt sine diskusjonssider dreier seg litt vel mye om frikjøring og frikjøringsski. Ja; jeg mener på mange måter dette er riktig, men man kan nærmest få den følelsen at bakkeski er "ut". Det jeg har litt vanskelig med å svelge i denne sammenhengen er at tross alt kjører veldig mange frikjørere fortsatt mer bakke enn offpist, og; man kan nærmest sitte med den følelsen at f.eks. racing bakkeski ikke er "ski" lenger. Jeg er så gammel (les fattig) at jeg har ikke fått testet de bredeste løssnøskiene desverre. Men, jeg har kjørt alpinski med svingradie fra 11m til ca 70-100m og midjebredde fra 60-100mm.
Det jeg egentlig vil si: Løssnøkjøring er det morsomste jeg vet. Alpin bakkekjøring kan være tilnærmet like morsomt. Men det viktigste: Det finnes INGEN ski som takler begge deler topp, derfor vil jeg fremheve at bakke/racing-ski er å anbefale for alle som har råd til et ekstra par utenom løssnøskiene; og, at 10 år gamle ski, med liten innsving, fortsatt kan gi deg topp skiopplevelser! Det finnes ikke en allrounski som kan gi samme fartsstabilitet og kontroll i preparert bakke som en racingski