Sitat enfot asle:Er enig med Ivar her gitt. Synes var en del veldig rar vurdering på en del ski. Spesielt da kanskje på BC skiene. Jeg har sett Mr Amble på ski så tviler ikke på hans ferdigher, men noe i disse testen her HELT rart.At feks obSETH'en skårer høyt på preparert bakke som er en rocker kontra en del av skiene uten rocker synes jeg er rart.Og jeg veit at en del av jibbeskiene ble utelatt for noen rare grunner. Kanskje på tide å slutte med skitestene og heller kjøre ski info. En skitest er jo i utgangspunktet en veldig personlig sak.

Dette er en interessant diskusjon, og jeg er selv enig i mange av påstandene her, som at ski oppfattes ulikt og at virkelige egenskaper på ski bare kan bedømmes opp mot den enkelte kjørers "fasong".

Nettop av den grunnen har Fri Flyt, som dere kansje har merket, utviklet skitestene sine mot å vise skienes faktiske geometri og andre målbare egenskaper (som vekt og stivhet). Vi har utviklet en egen norm for å kunne sammenligne skienes stivhet (dette finnes ikke fra før), vi produserer en helvetes mengde med tall hver vinter for at dere skal ha helt objektive faktorer å bedømme ut ifra.

Det å bedømme en skitest kun ut i fra "testvinner"-stempelet blir for lettvint. I mange år kåret ikke FF testvinnere, nettop fordi det blir for overflatisk å skille så grovt mellom små nyanser på ski, når bruken og brukeren er helt ulike. Når FF nå kårer testvinnere er det for å sammenfatte resultatene og gjøre testen lettere å lese (noen trenger det).

Som de eneste sktesterne i verden dokumenterer vi skiens faktiske mål, og dermed gjør vi det enklere for folk å bruke testene til å sammenligne ski på sin egen måte og med egne kriterier, dette gjør at vi samtidig kan fortelle vår gjennomsnttlige mening uten at det blir en enerådende og fargeløs karikatur av en skitest.

En god (men akk så ettbeint) skikjører som deg, burde være den største tilhenger av en slik skitest, Asle ? :wink