Hvilke ski bør jeg kjøpe?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hei der!  I fjor begynte jeg å stå på alpinski. Var vel en 5 ganger i løpet av vinteren.Da leide jeg ski, og det er ei fin midlertidig løsning, men blir fort dyrt etterhvert. Har derfor siklet lenge etter å kjøpe meg egne ski. Det jeg lurer på er hvilke jeg skal kjøpe. Valget står vel mellom carving og twin tip, men holder en knapp på twin tip. Bakken jeg kjører i har ikke særlig mange hopp og sånt, men fint å ha muligheten til å gjøre triks. Kjører stort sett i preparert løype, men kjører også en del i skog/offpiste. Har sett litt på noen K2-ski, bl.a. Public Enemy og Fujative, og disse fra Dynastar. Kom gjerne med andre forslag til twin tip-ski.Har også sett på carving, som de litt billigere skiene fra Blizzard.. Maksprisen er satt til 4000 for ski OG binding. Et annet spørsmål er hvor lange ski jeg bør ha. Er 15 år nå, ca 176 høy. Regner med jeg vekser litt til, kanskje rundt 180. Jeg veier 64 kg. Skia jeg har sett på finnes i flere størrelser, så hvilke er aktuelle? Siden jeg er "nybegynner", burde jeg velge kortere ski? Vil helst at skia skal vare i noen år. Er 179 for langt? 169? Takker for svarHåvard
|
|
|
 Re: Hvilke ski bør jeg kjøpe?
|
Fersking
|
OP
Fersking
|
|
|
 jepsi pepsi!
|
Avhengig
|
Avhengig
var jeg deg ville jeg gått for twintip uansett ja...da har du muligheten til å lære deg å stå switch uten å ta en ufrivillig rygglanding... her er et brennhett tips...hehedisse er akkurat de samme som de andre trouble-maker`ne du viste til, bare med old-school-design!! dødsfete! http://groseth-sport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=2_88_23&products_id=232
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar. Ja, de var faktisk ganske kule! Men lurer fortsatt på lengden. Er 175 passelig for meg?Funker Troublemaker bra i preparert løype og offpiste?
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar. Ja, de var faktisk ganske kule! Men lurer fortsatt på lengden. Er 175 passelig for meg?Funker Troublemaker bra i preparert løype og offpiste?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
175 burde vært langt nok for deg. Men lengden føler du fram etter smak. Lange ski er stabile i fart. Og korte omvente. Jeg er 180 lang og bruker 183 og 170 lange ski. Trouble maker fungerer bra i preparerte løper og offpist vis bindingene er riktig innstilt.Når du skal kjøpe skia bør du kjøpe dem frawww.sport-conrad.com eller http://telemark-pyrenees.com/shop/index.php?language=en der er det mye billigere å kjøpe skiene. Frakten kommer på cirka 240 krFujative:1600 kr + fraktPublic Enemy:1600 kr + fraktJeg anbefaler volkel the bridge. Det er en jibbe, løype og offpist ski. Den koster 2000 kr
|
|
|
|
|
|
 rolig nå-
|
Entusiast
|
Entusiast
Mannen sier han har stått fem dager på ski!Dette betyr ikke k2 pe eller völkl bridge, som er for stive for en med så liten erfaring og vekt. For å komme fort opp på et høyere ferdighetsnivå er det dumt å kjøpe ski til å vokse i. Ski skal man vokse fra. Ser selvfølgelig det økonomiske aspektet her.Husk at om du kjøper fra nettbutikker i utlandet så tilkommer norsk mva. som også legges på portoen. I tilegg så legges det til et gebyr på ca 150 kr for utlegg til fortolling.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
På conrad-siden, kosta skia mindre ja, men med binding + moms ble det 3800. Så kommer selvfølgelig også frakt, gebyrer osv. Tror jeg holder meg til Oslo Sportslager. Men da tror jeg det blir Dynastar Troublemaker (uten retro) i 168. Takk for svar, alle sammen 
|
|
|
 konge!
|
Avhengig
|
Avhengig
det valget holder jeg med deg i!:wink
|
|
|
 Völkl
|
Fersking
|
Fersking
Kjøp Völkl wall Fete ski og gode!
|
|
|
 fff
|
Fersking
|
OP
Fersking
Okei, det blir nok Troublemakerskia i 168. Men hvilke sko skal jeg velge? Har et stramt budsjett, så sko over 1600 er uaktuelt.Har funnet to sko som ser bra ut på xxl.no Salamon Mission 4 og Axium X. Andre forslag mottas med takk!
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Forslag: Kjøp sko i butikk, såfremt du ikke har prøvd dem før du kjøper.
|
|
|
|
|
|
 ds
|
Fersking
|
OP
Fersking
Har desverre 6 timer til nærmeste brukbare sportsforetning. Så det blir nok billigere å kjøpe fra nettet, og eventuelt benytte angreretten hvis de ikke passer.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Nja, det er ikke spesialstøvler \ jibbestøvler du er ute etter så ville ha sett etter i den lokale sportsforretningen(om du har en) eller ved ett alpinsenter. Støvler i 1500kroners klassen er ganske så standard i alle sportsforretninger. PS: Skistøvler kommer ofte (les: alltid) i halvstørrelser selv om sportsforretningen din ikke har det inne.
|
|
|
 Må blande meg
|
Avhengig
|
Avhengig
Jeg føler jeg må blande meg litt her, c0hen, men tanken er å være hjelpsom. Hvis du kjøper twin-tipski (eller, samme om det er twintip eller ski kun med fremtupp) i lengde 168, og du er 176 nå, så tror jeg helt ærlig at du vil finne ski i den lengden til å bli vel korte over tid. Du kommer til vokse (garantert hva angår skiferdigheter, men trolig hva angår egen kroppslengde også)Hvis du eksempelvis blir ca 180 høy etter hvert, så vil 168 ski være veldig lekne i preppet bakke og på hopp. Men, allround-messig, med tanke på kjøring off-piste/løssnø, så vil du opplevve at skiene er korte, og du vil få litt vansker med å oppnå skikkelig flyt. Altså, noen krise er det ikke, men personlig mener jeg at ski rundt din egen nåværende kroppslengde, eller 179 (som du nevnte tidligere i tråden) vil funke fint. Disse er bittelitt vanskeligere å håndtere helt i starten, greit nok. Men jeg vedder gjerne penger på at gleden ved allround skikjøring blir større adskillig fortere kontra litt "vanskeligere" ski de første dagene med skiene. De som kjøper ski som er mer enn 10 cm kortere enn egen lengde, er enten de som er veldig ferske på ski, og vet at de ikke kommer til å kjøre så mye at de vil bli særlig bedre (eller de ikke har behov/interesse for å bli det), eller så er det de som skal ha 2 (eller fler) par ski til ulik type kjøring. Da er litt kortere ski til cruising i preppet bakke helt fint. (Jeg er 180cm lang, og har selv Völkl Mantra 184cm for off-piste orientert kjøring, og Atomic Nomad Blackeye 170cm til preppet bakke-orientert kjøring. Skulle jeg hatt kun ett par, ville jeg gått for noe rundt min egen lengde) Siden du vil ha ETT par til ulik bruk, og ski å vokse med, så ville jeg lagt på ca 10 cm i forhold til 168cm lange ski... Det er bare mitt tips!
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar, tb77, men folkens, ny vending her. Etter å ha vurdert litt fram og tilbke, har jeg funnet ut at randonne vil passe bedre til mitt bruk, ettersom vi har masse fine fjell her vi bor, og over 2 timer til nærmeste bakke. Jeg vet at randonne er ganske mye dyrere, og vil ha litt innspill her. Har lest at man kan bruke vanlige alpinsko, samt vanlige ski, men at man må ha spesiell binding. Det jeg har sett på er: Ski: Line InvaderBindinger: Fritschi FreerideSko har jeg ikke funnet ennå, ska ut på leting i butikker. Men har jeg forstått det riktig? Kan man bruke vanlige sko og ski?
|
|
|
 Heisann
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg ville nok sannsynligvis valgt en litt breiere ski enn den line skia. Siden du skal ha randonneski antar jeg at det blir mest offpist kjøring og da er en brei frikjøringsski bedre egnet. Kanskje ski med en 100mm på midten er fint. Frikjøringski er dyre, men det er fullt mulig å kjøpe brukte ski med randonnebinding. Ellers så ville jeg ha vurdert å kjøpe en randonnesko hvis du skal bruke den mye til topptur, da den er mye bedre å gå i enn en vanlig alpinstøvel, men igjen som er mye dyrere.
|
|
|
 vøllkl?
|
Medlem
|
Medlem
vølkl ledge er en tøff twintip ski! den koster ca 4000 med binding tror jeg;) jeg kjøpte mine på sportshuset ved sandvika, er veldig fornøyd. jeg er c 178 og kjøpte ski som er 179 lange.. tipper den samme høyden passer bra for deg å! lykke til.. ellers er jo public enemy også kule ski!!! Lykke til! :grin
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat joachim94:vølkl ledge er en tøff twintip ski! den koster ca 4000 med binding tror jeg;) jeg kjøpte mine på sportshuset ved sandvika, er veldig fornøyd. jeg er c 178 og kjøpte ski som er 179 lange.. tipper den samme høyden passer bra for deg å! lykke til.. ellers er jo public enemy også kule ski!!!Lykke til! :grin Ledge til Randoski er vel litt idiotisk. Skal du ha Randoski bør de vere nok så breie ( Som sagt helst over 100mm på midten)
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Völkl (merk: ö og ikke ø) Mantra er kanskje fine til ditt bruk.er Best offpiste og til å gå med (har ikek prøvd selv) Ellers er kanskje en ski som K2 Seth (eller OBseth som den heter nå) en fin ski. da får du twintip, bredde og allroundegenskaper i en ski 
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Har sett litt på Seth ja, men de har bare 179 på oslo sportslager..Blir forresten og brukes en del i preparert bakke også, så det må tas med i beregninga. Det går vel ann å hoppe sånn smått og sånt med randonne også? Har sett litt på Sport Conrad, og de har OBSeth der. Jeg bare lurer: hvis jeg kjøper en pakke med ski, bindinger og sko fra Conrad, til ca 1000 euro, hvor mye må jeg evt. betale for frakt, moms o.l.? Ser at fraktkostnaden er på 35 euro, men hva med toll og moms? Må man betale det? Pakken jeg nå ser på er:OBSethed, 169Dynafit TLT SpeedDynafit Zzero 3 MX FT
|
|
|
 pris
|
Fersking
|
Fersking
Du må trekke fra 19% tysk moms på varene. Legg så til 35 euro i frakt, så legger du til 25% av denne summen som er norsk moms. I tilleg kommer ca 150 kr i gebyr til fraktselskapet.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Okei, men da ble det jo straks like dyrt som i Norge.. Kom på 10335 eller noe sånt. Hva hvis jeg kjøper nyeste Seth fra Oslosportslager, og får med Marker Duke bindinga? Da koster skien 6700. Har lest at den er veldig solid eller noe. Er ikke det en fordel da? Link: http://www.oslosportslager.no/produkt/obsethed-freerideski-pakkepriser-19713.aspx
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Siden det ikke går ann å redigere, må jeg poste på nytt. Så nå at bindingene var dobbelt så tung som f.eks. TLT Speed, og da blir de kanskje uaktuell til toppturer o.l?
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Trippelpost på gang her nå, menmen.. Hva synes dere om pakken K2 Obsethed med Marker Duke til 6700, pluss Scarpa Matrix som sko? Sendte en mail til Oslo Sportslager, og de anbefalte ikke å bruke Dynafit i bakke. Stemmer det?
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
har prøvd duken noe, syntes den var fin offpiste, OK i bakke, men ikek spesielt bra i park.. har en følelse av at det er mange plastgreier du kan knekke til HÆ'** hvis du går på ett tryn.. støvlene har jeg ingen erfaing med, men skia er nok gode 
|
|
|
|
|