har prøvd å lage et par ganger selv og kjenner en som lager og selger brett (abuse, hvis duhar hørt om dem:))
så til temaet, det beste og mest rimeligste er kryssinfer plater av bjørk, litt vanskelig å få tak i, men du får tak i det hos et par forhandlere.
jeg vet ikke hvor langt du tenker å ha det, men hvis du vil ha medium flex på et brett som er ca 100 cm langt ville jeg brukt tre kryssfinerplater av bjørk (3mm).
Litt vanskelig å få konkav på hjemmelaget brett, da må du lage en presse. Det jeg har gjort er å rett å slett kun legge de sammenlimte platene mellom to stoler med noe tungt på midten, hvis du skal bruke en stein så ta en planke tvers over midten også legg på steinen slik at det blir jevnt fordelt. La det ligge i et over natten, deretter bruker du en stikksag og skjærer ut ønsket form (lag gjerne symmetrisk slik at du ikke failer når du skal ta på trucksene). Så bruker du en pussemaskin og pusser veldig fint rundt kantene. Et bra tips er også å legge noe gummi på tuppene av brettet slik at det ikke sprekker (bruk fantasien, du kan bruke mye forskjellig). Så er det bare å velge en plass hvor du skal montere trucksene, tenk godt gjennom dette, ta f. eks 5 cm inn på brettet fra hver side.
Ettersom dette er din første gang du lager ville jeg kjøpt nok materiale for to brett, det første trenger du ikke alge så stort, kanskje 60 cm, slik at du finner ut hva du kanskje vil gjøre annerledes på brettet du har tenkt å bruke.
vel, jeg skrev dette ganske fort siden jeg har det litt travelt, men sjekk ut longboard.no, der står det noen fine tips, youtube har også noen fine videoer:P