Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
armada JJ
#117578 24/09/2008 3:22 PM
giskaas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

hei! Jeg lurer på hva dere synes om denne freeride skien fra Armadahttp://www.armadaskis.com/product/skis/jpju.php

Takker for alle svar.

Meget interessant..
giskaas #117579 24/09/2008 3:43 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

..er det jeg synes. Ny ski står på plakaten for meg i år og Völkl Kuro og Armda JJ er de jeg ser ut til å ha sirklet meg inn på. JJ`en ser ut som en meget morsom ski og kjøre, med mulighet for å poppe rundt i pudderet og små hoppe rundt i terrenget. Den har jo rocjer tupper både her og der, og selv om den ikke er av de bredeste, så er jo ikke 115 på midten noe å kimse av. Skjæringen på skia som vel er mye inspirert av ARG`en høres jo interessant ut. Det jeg er mest usikker på er om skia er litt for mye backcountryjibb inspirert, og dermed mangler litt på kjøreegenskapene. Selv sier jo Armada at skia skal fungere "like" bra på "Hardpack" og "Groomers" og hva det måtte være, som i "Powder". Med andre ord en ypperlig allrundt ski?!

test
giskaas #117580 24/09/2008 3:51 PM
Medlem
Medlem

skia vant jo fri flyts test i bladet som kom, å kan ikkje vere so gale. fikk full score på pudder, noke som ingen andre i testen gjorde. men det var vel en backcountry jibbe test, så kuro, hellbent og divers andre fatski var ikkje testa

Nåh?
giskaas #117581 24/09/2008 4:04 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sier du det? Trodde ikke skitestene hadde kommet enda?Må her slippe en lite bombe og informere at jeg langt i fra ern noen fast leser av Fri Flyt. Hadde tenkt å vente til skitest utgavene kom. Har jeg lurt meg selv..Vel, tror jo ikke selv at Kuro og JJ har samme egenskaper, og det er derfor tenkehatten har blitt sittende på hodet. Kuroen høres jo knakelibrakbra ut da, men samtidig må en jo være ærlig med seg selv og se det i øynene at her ute ved kysten så er det jo ikke akkurat ofte det dumper en halvmeter knusktørr snø à la nord-amerika. Så det jeg spør meg om er om en ski som er 132 på midten blir litt tull og tøv her i gården. Har ikke tenkt å kjøpe en ski som jeg bare kan bruke til 8000; spenn som jeg bare kan bruke et par ganger i året. Vet at Völkl sier at den skal være bra på hardt føre òg, men klarer vel ikke å tro at jeg ville ha foretrukket denne skien på en dag med harde forhold. Eller? Det jeg tenker er jo om JJ`en kan være et bedre kompromiss der man får brede og rocker tupp, men samtidig ikke går over i det ekstreme som med Kuroen sine 132? Til slutt er jeg jo også ute etter en litt leken ski som gjør seg i litt tett, kupert terreng, slik som Djevelberget i Kroken for de som er kjent der. Samtidig er jeg litt redd for at JJ`en er litt i mykeste laget, med litt for høye baktupper. Vil altså ha en leken ski,men jeg kjører nå mest med ræva pekende i den retningen jeg kom fra da...Er det noen der ute som har prøvd JJ`en og kan gi sine 5 cent?

hva med pris??
giskaas #117582 24/09/2008 4:33 PM
giskaas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Vet dere hvor mye JJ'n koster, og om det går an å kjøpe den i nord-trøndelag?

Re: armada JJ
giskaas #117583 24/09/2008 4:46 PM
Entusiast
Entusiast

?

Skitestene har da ikke kommet ennå? Enten har du noen veldig bra kilder, eller så snakker du om fjorårets versjon nå aalps?

Fjorårets?! Akkurat..
giskaas #117584 24/09/2008 5:03 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hvis de ikke har den i nord-Trøndeliag,så er den å oppdrive på Sport-Conrad og Telemark pyrenees.

giskaas #117585 24/09/2008 5:26 PM
mik Offline
Fersking
Fersking

SiSt:

Fikk FF #60 torsdag i forrige uke jeg smile Utrolig bra denne gangen, gled dere til skitester (park + bc-jibb), kongereportasjer samt bilder i fleng!

Vurderer innkjøp av JJ eller spesielt Kuro selv, men som 'trekuk' er jeg usikker på om det blir for 'mye' ski for meg ift hvor og hvor mye jeg får stått denne vinteren frown

Klarer meg sikkert fint på Mantra en sesong til, men JJ/Kuroene ser så syyykt morsomme ut..

giskaas #117586 24/09/2008 5:49 PM
Entusiast
Entusiast

Hm, tydelig at jeg må be litt hardere til post-gudene.

Ellers vil jeg gjerne benytte nok en anledning til å avkrefte at feite ski er ubrukelige, samt legge til en link til eget blogginnlegg:

Praxis Powder ski

heh
giskaas #117587 24/09/2008 5:51 PM
Medlem
Medlem

dere ligger litt etter oppi nord der vettu:)

pris og test
giskaas #117588 24/09/2008 8:48 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

JJ kommer til å koste 6500 kr ( ifølge friflyt), sport extreme i trondheim kommer garantert til å ha den..

Jeg personlig synes skitesten i FriFlyt denne gangen var ekstremt dårlig.. Savner MANGE ski som ikke var med, hvem sin feil dette er veit jeg ikke men.. Stiller også et STORT spørsmålstegn ved kompetansen til de som testet årets jibbeski. Det at Andreas Amble skal være den som er mest kompetent til å vurdere hvilke jibbeski som er best er for meg MEGET rart.. litt off-topic men anyways

giskaas #117589 25/09/2008 10:41 PM
Medlem
Medlem

kan tipse alle som er på utkikk etter testvinneren ARMADA JP vs Julien om å holde øynene åpne for når de er på plass i butikkene...det kommer ikke mange til landet, og det vil ikke komme flere uttover sesongen....

mvh, Q.

Rar
giskaas #117590 26/09/2008 4:17 PM
Entusiast
Entusiast

Er enig med Ivar her gitt. Synes var en del veldig rar vurdering på en del ski. Spesielt da kanskje på BC skiene.

Jeg har sett Mr Amble på ski så tviler ikke på hans ferdigher, men noe i disse testen her HELT rart.

At feks obSETH'en skårer høyt på preparert bakke som er en rocker kontra en del av skiene uten rocker synes jeg er rart.

Og jeg veit at en del av jibbeskiene ble utelatt for noen rare grunner. Kanskje på tide å slutte med skitestene og heller kjøre ski info. En skitest er jo i utgangspunktet en veldig personlig sak.

giskaas #117591 27/09/2008 3:39 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat enfot asle:Er enig med Ivar her gitt. Synes var en del veldig rar vurdering på en del ski. Spesielt da kanskje på BC skiene. Jeg har sett Mr Amble på ski så tviler ikke på hans ferdigher, men noe i disse testen her HELT rart.At feks obSETH'en skårer høyt på preparert bakke som er en rocker kontra en del av skiene uten rocker synes jeg er rart.Og jeg veit at en del av jibbeskiene ble utelatt for noen rare grunner. Kanskje på tide å slutte med skitestene og heller kjøre ski info. En skitest er jo i utgangspunktet en veldig personlig sak.

Dette er en interessant diskusjon, og jeg er selv enig i mange av påstandene her, som at ski oppfattes ulikt og at virkelige egenskaper på ski bare kan bedømmes opp mot den enkelte kjørers "fasong".

Nettop av den grunnen har Fri Flyt, som dere kansje har merket, utviklet skitestene sine mot å vise skienes faktiske geometri og andre målbare egenskaper (som vekt og stivhet). Vi har utviklet en egen norm for å kunne sammenligne skienes stivhet (dette finnes ikke fra før), vi produserer en helvetes mengde med tall hver vinter for at dere skal ha helt objektive faktorer å bedømme ut ifra.

Det å bedømme en skitest kun ut i fra "testvinner"-stempelet blir for lettvint. I mange år kåret ikke FF testvinnere, nettop fordi det blir for overflatisk å skille så grovt mellom små nyanser på ski, når bruken og brukeren er helt ulike. Når FF nå kårer testvinnere er det for å sammenfatte resultatene og gjøre testen lettere å lese (noen trenger det).

Som de eneste sktesterne i verden dokumenterer vi skiens faktiske mål, og dermed gjør vi det enklere for folk å bruke testene til å sammenligne ski på sin egen måte og med egne kriterier, dette gjør at vi samtidig kan fortelle vår gjennomsnttlige mening uten at det blir en enerådende og fargeløs karikatur av en skitest.

En god (men akk så ettbeint) skikjører som deg, burde være den største tilhenger av en slik skitest, Asle ? :wink

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå