Nå har ikke jeg kjørt på skikkelig FETE ski (altså, ski som er tett opp mot 130mm under foten), så jeg skal være forsiktig med å si at slike ski ikke funker særlig bra på f.eks preppet underlag.
Jeg kjører på Völkl Mantra (184), som er 96mm på midten, og selv om det er en til de grader knallski som jeg er utrolig fornøyd med,, så er den naturligvis ikke like responsiv og letthåndterlig som kortere og smalere ski.
Så, jeg har faktisk veldig store vansker med å se hvordan en skikkelig fatski kan fungere bra i andre forhold enn pudder og dyp, myk snø.
Det er godt mulig at de neste 10 årene vil vise så store fremskritt i avansert skidesign at man klarer å lage feite ski som glir like lett i preppet terreng som i 4 meter dypt pudder.
Men, slik det er nå, så mener jeg det er en del hype hva angår feite ski som fungerer i all slags terreng, så sant man ikke er skikjører på ekspertnivå. For, er man virkelig god, så kan man tross alt kjøre pudder med racing-slalomski...
Rent personlig, så vil jeg foretrekke å ha to par ski; ett som er relativt smalt (rundt 70mm) og ett som nærmer seg 100mm under foten. Da har man ski for alle forhold, om det så er ren preppet bakke-kjøring, eller off-piste.