Eg ville no kjøpt en riverrunner eg. Fin i starten, du lærer deg litt om hvordan kantene fungerer og du kan jo til og med sitte litt på en bølge eller en valse og, da de ofte har flat bunn. Når en er begynner synes eg kanskje en creekbåt blir litt som en kork på vannet og lærer deg ikke så godt hvordan du kan bruke elven til din fordel (og såklart blir det svømming, men det er name of the game).Ellers så trenger du kurs og sikkerhetskurs. SRT kurs som Rescue3 er tingen, spesielt hvis du tar det sammen med padlere.Av utstyr trengs:KajakkSprutrekkÅreVest (en god en!!)Hjelm (Kun det beste er godt nok for skolten)Tørrtopp (kjøp noe som er bra og som puster)Longjohn/tørrbukse (neoprenebukse eller såkalt tørrbukse, som absolutt ikke er tørr)Gode skoKasteline (en med bra tau, husk å henge til tørk og skift tauet hvertfall hvert 2. år)Flyteposer (sånn at båten flyter bedre og ikke blir så fort bulket når den tar turer på egenhånd)Noen karabinere, noen slynger sånn at du kan lage en rigg for et drag (dette tar du når du har lært hvordan du gjør det)Førstehjelpssett i vanntett boks, som alltid kan ligge i båten. (enkelt utstyr tilpasset elven som du kan bruke)Kniv (sånn at du kan skjære løs noe, uten spiss)Fløyte (sånn at du kan gi en lyd når ting går galt)Neseklype? (noen er avhengige av det, noen hater det)

Det finnes endel utstyr utover dette, men her er hvertfall noe av det viktigste. Øvrig utstyr skjønner du poenget med når du begynner å få bruk for det.