Har gått endel på topptur med snowboardere på truger i tillegg til at jeg for moro skyld har gått på trugetur om vinteren med pulk etter. Mine erfaringer er at trugefolket alltid ligger etter. Regla går at et kilo på beina er fem på ryggen, og med ski på 3.5, bindinger på 1.8 og plastsko som ikke er ultralette så skulle dette bli en del. Men allikevel kommer jeg først opp på ski og har ikke følt meg noe mer sliten enn hva trugefolket er. Også når jeg har gått på ren tur på truger har det gått betraktelig tregere enn folka på ski. Hvis du har gåfunksjon og hælløftere så bruk de! Ski med feller er veldig mye enklere i bratt terreng. Er det pudder har jeg opplevd at trugene i effekt blir som dårlige miniski, og at jeg i bratte bakker sklir tilbake med halvparten av hvert steg. Skal man bevege seg langsetter en skråning er de fleste trugene også et helvete å ha med å gjøre fordi kombinasjonen av høye støvler og en truge som tvinger bena dine ut vinkelrett på skråninga, blir utrolig slitsomt!
Kanskje noen burde prøve å gå opp med pulsmåler med både truger og ski for å se hvordan energiforbruket er? Men på dagsturer skulle dette allikevel spille relativt liten rolle siden man drar med seg litt mat og skal hjem på kvelden for å ete og drikke godt igjen