Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
dårlige stålkanter!
#11187 25/03/2005 8:27 PM
tonjee Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

vet noen den beste måten å fikse stålkanter som har spretti ut på snowboardet? eller skal jeg bare kaste hele brettet??

hei du
tonjee #11188 27/03/2005 5:08 PM
Fersking
Fersking

stålkanter sklir vel ut fordi du ikke har vært flink til å vokse??? Finn en skiteknikker som er dyktig og spør han om det er noe å få gjordt, siden må du gi brette ditt masse voks og kjærlighet så holder det. Tips: Skiteknikkeren i Kvitfjell er kjempeflink og jeg har sett han gjøre underverker med nasty stålkanter.

Lykke til

Hmm..
tonjee #11189 27/03/2005 6:56 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

... det er vel fåtallet (om noen) stålkanter som sklir ut eller slipper brette (eller skien) pga dårlig eller manglende voks. Kantene sitter jo fast som en del av brettets strukturelle konstruksjon; og fastholdt av epoxy (i de fleste fall) som ikke påvirkes av voksing og sånt. Om noe i det hele tatt burde det nesten være motsatt ettersom varmen fra stryk/voksjernet teoretisk sett kan svekke epoxyen ved overvarming.

Jeg personlig kan i alle fall ikke se att det skulle ha noe å si i det hele tatt. Har selv av forkjellige årsaker ikke vokset skiene mine noe serlig de siste årene; i alle fall ikke frikjøringskiene. De eneste ski jeg vokser noe serlig er skicross-ski og smallere twintips (de få ganger jeg har hatt såne..), men jeg tror ikke det er på grunn av manglende voks att jeg oftest krasjer kantene på frikjøringsski. Kantskadene har en generell tendens å dukke opp der jeg kjør på stein og sånt; man skulle jo tro att det var en sammenheng wink Skulle tro att ett par velvoksete railski skulle ødelegge kantene en del kjappere enn ett par uvoksete parkski som ikke railes med. Men hva vet jeg; rails er uansett ikke min greie så jeg kan ta feil. Tror dog ikke jeg gjør det...

Hehe, kanskje dags med en sammenlikningtest; må jo nesten teste å fx vokse halve skien i lengderetning eller noe, da kan man jo se om det er sammenheng mellem voksingen og kantskadene.

(lurer på hvordan såne ideer om voks og kanter oppstår egentlig?)

voks brette ditt
tonjee #11190 12/04/2005 9:42 AM
Fersking
Fersking

Jeg er helt enig med de andre du har nok ikke vært så flink.

voksing
tonjee #11191 12/04/2005 1:30 PM
Fersking
Fersking

Jeg er ingen skiteknikker, men har jobbet herrens mange år i skiutleier. Har sett at dersom folk kommer inn med grusomt tørre såler har det ofte kommet en glippe mellom stålkanten og såla, noe som jeg har fått forklart at var fordi "strukturen" i sålen forandret seg når man ikke våksa det. Har du kjørt på stein og slått ut stålkanten er det jo selvsagt noe helt annet. Nå vet du hvordan "myten" oppstod for min del. Men for all del, kan godt hende at jeg har blitt lurt. Jeg er klar for å ta den testen jeg! Say when.

reparere stålkanter
tonjee #11192 12/04/2005 2:55 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

jeg tviler på at voksing/ikke voksing har noe med saken å gjøre. Men det er mulig å fikse stålkanter, med litt fingerferdighet.. Finnes sikkert flere beskrivelser på nettet, her er én: http://www.telemarktips.com/BaseRepair.html

:D
tonjee #11193 12/04/2005 3:52 PM
tonjee Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

jaja.. tusen takk for alle tips smile

kast det
tonjee #11194 12/04/2005 4:10 PM
MGL Offline
Medlem
Medlem

bare kast brettet.. det funke rikke uansett. begynn med twintip. fag

Bytting av stålkant
tonjee #11195 27/05/2005 2:13 PM
Fersking
Fersking

Å bytte stålkant er ikke noe stort problem, dersom du vet hva du gjør...Gå til et skiverksted å få det gjort av fagfolk.

Dersom du holder til i Oslo har du følgende alternativer:

Tomm Murstad Skiservice på VoksenkollenAnton Skiservice på Stabæk (Lars Grevstad) ellerSki- & Støveldoktoren (mitt eget verksted...)

Alle disse kan hjelpe deg med operasjonen.Nå vet jeg ikke om alle har åpent nå i mai, men dersom du kontakter meg så skal jeg kunne hjelpe deg.

Bytting av stålkant
tonjee #11196 27/05/2005 2:18 PM
Fersking
Fersking

Å bytte stålkant er ikke noe stort problem, dersom du vet hva du gjør...Gå til et skiverksted å få det gjort av fagfolk.

Dersom du holder til i Oslo har du følgende alternativer:

Tomm Murstad Skiservice på VoksenkollenAnton Skiservice på Stabæk (Lars Grevstad) ellerSki- & Støveldoktoren (mitt eget verksted...)

Alle disse kan hjelpe deg med operasjonen.Nå vet jeg ikke om alle har åpent nå i mai, men dersom du kontakter meg så skal jeg kunne hjelpe deg.

Voks og kanter har en sammenheng....
tonjee #11197 28/05/2005 1:54 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Men hvor stor? Hvis man ikke vokser brett eller ski VIL sålen bli ødelagt når du kjører fort på hardt føre. Det skyldes friksjonen mellom sålen og snøen. Den delen av sålen som ligger nærmest kanten vil rett og slett bli brent! For vanlige skikjørere er ikke dette noe stort problem, men hvis man kjører aktivt, og spesielt i utfor er det viktig å legge blå/kald voks mot kanten! Ved å smøre ski/brett vil man ungå at det blir et "hakk" mellom sålen og kanten. Med et slikt hakk blir det lettere for eventuelle kvist og kvast og få tak i kanten og rive den ut fra sålen!

hmm..
tonjee #11198 19/08/2005 4:23 PM
Fersking
Fersking

det er jo best å kjøpe nytt!

Du får jo et nytt brett! :D:D

Før du kaster brettet:
tonjee #11199 22/08/2005 1:29 PM
Ivrig
Ivrig

Forsøk å lime stålkantene med langtidsherdende epoxy (f.eks. blå Casco Epoxy).

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå