Spk pro eller Krypton Rampage
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg skal bestille meg nye støvler og har lenge sett på nye støvler og har endt opp med disse to støvlene... noen som har erfaring med disse støvlene(negativt / Posetivt)Anbefaling av andre støvler??
|
|
|
 SPK
|
Entusiast
|
Entusiast
Hei, jeg har SPK Kaos, nesten samme støvel som SPK Pro, den er veldig myk og bra til jibbing og park. Jeg har aldri fått vondt av dem, og kan stå med dem hele dagen uten å bli sliten på grunn av vonde støvler
|
|
|
 Testa de på foten?
|
Avhengig
|
Avhengig
Dette er jo to helt forskjellige støvler spesielt med tanke på lesten. SPK har bred lest mens krypton er myk. Har bare testa krypton på foten ikke fått kjørt med den. Har selv SPK og den funker bra,men kunne nok vært litt smalere...Test de hvertfall på foten så du får et bilde av hva som er mest likt din fot!!God tur!
|
|
|
 prisklasse?
|
Avhengig
|
Avhengig
ser at SPK'en ligger på 3500-4500 nå for tia, men sånn generelt, hva er prisklassen på støvler som du ikke får vondt i leggene av??!(kjøpte et par for 3000, men de får jeg masse vondt med:wink) etter 4 dager i hemsedal, var leggene mine helt ødelagt!
|
|
|
 Re: Spk pro eller Krypton Rampage
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat Findus:ser at SPK'en ligger på 3500-4500 nå for tia, men sånn generelt, hva er prisklassen på støvler som du ikke får vondt i leggene av??!(kjøpte et par for 3000, men de får jeg masse vondt med:wink) etter 4 dager i hemsedal, var leggene mine helt ødelagt! Da har du nok heller kjøpt en sko som ikke passer godt på din fot.Det har jo mye og si på leggmuskelaturen din, og hvor progressivt du har kjørt også.
|
|
|
 ja, godt mulig...
|
Avhengig
|
Avhengig
ikke for å si noe dumt om hemsedal, men der går det ikke et lite trekk bare til parken, så jeg måtte jo kjøre som en port-klasker hver eneste gang jeg gikk av heisen (for å komme ned til parken)..det er jeg ikke trent for!:wink
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
tror også at man bør trene opp beina sine før en lang sesong, man merker det fort når man ikke har kjørt ski på 5 måndter også masse masse masse ski!!! da blir det fort litt mye for mine bein iallefall... jeg har rave skoen til dalbello... den kan også anbefales hvis du skal kjøre litt pudder også. også ligger de på 3000 ( gjorde det for par måndter siden)... den er litt stivere men jeg liker ikke å få nesa full av snø etter er switch landing.
|
|
|
 hehe
|
Avhengig
|
Avhengig
kjører "dalbello, rave" jeg å ja...
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
haha, ja da så....stramm til alt som er!!! da fungerer flexen mye bedre... kjørte med løse spenner før for å unngå å få vondt... det er ikke bra for legga dine!
|
|
|
 hjertlig!
|
Avhengig
|
Avhengig
takk for tipset!da tenker vi likt! (synes også at det ble dumt å ha de så stramt, men da ble det seff bare vondt værre!):wink
|
|
|
 Krypton er smal i lesten
|
Entusiast
|
Entusiast
Har kjørt en del med krypton pro. Tar jeg ikke feil har denne lik lest som rampage, bare stivere. Den er meget smal fremst, noe som for min del førte til dovning av foten etter en time eller to. Dette er et kjent problem for denne skoen. Materialet den er laget av kan heller ikke blokkes, så går du for denne bør den passe. Har ellers bare godt å si om Dalbello.( Har Dalbello Krpton Rampage fått ny lest siden 06-07 er selvfølgelig dette svaret helt meningsløst )
|
|
|
 Den som passer deg best selvfølgelig
|
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
|
|
|
 Krypton og blokking
|
Entusiast
|
Entusiast
Har selv fått blokket mine kr. pro. på Anton Sport Stabekk, som påstås å være et av de mer kompetente ski- og støvelverkstedene i norge. De ble litt videre, men ikke der jeg ville ha de videre- ved tærne. Da jeg påpekte dette gjorde de et nytt forsøk, men ringte meg og sa det ikke gikk. Fikk tilbake en støvel som var tydelig preget av varmebehandlingen, vi snakker bobler i plasten, så her var det nok nummeret før nedsmelting.Fortalte om dette da jeg kjøpte ny støvel på Jesting Sport i Oslo, hvor jeg også hadde mine krypton fra. Her kunne "Kojak" fortelle meg at Dalbello bruker en type plast ( jeg husker ikke betegnelsen ) som er lei å blokke. Selv om det tilsynelatende har gått bra, kan du få deg en overaskelse neste sesong, da plasten gjerne siger tilbake til opprinnelig form.Konfronterte Antonmannen med dette, men de visste ingenting, men så hadde jo de også tatt seg godt betalt for ubrukelig jobb.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Selv har jeg fått varmet hele skallet (uten innersko) og "blokket" med foten. Dette hjalp bra, ettersom det bare var litt småjustering som skulle til for min del. Ellers er plasten i kryptonskoa ganske tykk, så en kapabel støveldoktor kan frese ut istedet for å blokke uten at dette svekker støvelen nevneverdig. Synes det høres rart ut at det ikke skal være mulig å blokke skoene, har aldri hørt noe om det før, hverken fra folk jeg kjenner i butikk eller i forum på nett. Jeg har Krypton Cross 06/07-modell med ID-innerstøvel.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
blokke??? sorry, men er ikke proff på slike uttrykk.... noen som kan gi meg en oversettelse? + er varmebehandling smart hvis legg smerter har vært et tema? sånn at skoen passer bedre imot leggen? dette ble vel litt utenfor tema men siden også var inne på det:grinhehe
|
|
|
 SPK og Dalbello Rampage
|
Medlem
|
Medlem
Sesongen 06/07 kjørte jeg med SPK og sesongen 07/08 byttet jeg til Rampage. Til Bernt: Det er ikke noe problem å blokke Dalbello støvlene, hvis plasten har begynt å boble har butikken gjort noe galt. Jeg har selv fått blokket ved lilletåen og ved ankelkulen ( ved insiden) plasten er litt elastisk, men den har holdt formen. SPK og Rampage er to nokså forskjellige støvler. Rampagen har mer forwardlean (foroverviklet skaft) og er mer agressiv og presis støvel. Etter å ha kjørt på Rampagen merket jeg at kom MYE raskere fra kant til kant og kunne holde skjæret mye bedre på kjipt underlag. SPKene har lite forwardlean og når du strammer spennene og den store borrelåsen har du en meget stiv støvel. SPKen er stivere enn Dalbelloen hvis du ikke legger inn avstivningsklossene i Dalbelloen. Kjørestilmessig ønsker ikke SPKen at du skal søke fremover, få knæra fremover, mens jo mer agressivt og raskere du kjører jo lavere og jo mer ønsker du å komme fremover skia. Dette resulterer i at du blir liggende å presse på skinnleggen når du ønsker å dra på med fart. Når du kjører pudder klarer du ikke å få den naturlige knekken i knærene fordi forlite forwardlean i støvlene, dette fører til at man blir hengende bakpå. Dalbelloen har en mye mer agressiv kjøre stilling, har hverken hengt bak i støvlene eller hatt noe vondt i leggen. I tilleg kommer støvlen med alle slags mulige duppeditter som gjør at du kan vinkle avstive justere spenner, etc. Mitt valg er klart, Kjøp dalbello. Hvis du ikke bare skal være med på hypen kjøp SPKen, den ser litt tøff ut. Han derre PK-Hunder kjører m Full tillt støvler med maks forwardlean...
|
|
|
 Blokking likevel mulig...?
|
Entusiast
|
Entusiast
Flott å høre at det er flere av dere som har hatt blokking av dalbello med akseptable resultater. Liker ikke å fare med feilinformasjon, så det er mulig jeg må ta kontakt med mine kilder for å komme til bunns i denne påstanden. Likevel- min erfaring fra det ene verkstedet kombinert med informasjonen fra det andre, gjør at jeg ville være forsiktig med å kjøpe denne skoen om jeg har mistanke om at blokking er påkrevd.
|
|
|
 Til Steffen
|
Entusiast
|
Entusiast
Å blokke er å gjøre skallet til skoen videre ved hjelp av varme og påført trykk fra innsiden. Dette gjør at man kan få en sko som passer bedre til nettopp din fot. Komfort/weekend-sko har ofte tykk polstring i innerskoen, så her er det ikke noe problem, men er du ute etter økt presisjon velger du kanskje en sko med mindre avstand mellom fot og skall. Dette fører ofte til at knoker og personlige utvekster på foten blir utsatt for trykk som etter kortere eller lengre tid vil føre til smerter. Disse punktene er det man da kan blokke ut. Verkstedene gjør denne jobben til en viss pris pr. punkt. Når det gjelder leggene dine, tror jeg ikke varme vil hjelpe der. Kjent problem, tror du ved hjelp av søkefunksjonen på forumet vil finne mye info. Lykke til
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
takk for svar... godt å få greie på ting:razz
|
|
|
 Takk
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for innleggene.... er enda ikke helt sikker, men ser kanskje ut som det blir krypton.
|
|
|
 jeg kjører selv på SPK
|
Entusiast
|
Entusiast
og er veøø de beste skoene jeg har hatt, men uansett om spk ikke passer din fot og et andre par støvler til 1000 kr passer din fot, får du det bedre med de til 1000, at foten passer i støvelen er utrolig viktig , det og spørre folk ¨på nett om hvordan sko DU skal velge, har ikke noe hensikt. les denne før du kjøper sko!! http://newschoolers.com/web/forums/readthread/thread_id/311248/
|
|
|
 Takk
|
Fersking
|
OP
Fersking
Ok... hadde tenkt å kjøpe spk i starten men da jeg prøvde de var i litt for trange på sidene, men da var de 1\2 nr for små og jeg har nettop prøvd et par spk chaos hos en kamerat og de passet perfekt til foten..noen jeg kjenner har startet opp en ny butikk her i byen som kanskje skal ta in salomon til vinteren så hvis jeg ikke finner noen krypton sko som passer perfekt før det kommer jeg til å kjøpe SPK neste sesong..
|
|
|
 blokkefeilinformasjon
|
Entusiast
|
Entusiast
Siden jeg har spredt rykter om at dalbello krypton ikke kan blokkes på denne tråden, mens flere av dere hadde positiv erfaring med dette, tok jeg kontakt med importøren. Svaret derfra er at de kan blokkes, og Skiservice Anton Sport Stabekk nevnes som ett av stedene som er kapable til denne jobben.Vel, det verkstedet klarte ikke mine krypton så jeg er ikke overbevist, men autoritetene har i alle fall fått sagt sitt. Beklager feilinformering.
|
|
|
 Kjøpte SPK
|
Fersking
|
OP
Fersking
Endte til slutt opp med å dra til VPG Oppdal å kjøpte et par Salomon Pro Model(SPK Pro). Har nå kjørt med de noen uker og har ikke hatt antydning til vondt i leggene siden og kunne ikke blitt mer fornøyd med valg av sko. Anbefales virkelig hvis den passer foten.
|
|
|
|
|