Vonde legger
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hei. Jeg sliter med VONDE legger, og trenger noen tips. Jeg sliter en del med "støvellknekk" altså at jeg får ekstremt vondt der hvor skiskoen slutter. Typisk slik jeg får når jeg lander for langt bak på i en landing. Men får vondt i leggen uansett hva jeg gjør, både fremme og bak, men mest fremme. Hva kan dette skyldes? For stramme/slakke skor? For store/små sko? Er ganske billige sko, så jeg lurer litt på om det er smart å kjøpe elastiske eller stive sko neste gang?
|
|
|
 Se "Artikler" "Blogginnlegg"
|
Ivrig
|
Ivrig
"Vonde legger og skikjøring"
|
|
|
 gode
|
Avhengig
|
Avhengig
støvler er viktig! og støvler som ikke er harde, altså myke støvler er tingen.
|
|
|
 Re: Vonde legger
|
Medlem
|
Medlem
Riktig som mort1 sier. Dessuten er det viktig å stramme skoen nok! For slakke sko vil gjøre at du fpr vondt nettopp i leggene, og etter en lengre periode kan dette føre til beinhinnebetennelse. :wink
|
|
|
 Genialt tips!
|
Medlem
|
Medlem
jeg skal gi deg ett fantastisk tips! :)Ikke stramm den borrelåsen over skiskoen i det hele tatt(Hvis du har en da). Den er killer for legga!
|
|
|
 Ja, har en slik en.
|
Fersking
|
OP
Fersking
Leste en plass (på FF trur jeg) at en anbefalte å ikke bruke eller kjøpe en elastisk stropp øverst på skoen. Prøvde å ha den litt slakk sist gang jeg stod, men jeg tror det er mer enn som så som skader på leggen min. Takker for svar
|
|
|
|
|
|
 "Booster strap"...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
... er en elastisk rem/stropp man kan kjøpe og sette på støvlene. Et av argumentene for dette er nettopp det at denne vil hjelpe mot smerter/skader i leggen bl.a. ved å redusere/fjerne såkalt "shinbang" som oppstår ved at det er for mye rom til leggen å bevege seg i inne i skaftet på støvelen. Jeg er ikke eier av en slik Booster strap, men min erfaring er i alle fall den at hvis jeg glemmer av å stramme til stroppen skikkelig før jeg kjører, så blir det mer rom inni mellom skaft og ben, og det har gitt meg smerter, særlig hvis det er hardt og/eller slagete. Jeg er m.a.o tvilende til den tanken om å kjøre med slakk/åpen stropp. Hvis dette har hjulpet ville jeg mistenke at skoen i utgangspunktet ikke har passet til leggen, noe som nok ville medføre smerter ved tilstramming.
|
|
|
 Hola!
|
Medlem
|
Medlem
Det du opplever "skigaaer", er du ikke aleine om! -ikke det at dét gjør smertene og ubehaget ditt mindre, men snarere at det finnes folk her ute som vet hva som funker og ikke. F.eks. kan du som "Animal" skriver, lese bloggene fra fysioterapeuten her på FF.no, eller sende fysio'n en FF-mail?! Her kommer forøvrig min stikkordsliste: *Mykere støvler, og med jevnere fleks (ikke bråstopp)?*PASSE støvler, dvs. støvler som ikke er en eneste mm for lange/korte/smale/brede?*Bytte ut sålen i innerstøvlen med en såle som bygger under hulfoten (spes.tilpassa om du er lengdeplattfot!)?*Bytte til reine jibbestøvler med noe rettere vinkel i skaftet, med demping og evt. silikonputer i pløsa?*Stille cantingen (innover-/utovervinkling av skaftet på støvelen)?*Tøye "den lange flate leggmuskelen" (-som når du tøyer leggen, men med bøyd kne. -kjennes lengre ned og i Achillessena)?*Tøye framsida/utsida av leggen (kan være vrient, snakk med en fysio eller danser?!)?*Kjøle ned området før og etter kjøring, evt smøre på hevelsesdempende gel?*Massere/trykke på det ømme området?*og så, veit det er noe dritt...: vente med å kjøre til smertene er borte...*Til sist...: lære å sette ALLE landinger... Lykke til!
|
|
|
 Meget godt innlegg "leug&mjuk"
|
Ivrig
|
Ivrig
Vil likevel tillegge litt da jeg har ganske bra erfaringer med akkurat en kommentar ref "leug&mjuk": "Mykere støvler, og med jevnere fleks (ikke bråstopp)?" Dette med jevnere fleks mener jeg er det ABSOLUTT VIKTIGSTE. Stivheten på støvlene kommer faktisk i andre rekke. I tillegg kommer OGSÅ høyden på støvelen. Anbefaling: JEVN fleksovergang OG høye støvler. Dette løser det meste.
|
|
|
 Nei; jeg hadde ikke lest "leug&mjuk" nøye nok!
|
Ivrig
|
Ivrig
MIN mening ref "leug&mjuk"stikkordsliste: FORNUFTIG/RIKTIG TANKEGANG: *Mykere støvler, og med jevnere fleks (ikke bråstopp)?*PASSE støvler, dvs. støvler som ikke er en eneste mm for lange/korte/smale/brede?*Bytte ut sålen i innerstøvlen med en såle som bygger under hulfoten (spes.tilpassa om du er lengdeplattfot!)?*Bytte til reine jibbestøvler med noe rettere vinkel i skaftet, med demping og evt. silikonputer i pløsa?*Stille cantingen (innover-/utovervinkling av skaftet på støvelen)?*og så, veit det er noe dritt...: vente med å kjøre til smertene er borte... TOTALT UNØDVENDIG VED RIKTIGE STØVLER: *Tøye "den lange flate leggmuskelen" (-som når du tøyer leggen, men med bøyd kne. -kjennes lengre ned og i Achillessena)?*Tøye framsida/utsida av leggen (kan være vrient, snakk med en fysio eller danser?!)? GGAALLSSKKAAPP: *Kjøle ned området før og etter kjøring, evt smøre på hevelsesdempende gel? OK?: *Massere/trykke på det ømme området?*Til sist...: lære å sette ALLE landinger...
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
"Kjøle ned området før og etter kjøring, evt smøre på hevelsesdempende gel?" Dette er ikke galskap, jeg fikk klar beskjed fra fysioen min at jeg måtte bruke Orudis som er en betennelsesdempende gel! Kjøle ned bør man nok ikke, men gelen er veldig bra, funker veldig bra for meg! Men har ikke noen hensikt å ha den på når du kjører, ta en lang pause fra skikjøring og masser den inn 2-3 ganger daglig!Hvis ikke du klarer å holde deg unna plankene dine (slik som meg:razz) så er Ibux en bra smertestillende og betennelsesdempende tablett som funker! men ikke ta for mange, da kjenner du ikke smertene og lett for større skader! Det er jo faktisk kroppen som sier ifra at den har vondt, og da bør du ta en pause! :)Lykke til!
|
|
|
 NEI-NEI-NEI!
|
Ivrig
|
Ivrig
Ref: "Kjøle ned området før og etter kjøring, evt smøre på hevelsesdempende gel?" DETTE ER GALSKAP! PROBLEMET BLIR FEIL ANGREPET! KJØP DERE RIKTIGE STØVLER! Fysioterapauter har veldig ofte ikke peiling på dette problemet. jeg kunne skrevet en avhandling om dette da både jeg og mange kjente har merkelige erfaringer fra dette miljøet. DETTE KUNNE VÆRT ET NÆRMEST TOTALT UKJENT PROBLEM MED ANDRE TILTAK, f.eks: - Genuin interesse for tilfredse kunder fra forretnigers side (økonomidk positivt i lengden?). - Større mulighet for test før kjøp (ja det vil kostnadsøkningen forsvare?). - Fjerne "hypefaktoren" fra skikjøring, inkl forsøke mest mulig å få ungdomen til å forstå OG godta at de blir ikke noe innen skikjøring ved å ha "DET" utstyret. Jeg gidder ikke si mer, men "*Kjøle ned området før og etter kjøring, evt smøre på hevelsesdempende gel?" ER REN OG SKJÆR GALSKAP FOR Å LØSE HOVEDINNLEGGERS PROBLEMER!
|
|
|
|
|
|
 Hei "Animal"!
|
Medlem
|
Medlem
Må si jeg sitter og humrer etter å ha lest reaksjonen din på innlegget mitt: "GALSKAP å kjøle ned før/etter kjøring". Påstår med ganske stor sikkerhet at jeg hverken er blitt mer eller mindre gal av å gjøre nettopp det...?! For å forklare nærmere: Å kjøle ned hudområdet (her: ise ned i mer enn 5-10 min) vil gjennom en høl drøss kompliserte prosesser føre til at blodårene trekker seg sammen. Hevelsen og en del av betennelsesreaksjonen som forårsaker smerten vil dermed kunne reduseres. Når man bruker NSAIDs (f.eks. Ibux, Orudis, Voltaren, Naproxen og hva det nå heter alt sammen), skjer i prinsippet det sammen: at hevelsen reduseres. Ref. til bloggen "Vonde legger" om "for mye/for lite hevelse". Noen NSAIDs, som bl.a. Ibux og Naproxen, virker i tillegg smertedempende. Avkjøling virker også smertedempende! -og det er jo ikke sikkert at man har lyst til å gumle tabletter eller grise med gel hele tida?! Så derfor; avkjøling er enkelt, billig og effektivt, og slett ikke galskap. Så til sakens kjerne: Det er noe som heter "symptom-behandling". Dersom støvlene er hovedgrunnen til at det oppstår en betennelsesreaksjon i beinhinna eller seneposen rundt den ytterste muskelen på framsida av leggen ("Fremre kompartmentsyndrom", ganske vanlig sammen med beinhinnebetennelse), så hjelper det naturligvis ikke å bare behandle beina! Som de fleste vel har forstått nå, støvlene er viktigst! MEN: man vil jo bli kvitt tilstanden så fort som mulig, eller?!
|
|
|
 ...og en ting til "Animal"...
|
Medlem
|
Medlem
Synes det er litt trist dersom du har en oppfatning av at butikkene og de ansatte er uinteressert i at kundene deres skal bli fornøyde. Forskning gjennom årtier har bevist at fornøyde kunder ER økonomisk positivt (både fordi de de kommer igjen, og fordi de handler mer per besøk). Tilfeldigvis selger jeg en del par alpinstøvler i løpet av en vinter. OG jeg er faktisk genuint opptatt av å selge "RIKTIGE støvler til RIKTIGE bein". Jeg bruker faktisk ellers aldri så lang tid på kunden som når han/hun skal velge alpinstøvler. Mye av grunnen til det, er jo at jeg er fanatisk opptatt av skikjøring selv, men også at jeg har noen egne erfaringer med "feil" støvler. Neste gang du som kunde opplever å ikke bli fornøyd, synes jeg du skal gi butikken/de ansatte beskjed om det!! Så til dette med utprøving av støvler: Har du prøvd å google "100% fornøyd garanti"? Til slutt: Når en betennelsestilstand har pågått en stund og blitt kronisk (mer enn tre uker), kan massasje og tøyninger ofte være en vanlig del av behandlingsprosedyren. Var også borti en artikkel som viste sammenhengen mellom å tøye "den lange flate leggmuskelen" og nedsatt tilbakekomst av beinhinnebetennelse. Denne muskelen jobber motsatt av muskelen ytterst på framsida av leggen (m. peronaeus long.), som ofte er involvert ved beinhinnebetennelse. Ellers må jeg si at jeg setter pris på når folk sier sin hjertens mening! KJØR DEBATT!
|
|
|
 Hovedspørsmål:
|
Ivrig
|
Ivrig
Ref.: "Hei. Jeg sliter med VONDE legger, og trenger noen tips. Jeg sliter en del med "støvellknekk" altså at jeg får ekstremt vondt der hvor skiskoen slutter. Typisk slik jeg får når jeg lander for langt bak på i en landing. Men får vondt i leggen uansett hva jeg gjør, både fremme og bak, men mest fremme. Hva kan dette skyldes? For stramme/slakke skor? For store/små sko? Er ganske billige sko, så jeg lurer litt på om det er smart å kjøpe elastiske eller stive sko neste gang?" Til dette vil jeg svare: KJØP NYE HØYE STØVLER MED JEVN FLEKSOVERGANG BÅDE BAK OG FRAM! FOR SIVE STØVLER MÅ MAN VÆRE LITT OBS PÅ. MEN VIKTIGST ER JEVN FLEKSOVERGANG! DU MÅ MULIGENS OPP I PRIS? Du har da mange veldig gode råd "leug&mjuk", men greier du ikke gi dette rådet foran diverse unødvendige personrelaterte utgreiinger istedenfor utstyrsmessige fakte synes jeg synd på dine kunder! Jeg mener fortsatt at ditt råd "Kjøle ned området før og etter kjøring, evt smøre på hevelsesdempende gel?" er galskap. Dette kan enkelt løses for evig. Slutt derfor å anbefale en midlertidig løsning for de som, i de fleste tilfeller, bare vil ha skade av det i lengden! Rett opp problemet nå og ikke benytt humbug!
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
På noen støvler (Noen (alle?) Salomon-støvler med fire spenner. Kanskje andre merker også, det vet jeg ingenting om.) kan borrelåsen øverst på støvelen strammes på to måter. Enten den vanlige måten på utsiden av ytterskallet eller på innsiden av ytterskallet slik at den bare holder pløsen fast mot leggen. For meg funker det hvertfall å stramme borrelåsen stramt på innsiden av ytterskallet. Deretter fester jeg ytterskallet som vanlig med spennene på utsiden av borrelåsen.
|
|
|
 For ørtnde gang på FF:
|
Ivrig
|
Ivrig
Randonnee-støvler: Denali med originale innerstøvler: for brå fleksovergang. Flott på opptur, et helvete på nedtur. Denali med Lange innerstøvler med plastspoiler som ga myk fleksovergang fremover. Topp både på opptur og nedtur.
|
|
|
 Følelsesmessig engasjement...
|
Medlem
|
Medlem
...er kjempebra, "animal"! Men jeg er ganske sikker på at ALLE som har lest denne forumtråden har fått med seg at: DET ER STØVLENE SOM ER GREIA HER??! (Ikke sant, "skigaaer"?) "Lista mi" er forøvrig skrevet i prioritert rekkefølge, noe jeg antagelig burde ha poengtert...? Poenget er jo at "skigaaer" faktisk har vondt allerede, og det er jo ikke så sikkert at legga hans/hennes blir symptomfrie i dét beina kommer i riktige støvler?! Derfor tips om tøyning, avkjøling og massasje. Tydelig nok? Forøvrig forstår jeg ikke helt hva du mener med dette "animal": "...men greier du ikke gi dette rådet foran diverse unødvendige personrelaterte utgreiinger istedenfor utstyrsmessige fakte synes jeg synd på dine kunder!" Oppklarende kommentar, er du snill?! (Gjerne på FF-mail, siden dette etter min mening ikke hører helt hjemme på denne tråden?)
|
|
|
|
|