... det er vel fåtallet (om noen) stålkanter som sklir ut eller slipper brette (eller skien) pga dårlig eller manglende voks. Kantene sitter jo fast som en del av brettets strukturelle konstruksjon; og fastholdt av epoxy (i de fleste fall) som ikke påvirkes av voksing og sånt. Om noe i det hele tatt burde det nesten være motsatt ettersom varmen fra stryk/voksjernet teoretisk sett kan svekke epoxyen ved overvarming.

Jeg personlig kan i alle fall ikke se att det skulle ha noe å si i det hele tatt. Har selv av forkjellige årsaker ikke vokset skiene mine noe serlig de siste årene; i alle fall ikke frikjøringskiene. De eneste ski jeg vokser noe serlig er skicross-ski og smallere twintips (de få ganger jeg har hatt såne..), men jeg tror ikke det er på grunn av manglende voks att jeg oftest krasjer kantene på frikjøringsski. Kantskadene har en generell tendens å dukke opp der jeg kjør på stein og sånt; man skulle jo tro att det var en sammenheng wink Skulle tro att ett par velvoksete railski skulle ødelegge kantene en del kjappere enn ett par uvoksete parkski som ikke railes med. Men hva vet jeg; rails er uansett ikke min greie så jeg kan ta feil. Tror dog ikke jeg gjør det...

Hehe, kanskje dags med en sammenlikningtest; må jo nesten teste å fx vokse halve skien i lengderetning eller noe, da kan man jo se om det er sammenheng mellem voksingen og kantskadene.

(lurer på hvordan såne ideer om voks og kanter oppstår egentlig?)