Lærte meg begge på ei helg. Frontflip er veldig lett å lære! Finn en skavel eller et drop på 1-1,5m med bratt landing. De første hoppene trenger du nesten ikke fart, bare stupe kråke på kanten og poppe med skia, man trenger nesten ikke å ta sats heller. Så står du, superenkelt!!
Vips!, så har du følelsen av frontflip, da er det bare å legger til litt fart, ta mer sats og prøve seg på hopp med mere sprett så kan du egentlig frontflip.
Backflip er litt mer komplisert å lære.Kan være en stor fordel å kunne det på trampoline, stupebrett og lignende.
Første forsøket mitt på ski endte opp med et kragerbein kraftig ute av ledd som jeg skal operere når skisesongen er ferdig. Så husk på å ha hode rett frem når du begynner å flippe hele veien, bedre å overrotere og lande på magen enn å overrotere å lande på skulderen som jeg gjorde.
Finn et ikke alt for stort bc-hopp med gaanske mye sprett, helst ikke et Vikersundhopp. Det er overskrytt vondt å lande på nakken, jeg synes personlig det er værre å lande på magen selv om ingen av delene egentlig ikke gjør så vondt som folk skal ha det til.
Da er det bare å prøve! Husk å aldri trekke deg i luften, det ender som oftes med å ikke lande. Mange lander dette trikset på første forsøk, men det betyr ikke at du gjør det, så for all del ikke gi opp! Gå heller opp og prøve igjen di neste 10 gangene helt til du greier det!