Sitat [hodlekve]:<blockquote>
<p>Sitat Quarter, Inc:husk å regne med frakt, toll, moms + evt andre shipping/handling gebyrer når det bestilles fra USA.mulig det ennå faktisk blir marginalt billigere, MEN så mye lettere det er å ha en Norsk forhandler og forholde seg til om:1- plagget ikke passer - og må byttes.2- defekt, feil eller mangler på plagg ved leveranse3- plagg går i stykker fort under normal bruk - reklamasjons saker.DA er det kjekt å ha en kvittering og en Norsk forhandler og kontakte.Kanskje t.o.m verdt de hundrelappene en sparer?(ved utregning med Norsk pris, kontra USA pris+toll,mva,frakt dreier deg seg faktsik om noen hundre lapper)klærne vil forresten være på plass i butikkene i løpet av de 2 neste ukene, og det meldes utrolig etterspørsel, så det gjelder nok å være tidlig ute!mvh, Quarter IncNorsk Armada Importør siden 2002
</p>
Jeg ser poengene dine men:Det hender faktisk at man slipper moms når man bestiller fra utlandet, og da blir det veldig mye billigere. Og med såpass lav dollar som er nå, sparer man ganske mange kroner faktisk.
Ved plagg som går i stykker, er det vel ofte produsenten, og ikke selgeren, man må forholde seg til? Viss produsentene har en form for garanti på produktet som er ødelagt, er det vel i utgangspunktet samme om det er kjøpt i Norge eller Usa. Forskjellen blir vel at i Norge kan man kontakte sjappa man kjøpte produktet fra, og så ordner de det for deg. Litt enklere, men lik garanti fra produsentenes side likevel.
</blockquote>
I de årene vårt firma har drevet med import av større og mindre ting, har vi aldri vært i nærheten av å slippe moms.Det blir det samme som at om du kjøper deg en ny PC på butikken til 10,000 så blir det slått inn 8000 på kassa uten at de har gitt deg noe rabbatt....staten skal ha sitt, og de er meget dyktige på å kreve inn dette.
Vedr garanti og reklamasjonsrett har du nok rett i at det er til slutt produsenten som står ansvarlig. Saken er vel heller at de færreste av disse produsentene befinner seg i Norge, og en Norsk forhandler eller importør trenger ikke hjelpe deg om du ikke har kvittering eller kjøpsbevis fra en Norsk forhandler.Derfor vil du uansett måtte ta dette evt opp med forhandleren eller importøren i det landet produktet er kjøpt. I tillegg må du nok i de fleste tilfeller basere deg på å sende inn produktet for evt godkjenning som reklamasjons sak, og vente på evt å få tilsendt nytt.
mvh, Quarter Inc.