Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Fete pudderplanker - en hype?
#117942 25/08/2008 3:09 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Registrerer at veldig mange, meg selv inkludert har eller skal ha et par veldig feite ski til pudderdager. Med veldig feite så snakker jeg om opp mot 130mm eller mer under foten. jeg har også lagt merke til at mange av disse skiene omtales som IKKE bare one-trick-ponys, men skal også funke bra på hardt, tilogmed tråkka føre! Selv har jeg ingen erfaring, men hadde såpass lyst på et par slike at bestillingen er gjort. Når jeg blir spurt om hva jeg skal med så sjukt breie ski (Cash is King - 155-130-150) så svarer jeg at de funker bra på mye forskjellig føre - for det sier produsenten og forhandleren... Her jeg bor er det sjeldent det som VIRKELIG kalles pudderføre, selv om det gjerne ligger 5-30cm med foff om man vet hvor man skal lete.

Så hva mener dere som har slike ski allerede, og hva tror dere som gjerne vil ha? Er vi ofre for en hype eller er virkelig noen av disse smellfeite plankene så bra som man skal ha det til?

Litt hype
Peddyslate #117943 25/08/2008 4:24 PM
Avhengig
Avhengig

Nå har ikke jeg kjørt på skikkelig FETE ski (altså, ski som er tett opp mot 130mm under foten), så jeg skal være forsiktig med å si at slike ski ikke funker særlig bra på f.eks preppet underlag.

Jeg kjører på Völkl Mantra (184), som er 96mm på midten, og selv om det er en til de grader knallski som jeg er utrolig fornøyd med,, så er den naturligvis ikke like responsiv og letthåndterlig som kortere og smalere ski.

Så, jeg har faktisk veldig store vansker med å se hvordan en skikkelig fatski kan fungere bra i andre forhold enn pudder og dyp, myk snø.

Det er godt mulig at de neste 10 årene vil vise så store fremskritt i avansert skidesign at man klarer å lage feite ski som glir like lett i preppet terreng som i 4 meter dypt pudder.

Men, slik det er nå, så mener jeg det er en del hype hva angår feite ski som fungerer i all slags terreng, så sant man ikke er skikjører på ekspertnivå. For, er man virkelig god, så kan man tross alt kjøre pudder med racing-slalomski...

Rent personlig, så vil jeg foretrekke å ha to par ski; ett som er relativt smalt (rundt 70mm) og ett som nærmer seg 100mm under foten. Da har man ski for alle forhold, om det så er ren preppet bakke-kjøring, eller off-piste.

Re: Fete pudderplanker - en hype?
Peddyslate #117944 25/08/2008 5:18 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Eg er veldig engasjert i dette, samtidig som eg er veldig lat, så eg henviser til den her teksten:http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=54788

Peddyslate #117945 25/08/2008 6:46 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg har mest kjørt racingski men også ski med 100 mm på midten. Selv ønsker jeg et par superfete løssnøski.

Man kan selvsagt kjøre løssnø med racingski og hardpreppet bakke med brede løssnøski, men ingen av delene er i nærheten av det optimale. Dette har selvsagt mest med hva man ønsker med skikjøringen. Som "tb77" skriver vil også jeg anbefale 2 par ski istedenfor ett par allround. Kjøp heller 2 par av forrige års modeller (gjerne brukte) enn å satse alt på ett par ski. Totalprisen kan da bli ganske lik. Mange av oss ønsker jo ski for begge typer kjøring. Selv er jeg ikke det minste skeptisk til veldig brede ski bortsett fra dersom du ønsker å kjøre virkelig hardt i hardpreparert bakke.

Synsing.......
Peddyslate #117946 26/08/2008 8:44 AM
Entusiast
Entusiast

Har ikke kjørt de aller feteste skiene, men har en seong bak meg på K2 apache Coomba. Beste skien jeg har hatt på upreparert snø, men skal man ta med egenskapene i preppet bakke i regnskapet må jeg bare si at mine 5 år gamle Rossi XXX har bedre allround egenskaper.

Så min konklusjon er at når skiene blir bredere og bredere så blir løssnøegenskapene bedre og bedre, men det går i vesentlig grad ut over bakkeegenskapene og håpet om en skikkelig allround ski blir fjernere og fjernere.......

Feitiser
Peddyslate #117947 26/08/2008 5:05 PM
Medlem
Medlem

Jeg har kjørt mye på veldig feite plank, og mener at det ikke er en hype at ski som er 130+ under foten er det ultimate i det løse. Dog er nok allroundegenskapene på de fleste av disse skia åpenbart marginale. Når det er sagt, så funker det fint å kjøre på skjæret i lange svinger i bakken med f.eks A-Lotta eller Comi, men ikke så bra som en rendyrket bakkeski. På klink is suger de, men hvem gidder å stå på ski når det er is?Jeg mener at det verste som finnes er såkalte allroundløsninger, som funker bare passe til det meste. To par ski er nok veien å gå.Personlig så velger jeg annen aktivitet når det ikke er bra utenfor løypa. Sesongen i fjor hadde jeg ca 70 dager på ski, hvorav hvertfall 50 var med feitinger. Det tror jeg det blir mange år til jeg opplever igjen, for makan til vinter!

Peddyslate #117948 26/08/2008 6:43 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Greia er bare at der jeg bor (Tromsø) så er det ikke så inn i helsikes mye løssnø helt egentlig. Hvis man vet hvor man skal lete så finner man, men jevnt over var forrige sesong preget av mye vindpakka snø, flekkvis med is og skare. Nede i skogen derimot var det gjerne mye herlig foff, men når det først var pudder i fjellet så var det ikke spesielt dypt. Med feite ski som en "hype" tenkte jeg ikke på pudder opp til armhulene, men til en gjennomsnittsdag på fjellet utenfor løypene...

Jeg går en del topptur og venter som sagt på et par skikkelige kemboski som jeg har blitt innbilt at vil kjøre som juling på alt det varierte man kan støte på i fjellet - men seff ikke akkurat imponerende på tråkk selv om de skal "funke" der og.

Så er greia at det er mer pudder i hodene våre en det egentlig er i fjellet når vi skal ha disse schwære sakene...?

Peddyslate #117949 26/08/2008 7:34 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg mener det er en misforståelse at man trenger så sinnsykt mye pudder for å ha nytte av 120+ mm ski. Snarere tvert om. En av de tinga jeg syntes var sinnsykt kult med snowboard når jeg begynte med det på nittitallet var at du ikke trengte mer enn 10-15cm med løst før du fløyt oppå og fikk den fine surfe-følelsen.

Nå kommer endelig ski med samme bæreflate, og da trenger du ikke bunnløst pudder for å ligge i overflata og kose deg smile

Kjørte tre par ski i løpet av ei uke i st.anton i vinter og mens det egentlig ikke var så stor forskjell å gå fra 86mm (titan 9) til 105mm (gotama) ble det helt andre saker med 121mm (elan quad one) under foten smile

Peddyslate #117950 26/08/2008 8:04 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Heilt enig med siste innlegger her, regelen bør vere snødybde=skibredde/2 (opp til ca 15cm)

Peddyslate #117951 27/08/2008 7:37 PM
Entusiast
Entusiast

Er litt lat jeg og, så jeg linker bare til eget blogginlegg:

http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=55215

Peddyslate #117952 27/08/2008 9:33 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

For noen vakre ski!!Hvor får man kjøpt Praxis?

Peddyslate #117953 28/08/2008 9:48 AM
Entusiast
Entusiast

Du kan kjøpe de via www.praxisskis.com

Du må regne med $150 i shipping og at du må betale moms for de etter at du har fått de (25% av kjøpesummen).

Det er noen her (brukernavn tesso) som har startet import, men vet ikke hva prisen vil bli. Antar at det fortsatt vil være billigere å kjøpe direkte fra nettsiden, men at det da vil ta lengre tid å få de. Vet at importøren planlegger å ha demo i vinter, men vet ikke hvor og når.

Peddyslate #117954 28/08/2008 11:01 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Øh... Hvordan vil sånne funke til telemark..?

Peddyslate #117955 28/08/2008 11:21 AM
Entusiast
Entusiast

Peddyslate #117956 28/08/2008 1:18 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Kan vi trekke den konklusjonen at en feit planke er det rette så lenge det ligger +-10cm nysnø?

Hvilke kriterier er det da som skal til for å få noen til å stoppe ved 100mm under foten, mens noen av oss mener 130mm er det som skal til?

Peddyslate #117957 28/08/2008 1:49 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg tror man setter grense etter hva man har prøvd selv. Jeg var en stund veldig skeptisk til om jeg hadde gapt over for mye da jeg bestilte Praxisene og var redd for at jeg bare ville få brukt de et par ganger hver sesong. Når de så viste seg å være mye mer anvendelige enn jeg hadde trodd ble jeg ganske overrasket.

Når det er sagt mener jeg det er en grense for hvor brede ski det er vits i å ha, særlig hvis det er snakk om "vanlige" ski med normalt spenn og innsving. Når skien blir over 130mm bred på midten er den uansett ikke særlig morsom på hardt underlag? Hvis man først har en superbred ski er det ihvertfall ingen vits i å inngå kompromisser for å bedre allroundegenskapene? Prøvde Nordica Jah Love (140mm på midten, normalt spenn og innsving) og syntes ikke den var noe å rope hurra for. Salomon Rocker derimot (128mm på midten, superlang tupp, normalt spenn i bakre del av skien og swallowtail) var en mye bedre pudderski en Nordicaen, selv om den i likhet med nordicaen var helt elendig i preparert bakke. (Jeg syntes den var verre å håndtere enn Praxisene.)

Som du ser er jeg ikke helt sikker på hva jeg mener...

Individuelle preferanser
Peddyslate #117958 29/08/2008 1:14 PM
Medlem
Medlem

Det er umulig å gi et entydig svar på hva slags ski som er best under hvilke forhold. Det er avhengig av bl.a. vekt, kjørestil og ferdighetsnivå. At brede ski funker bedre utenfor løypa kan ikke diskuteres, om de 100mm eller 140 er mye preget av smak og behag. Personlig har jeg ikke sans for ski med rocker i hele lengden, fortrekker enten en ski med flatt spenn, eller kun med bøy i forskia. Støtter Endre Hals og Lars Thomas sine betraktninger rundt at en bred ski kommer til sin rett også ved 5-10 cm pudder. For ikke å glemme slush!

Jeg savner ikke mine gamle ARC med 70mm under foten...

Peddyslate #117959 29/08/2008 4:11 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Ok. Da har tror jeg at jeg har greid å rasjonalisere skia på 155-130-150 som jeg har bestilt wink Takker!

Så flott
Peddyslate #117960 03/09/2008 6:02 PM
Entusiast
Entusiast

Kjenner jeg blir så glad når initiativtaker til en diskusjon, den som vil ha svar, gjør akkurat det jeg syns er rett! hehe

Fete, brede, store planker er her fordi de har opplagte fordeler. Gled deg til vinteren, jeg er i allefall evig frelst! Fats og rockere lenge leve!

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå