Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Gode råd?
#113434 03/11/2010 10:46 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

HeiJeg er mamma til gutten som har logget seg inn i forumet.Han har i over ett år ønsket seg twintip ski og leser om dette snart hele dagen smile

Det jeg lurer på er hvilken butikk i nærheten av Oslo/lillestrøm området som kan gi oss gode råd og nyttige tips når det gjelder kjøp av utstyr?

Vi har vært i vanlige sportsforretninger, men føler de er mer ute etter å selge dyrt utstyr enn å gi oss råd og tips over hva som passer best til han og hans erfaring. De vet heller ikke så mye om hvilke ski som passer til akkurat det han tenker å bruke de til..

Håper på noen kloke svar før vi brenner av noen tusenlapper på twintiputstyr...

Vintersportmessa
twintipgutten #113435 03/11/2010 11:52 AM
Fersking
Fersking

I morgen starter vintersportmessa på Lillestrøm. Den varer frem til 7.november. Burde sjekkes ut!

Takk
twintipgutten #113436 03/11/2010 12:16 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Tusen takk for tipset

Re: Gode råd?
twintipgutten #113437 03/11/2010 12:26 PM
Fersking
Fersking

Du kan jo evt spørre her?

Legg ut alder, høyde, vekt, erfaring, ambisjoner, hva det ska brukes til, hvor mye det kommer til å bli brukt osv.

Kanskje hvilken pris du ser for deg? Snakker vi pakke (sko/binding/ski) eller kun ski?

Svarene du får i retur kommer til å variere mellom spesifikke skityper med direkte linker til nettbuikker og generelle råd for hva man bør være obs på. Disse rådene går oftest i retning av at for dårlig utstyr kan ta knekken på skiglede ect. Dette gjelder spesielt skoene, da kalde føtter å null blod fra midt på leggen og ned er kjedelig i lengden.

Forøvrig kjenner jeg ingen butikker i området du holder til i.

twintipgutten #113438 03/11/2010 9:56 PM
NiX Offline
Medlem
Medlem

Hei smile

Kan gi deg noen tips til hva du kan se etter når du kjøper ski og føler du ikke får hjelp. 1. En ski pakke kan ofte gjøre det billigere, hvis du kjøper ski, bindinger og sko samtidig er sannsyneligheten stor for at du får rabatt. - Hvis du bestiller å skipakke på internett burde du prøve skoene som du har tenkt til å kjøpe i en butikk før du bestiller på internett, så er du sikker at du får riktig størrelse. Du kan også kjøpe ski og bindinger på internett og kjøpe sko på en sportsbutikk, så er du sikret bytterett og sko som passer.2. Skoene skal være stram, og han skal ikke ha muligheten til å bevege foten stort i skoen. Han kommer antageligvis å synes at det er ubehagelig, og da gjelder det å finne ut om skoene faktisk er for stor eller om det bare er den uvanlige følelsen av å ha store tunge sko på. - Skoa skal være stramme rundt leggen, men tåa skal ikke ta framme i skoen.3. skia skal nå han til panne området, for lange ski vil gjøre det vanskeligere for han å lære triks. Skia kommer han til å vokse ifra eller slite ut uansett, så det er ikke vits å kjøpe ski som er 10cm for høy så han kan vokse med dem.4. Fokuser mest på å kjøpe han behagelige sko, han kommer nok ikke til å kjenne stort forskjell på ski og bindinger hvis han er nybegynner. 5. Symmetrisk og usymmetrisk ski er bare en pirkesak for om han skal bruke skia til å kjøre mer rett fram, eller om han skal kjøre baklengs også. En symmetrisk ski vil gjøre det lettere å kjøre i ?switch? som er baklengs enn en usymmetrisk ski.- Du kan se om en ski er symmetrisk med å se på målene, dette er et eksempel på en usymmetrisk ski 115 ? 85 ? 100. Det første tallet betyr hvor brei skien er framme, det neste på midten og det siste er hvor brei skien er på tuppen bak. Her er et eksempel på en symmetrisk ski 115 ? 85 ? 115. det er egentlig ikke så stor sak det med symmetriske ski, men tenkte jeg sku nevne det. Tror gleden på skia blir det samme.Håper det hjalp ? hvis du bestemmer deg for å bestille på nett anbefaler jeg å bruke noen av de norske sidene.

Noen flere spørsmål
twintipgutten #113439 04/11/2010 9:10 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Gutten er ca 150 høy, og veier 45 kg. Han har kjørt middelsmye, men elsker å raile,skogsløyper, hoppe m.m.

Han ønsker selv å kjøre stort sett hver dag, men tid og penger strekker ikke alltid til dette. Heldigvis har vi en liten løype (Marikollen) like ved døren slik at han har mulighet til å kjøre der nokså mye.

Han har tittet på forskjellig, men valget ligger nå (tror han) mellom disse typene:

- Völkl line- Line Afterbang- K2 Press 10/11

Selvsagt kan andre alternativer være en mulighet, og da ønsker vi gjerne linker til disse.

Takk for tipset ang vintersportsmessen. Vi har vært der i hele ettermiddag til stor glede for gutta i huset smile

twintipgutten #113440 04/11/2010 9:22 PM
Medlem
Medlem

Xxl har ganske mange twintip ski til billig pris smile

twintipgutten #113441 04/11/2010 9:46 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

XXL har billige ski, men svært ofte ikke kvalifisert personel. Jeg ville anbefalt at du tar turen innom Oslo Sportslager i Torggata eller Rå sport i Parkveien. Her er det mennesker med god kunnskap og de kan sette sammen pakker med greie priser;)

twintipgutten #113442 04/11/2010 11:42 PM
Medlem
Medlem

Det er som NiX sier, fokuser på det aller viktigste, nemlig at skoen passer. Skoen er den viktigste delen av hele utstyret, hvis skoen sitter som støpt så kommer han ikke til å merke forskjell på skiene.

Hvis han har tenkt seg ut i pudder (kjøring mellom trær og slikt, altså utenfor park og opptrukket løype) vill jeg heller gått for en ski som ikke er så myk som Line Afterbang i alle fall. Da vill heller valget falt på en all around ski, som funker bra både i parken og alle andre stedene på fjellet. Dermed får han ingen begrensninger for hvor han kan kjøre.

Så, fokuser på skoene, det er det viktigste. Ville anbefalt en allaround ski til han finner ut hvordan retning han vil ha progresjon i.

twintipgutten #113443 05/11/2010 12:00 PM
Medlem
Medlem

Vil slenge meg på det siste her, og sørg for at støvlene sitter som de skal! har han for små eller for store støvler, får man automatisk en mindre morsom opplevelse.Når det kommer til butikker, så har du ihvertfall i Oslo området : Thorsov Sport(Ligger på Thorsov), XXL, Oslo Sportslager, Raa Sport ( ligger i parkveien. Her får du som regel godveiledning av de som selger!Men du kan også som det nevnes over, ta en titt på Vintersportsmessa! Lykke til smile

twintipgutten #113444 05/11/2010 3:13 PM
NiX Offline
Medlem
Medlem

Line afterbang er sykt gode ski til å raile og jibbe (park) men hvis han kjører litt overalt så er nok skien litt for myk.

Hvis jeg ikke husker feil så er K2 press litt hardere, og den er bedre å kjøre med enn for eksempel afterbang siden den har litt bredere tupp forran enn bak.

Se litt på denne pakken som skal være en rimelig fin "blandings ski" http://parkogpudder.no/index.php?main_page=product_info&cPath=96_106&products_id=837

og så har du K2 press her: http://parkogpudder.no/index.php?main_page=product_info&cPath=96_109&products_id=772

Bindingene som står på er nesten litt for store for han, men tror det skal gå. det er sånn at man stiller inn en vekt, og den vekten er hvor mye som skal till før skien detter av, den starter på 40kg som gutten din burde ha og ender på 100 så det er virkelig bindinger han kan vokse i.

Når det kommer til sko kan jeg annbefalle disse her http://www.salomon.com/us/product/kaid.html

det er en junior sko salemon spk kaos, og fra egne erfaringer synes jeg at det er en kjempebra sko.

håper det hjalp litt smile

har køpt.
twintipgutten #113445 18/02/2011 8:56 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei jeg har kjøpt noen twintip ski jeg liker. Her kan dere se twintip skiene jeg har kjøpt

http://www.antonsport.no/s/p.aspx?pid=8425&cid=111&vid=50854.

Håper dere liker de.He er noe jeg vet om dem.Völkl Pearl er skien for de tøffeste jentene,og lete jibbere. völkl pearl som Virginie Faivre brukte når hun ble verdensmester i halfpipe. Skien er fullstendig redesignet. Nye, lavere tupper, og superslitesterkt toppbelegg med minicap. Full trekjerne, symmetrisk cut og jib zone.Jeg har kjøpt 11 modelen

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå