Fin artikkel du linket til, men den omhandler vel egentlig mest stålsikling vs. steinsliping? Og konkluderer med noe av det samme som jeg gjorde da jeg leste den første artikkelen til Kuzmin i 2006?:"My point earlier has not been thet waxing is super important, but i think it is important that the problems in Kuzmins paper are exposed. He might still be right about some things, indeed it may be that for recreational skiing it does not matter wether you wax or not, as the wax has to be finetuned to the conditions of any given day to be optimally beneficial.

Stark claims such as Kuzmins are often discredited on general principle by scientists, and it is always important to be open to new theories in science, however such claims are more often than not proven to be erroneous. Science is most often small incremental steps, not great leaps forward. "

Kan jo virke som stålsikling + voks er det beste, og sånn sett har både Kuzmin og Swix/Toko rett.

Ja til nettforum der folk faktisk tar seg tid til saklig analyse og testing!

Jeg gir vel egentlig f i hva folk gjør med skiene sine (er for lat til å gjøre noe særlig selv, med unntak av kantslip og sløving i tupp og tail), men liker ikke at en del av påstandene til Kuzmin står uimotsagt. Synes det er synd at det ikke publiseres en saklig motanalyse der ihvertfall deler av påstandene hans blir motsagt, men det er opp til Swix/Toko eller andre å gjøre, ikke forskerne som blir betalt for å gjøre utviklingen.