Jeg synes også at det er litt mye tog og heis når jeg står på ski, men det blir fort sånn.Takker for positive tilbakemeldinger.
Sitat [hodlekve]:Hva koster, og hvor får du tak i sånn adapter sak?Hvordan funker det egentlig å bruke vanlig optikk med videokamera? Er det autofokus, og hvordan blir det med blenderen?
Pris varierer mye. Min ble kjøpt for ca. 1000 USD, men man må regne med en del ekstrakostnader, som hvis du ikke har optikk fra før. Adapteren er en litt (for) komplisert innretning som lar deg bruke speilrefleksoptikk med videokamera, ved å la optikken danne et bilde på en mattskive, som du så filmer. Det er med andre ord en mekanisk greie, som betyr at du kun har manuell kontroll på den eksterne optikken, altså manuell fokus, blender og zoom (hvis du har en zoomlinse. Man kan zoome inn på mattskiva, men det gir mindre bra resultater)Det er mange begrensninger og mye å passe på når man bruker adapter, så det anbefales å sette seg inn i det før man kjøper. Speilrefleks med video er dyrt, men det er adapterløsningen også.Mitt tips er å være veldig klar over hvor mye manuell kontroll du egentlig er villig til å holde styr på, og så kjøpe det som dekker dine behov.