Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Padling i Bergen?!
#1003 24/08/2005 9:14 PM
gaute l Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg var på elvepadlingkurs hos Einar og Eirik på voss for to helger siden, og har ikke tenkt på annet en padling siden, i den forbindelse er det en del ting jeg lurer på..Hvilke kajakker er å anbefale for nybegynnere i bergen??Hvilke treningsmuligheter er det i bergen-omeng for "ettermiddagspadling" 0.l??Elvepadling grupper/klubber i bergen??

"Pain is Temporary, Glory is Eternal"

OS elva
gaute l #1004 24/08/2005 9:59 PM
Fersking
Fersking

Har hørt at OS elva er en bra nybegynner og treningselv, så lenge det er vann nok.

Voss
gaute l #1005 24/08/2005 10:07 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Padling foregår på Voss. Os-elven er ok men ikke bare nybegynner. Husk at du må padle med folk som er kjent. BSI (studentidrettslaget) har noen beskrivelser av forskjellige elver. Prøv uansett å komme deg med noen som er mer erfaren.

??
gaute l #1006 25/08/2005 8:28 PM
gaute l Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

jeg VET at padling foregår på voss, jeg VET også at det er lurt å padle med folk som både er mer erfaren og kjent....ikke akkurat den type info jeg var ute etter..Hva mener du egentlig med: "Os-elven er ok men ikke bare nybegynner"?

joda
gaute l #1007 25/08/2005 11:17 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Vel, du vet jo mye allerede. Os-elven ble anbefalt som nybegynnerelv av en annen. Når du kommer rett fra kurs kan den informasjonen misforståes. Oselven er en elv som krever at du har litt mer erfaring enn bare kurset, det var bare det. Deler av elven er teknisk vanskelig, men det går an å bære forbi alle vanskelige steder etter egen vurdering. BSI har beskrivelser, kanskje også aktive padlere? Ta kontakt med dem hvis du ikke har noen buddyer allerede.

Som oftest er det letteste stedet for en ettermiddagstur Voss, Voss, eller Voss. På vinteren kan det være forhold i Oselven, Arnaelven eller i Daleelven. Daleelven er det som kan kalles en ren nybegynnerelv. Det var ikke meningen å væe spydig i det forrige innlegget. Ha rdesverre ikke anledning til å være buddy selv. Lykke til.

takker
gaute l #1008 26/08/2005 5:50 PM
gaute l Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

takker og bukker for mye bedre info denne gangen, mye tyder på at voss er stedet for padling.vi er tre kamerater som er like ferske i gamet..Har hørt og sett folk padle en skjelden gang i utløpet til nordåsvannet, ved/under straume-bru, vet noen noe om forholdene der??

Straume bro
gaute l #1009 30/08/2005 4:21 PM
Fersking
Fersking

Er ikke å anbefale da strømmene her er rimelig farlige. Jeg har også sett at det har vært padler der og surfet, men tror du skal være rimelig dyktig og kjenn strømmene der rimelig godt før du går ut der.

Har også hørt rykter om at det er padlere som har gått ned der og aldri blitt funnet igjen. Om dette var en hav eller elvepadler vet jeg ikke. Mest sannsynlig er nok dette bare tull. Men sjekk ut forholdene før du går ut der.

padling under straumebroen
gaute l #1010 26/09/2005 3:56 PM
Medlem
Medlem

Strømme under straumebroen er til tider kraftig, men er veldig kontrolert og fin.Du siger enten inn til nordås vannet, eller ut mot havet.Strømmen trekker deg ca 30-40 meter ut i begge rettninger, hvis du må svømme, men etter 30-40meter vil strømmen avta, og du blir ført opp igjen , som i en bak evje. Største faren er store båter i høy fart, men disse er da og med på å lage feite surfe bølger. uten de er det ikke noe særlig å surfe på. så bare hopp uti straume...

Straume
gaute l #1011 28/09/2005 10:22 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Straumebroen er bare å kaste seg ut i, har svømt gjennom den flere ganger, faktisk fått bølger på halvannen meter hvis du har kompiser med båt som kan kjøre litt. Men tenk sikkerhet, både for båt og svømmer/padlere. mye morro!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå