På an igjen det ristes liv i en gammel tråd, med påstander som alle vi som har kjørt litt og gått litt på ski ikke kjenner oss igjen i. Vi får legge ned hele smøretimet til både alpint og langrenn om det du og noen svært få såkalte forskere hevder er riktig. At voks ikke er nødvendig for å øke gliden på skiene. At skisålen trenger hjelp til å få maksismal glid på ulikt føre er signifikant (en sannsynelig sammenheng) med empirien (erfaring)til millioner av skiløpere verden over gjennom mange år.Forskning er så mangt, gi meg penger og tvilsomme motiver og jeg skal dokumentere at holocost aldri har funnet sted, global oppvarming er feil ?det er jo kaldt vinter her?, Norge er fattig osv. Resultatet av gjerne avhengige mindre kommersiell eller politiske forskningsmiljøers motiver. Utrolig mye vranglære er opp gjennom årene forsøkt gitt vitenskapelig tyngde. Forsøk har vist, forsking viser osv. da er det grunn til å være på vakt, noen prøver å innbille deg ting under falskt flagg. som forsker selv kjenner jeg knepene.Når du hevder at skismørning ikke gir bedre glid at det gråe belegget under gamle ski kyldes voks ( det henger vitterlig fast er samme substans som resten av ptx belegget) så er det med respekt å melde feil.All empiri(erfaring ) et samlet skimiljø og Petter Wessel Zapfe, for som husker han er entydig. Du og dine tar feil. Skismørning hjelper på gliden under alle andre ski enn dine. Du får gå eller kjøre på dine ski uten voks og vi andre med og vi får sikkert fine dager på ski likevel, men du har dårligst glid??