Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Bestilling av jakker.
#11754 22/10/2008 4:24 PM
mariahi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har søkt en del på jakker på internett, og lurte på om noen vet om denne jakken er en man kan stå i på fjellet om vinteren i Norge, når det er kaldt.her er det som står om den:

http://www.exitrealworld.com/pages/product_details.php?id=694115446dad41d379ed6408c9ffe696&option=e60f563698509a623fa20b0fadf28633

2 LAYER LAMINATE SHELL FABRICATIONFULLY TAPED SEAMSV-SCIENCE BREATHABLE LINING SYSTEM3-WAY ADJUSTABLE QUICK CINCH HOODMICRO-FLEECE INTERIOR CHIN GUARDMESH LINED UNDERARM VENTS. ZIPTECH? JACKET TO PANT INTERFACE STRETCH POWDER SKIRT W/HIDDEN STASH POCKETRECCO? AVALANCHE RECOVERY SYSTEMHAND WARMER POCKETS. INTERNAL MUSIC POCKETHIDDEN PASS POCKETLYCRA WRIST GAITERSDUAL ENTRY FRONT HAND POCKETSATTACHED HOOD.

Vet noen om hvilken størelse i Volcom dame jakke man må ha for å få en greit baggy jakke, for en 16 år gammel jente?

...
mariahi #11755 22/10/2008 5:03 PM
Fersking
Fersking

Tror nok du kan stå med den jakka der ja. Om det blir kaldt er det jo bare til å ha en ekstra genser inni eller noe. Hvilken str. komme helt an på deg da, men ville kanskje gått for M. Eller kanskje L siden det er damemodell. Har selv L i volcom jentejakke og syns den er akkurat passe baggy. Men smak og behag:-)

Re: Bestilling av jakker.
mariahi #11756 22/10/2008 5:44 PM
Entusiast
Entusiast

Den jakka der er nok mest for bruk i byen og i heisbaserte anlegg.

Nettingfor er døden om du skal gå opp selv, eller være på lengre tur. Jakka FØLES varmere, men nettingen suger til seg fukt, og når det blir kaldt så vil den suge varmen ut av kroppen din. Blir det skikkelig kaldt så fryser fukta i nettingen på innsiden av jakka, og da har du det festlig...

Skal du ha noe skikkelig som funker for alvor så finn trelags-jakker, helst med nylon både på utsiden og innsiden.

Du betaler for noe som er "kult" og ikke "bra" med den jakka der.

peddyslate sin mening= riktig
mariahi #11757 22/10/2008 5:54 PM
Entusiast
Entusiast

den jakka holder nok ikke for skikkelig norsk vintervær.

Jepp
mariahi #11758 22/10/2008 7:33 PM
Avhengig
Avhengig

Sitat Toppturfrelst:den jakka holder nok ikke for skikkelig norsk vintervær.

Som Peddyslate og Toppturfrelst påpeker, ikke noe for norsk vinter det der.

Sikkert greit hvis man bare skal sitte med brettet i bakken i Hemsedal i Påskeferien og vente på at afterski'en skal begynne. :razz

Men ellers? Nope...her er det design og image som har vært tanken og ikke funksjonalitet.

mariahi #11759 22/10/2008 9:49 PM
mariahi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

tusen takk, Det blir vell en mer påske og sommer jakke det da. Heller ta en annen jakke til å sitte i stolheis i -20. Skal nok ikke sitte på rompa nei!

tull!
mariahi #11760 23/10/2008 1:52 AM
Entusiast
Entusiast

Tull. Jakken funker helt sikkert like fint som en hvilken som helst skalljakke i gode minusgrader, om ikke bedre - virker som om den har litt foring. Kjøp en variant med thermofor om du vil ha litt ekstra varme, eller invester i en god fleecegenser til de to-tre dagene hvor termometeret kryper under -10.

Ikke tull
mariahi #11761 23/10/2008 8:15 AM
Avhengig
Avhengig

Sitat seventh:Tull. Jakken funker helt sikkert like fint som en hvilken som helst skalljakke i gode minusgrader, om ikke bedre - virker som om den har litt foring. Kjøp en variant med thermofor om du vil ha litt ekstra varme, eller invester i en god fleecegenser til de to-tre dagene hvor termometeret kryper under -10.

Det jeg og et par andre har skrevet her inne vedr. at denne jakka ikke er beregnet for skikkelig fysisk aktivitet i skikkelig kald, norsk vinter, det er slett ikke tull, Seventh! :surprised

Men så klart, det blir jo et spørsmål om HVA man bruker den til. Skal man cruise rolig rundt i et skianlegg, uten alt for mye aktivitet, så funker den sikkert helt fint.

Likevel, som Peddyslate påpekte, når man blir varm og svett etter aktivitet i en slik jakke, med nettingfor, og så holder seg i ro...da er det skikkelig kos! :wink

Jeg husker når jeg var i førstegangstjeneste på Setermoen for 12 år tilbake, og amerikanske U.S Marines var med på NATO-øvelse...de hadde en tilsvarende type vinterjakke; god og varm (for de syntes ikke noe om å fryse)

De syntes jo, glisende, at vi norske soldater ikke kunne ha særlig peiling, med våre lagsvise, tynne klær. Det var jo tykke jakker som fungerte i kulde... "Silly Norwegians!"

Så begynte amerikanerne å bevege seg, ble svette, og så stoppet de opp...da var glisene borte ganske fort, og vi "silly Norwegians" med lagsvis bekledning, hadde det helt fint.

mariahi #11762 23/10/2008 9:29 AM
Entusiast
Entusiast

Mest bortkasta pengene jeg har brukt, var på ei bukse fra Bergans med nettingfor. Funka helt knall så lenge jeg ikke begynte å svette når det var kaldt. Når det var litt "kjøling" og jeg holdt meg i ro så funka isolasjonen helt greit.

Når jeg ble svett var helvete løs... Fukta setter seg i nettingforet, og når fukta har kontakt med både yttersiden og huden din - DA FRYSER DU! (Når vi sier "kos" så er det ment sarkastisk :wink )

Det er verken tull eller synsing, men kort og godt et svar på om jakka tåler norsk vinter: nei. I heis og by, fyr på! Kul jakke :grin ! Gjør sikkert jobben på dagsturer i påska og! Men for kvalitet og funksjonalitet så kan pengene brukes mer fornuftig enn på design.

Vel...
mariahi #11763 23/10/2008 1:06 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

...jeg må vel si meg litt enig i at det der er, om ikke tull, så i alle fall litt feilaktig. En skalljakke er utmerket til sin bruk, forete to-lagsvarianter m.m har så sitt bruksområde. Det hele kommer vel ann på hva trådstarter skal bruke jakke til. En skalljakke/bukse er nok det beste til toptut o andre mer aerobe aktiviteter, men er ikke et perfekt valg til en kald vinterdag med anleggskjøring. Da må du i så fall isolere godt under. Greit det, men du kan jo også bruke en mer foret jakke/bukse som er beregnet på denne type bruk.Synes selv at det her på forumet er litt sånn at det må være trelagsvarianten til Norrøna, Sweet eller Whiteout, med mulig dispensasjon til arc`teryx, for at det skal duge. Det er jeg vel ikke helt enig i....:wink

Skulle forøvrig være...
mariahi #11764 23/10/2008 1:09 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

topptuR og ikke topptuT... Vil jo ikke bli anklaget for å være vulgær..:cool

mariahi #11765 23/10/2008 1:13 PM
mariahi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

haha okei, litt forvirrede, men det er hvertfall ikke en tynn regnjakke aktig jakke. Har jo fryst for å se bra ut før, det er verdt det :P

mariahi #11766 23/10/2008 1:25 PM
Entusiast
Entusiast

Poenget er at ei skalljakke skal IKKE isolere. Den skal være en funksjonabel barriere mellom deg og elementene. Selvfølgelig blir den kald, men hele poenget er jo nettopp at du skal ha andre ting under. Hvis du har gjort leksa di kan jeg garantere at ei god skalljakke _alltid_ vil være bedre enn ei jakke med nettingfor! Nettingfor kan også være et herk når det er kaldt og du allikevel må ha en genser eller fleecejakke under. Et klamt nettingfor og en statisk ladda fleecegenser så kan det krølle og herje noe helt forjævlig under.

Nettingfor er aldri rett til annet enn dersom du er på et budsjett og ikke har strengere krav enn at du bare kjører når det været ikke er verre enn "greit" og skal ha noe som også ser kult ut på byen og som lar andre vite at du kjører på ski smile Ikke noe galt i det! Men når det er kaldt i og utenfor bakken, surt på fjellet, strålende sol i påska - hva som helst - så er ei god trelagsjakke hands down et bedre valg hvis man tar seg råd til det!

Bare presisere: å være på et budsjett er helt greit! Å ville ha ei kul jakke er også greit! Kjøp jakka om du vil! Den er kul smile Men bare husk hva du har med å gjøre når du planlegger små ekspedisjoner wink Den holder sikkert til masse møkkavær så lenge du tåler litt mindre komfort, men hvis målet faktisk er funksjonalitet og beskyttelse mot vær: trelags. Evt. en god bomullsanorakk dersom du er sikker på at det er knallfrost og tørt smile

mariahi #11767 23/10/2008 1:39 PM
Entusiast
Entusiast

Bare for å poengtere: skinns fortreffelighet, både med og uten hår, ligger i evenen til å fungere som et skall. Moderne tekniske skall gjør ikke annet enn å på syntetisk vis oppføre seg som hud/skinn. Hårene på yttersiden som isolerer er en bonus. Lagvis bekledning har vært den historiske måten å gjøre ting på. Under skinnklær så har det gjerne vært flere lag med ull - antall lag etter hvor kaldt eller varmt det er.

Jakka med for er ei nyere greie som har et begrenset bruksområde. Innenfor visse rammer er det et godt kjøp rent økonomisk siden skalljakker koster vilt mye og med mindre man har god råd så er det ærlig talt få som virkelig trenger noe skikkelig badass... Og trekuk har et godt poeng i at det ikke er sånn at Kåre Johan i gata "må" ha Sweerrøcteryx til tusen millioner!

mariahi #11768 23/10/2008 1:39 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Tja, hva skal en si... Du er tydelig stor fan av skallbekledning, og ære være det. Jeg påstod ikke at det skulle være noen form for "feil" med skallbekledning at den ikke i seg selv varmer noe særlig. Det er helt rett at denne skal fungere som et ytterste lag, og man videre skal kle seg etter trelags-prinsippet alt etter tempetarur osv. Men dette poengterer jo nettopp det at forskjellig klær til forskjellig bruk. Du skriver "Men bare husk hva du har med å gjøre når du planlegger små ekspedisjoner ". Er vel ikke sikkert at den som tenker på å kjøpe Volcomjakke e.l skal ut på små ekspedisjoner. Det eneste jeg ønsker å påpeke er at jeg synes det blir noe firkantig i å si at det eneste som virkelig duger er skallbekledning. Uansett bruk!Forøvrig tror jeg at ganske mange som kjøper Lofoten-jakker eller Cosomanut osv. i stor grad gjør det fordi de synes de er kule og ønsker å symbolisere noe og kunne linke seg til en eller annen form for "ekstrem"sport...

mariahi #11769 23/10/2008 1:59 PM
Entusiast
Entusiast

Det eneste som duger = det beste, selv om mange andre ting både kan duge og vil være tilstrekkelig for mange. Men når the going gets rough så er det mye som blir for lurvete. Det er bortkastede penger å kjøpe dyre skalljakker om man ikke trenger den akstra sikkerhetsmarginen som de gir deg hva værbeskyttelse angår. Da kan man like gjerne legge pengene i bra design, eller kjøpe noe enda billigere som verken er kult eller ekstremt :wink men som gjør jobben innenfor visse rammer.

mariahi #11770 24/10/2008 12:27 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

maria, du er ikke den som sitter på rompa og venter på afterski! så er det avklart. men hva tror dere om parkjøring og denne jakka? om det ikke blir mindre en -10 grader må vell denne jakka være grei?

Mest lest på FRIFLYT.NO