Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Sweet trooper s1
#687 10/08/2006 4:39 PM
Erlend Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Går det ann å ta av å på s1'n (skjermen) på sweet trooper s1? Og er det stor prisforskjell på trooper s1 halfcut (med skjerm) og trooper halfcut (uten skjerm) ??

Hvorfor?
Erlend #688 10/08/2006 11:06 PM
Ringrev
Ringrev

Hvorfor vil man ta av skjermen? Den beskytter jo litt den også.?Det er i alle fall tanken min, hjelm med skjerm, fordi det beskytter bedre. Riktig tenkt?

Hæ...
Erlend #689 10/08/2006 11:18 PM
Entusiast
Entusiast

Hvorfor er dette postet under padlesport, når Trooper S1 er skihjelm.. Flere kommer til å svare på innlegget hvis det ligger på skisport. Sikker på at du ikke mener Rocker S1?

S1
Erlend #690 11/08/2006 9:14 AM
Fersking
Fersking

Faktisk veldig bra å padle med skjerm i alle fall! Og siden skjermen må skrus på når du kjøper hjelmen er det en grei antagelse at den også kan skrus av.

skjerm
Erlend #691 11/08/2006 1:17 PM
Medlem
Medlem

behold skjermen på, både tryggere og utrolig stilig!

jeg mener
Erlend #692 11/08/2006 6:28 PM
Fersking
Fersking

den er kul uten og med sjerm ,men det er tryggere med sjerm tror jeg pluss at den skygger for sola(pyton og paddle med sola i ansiktet) men jeg synes kansje det blir litt vollsomt med fullcut. så det må bli trooper halfcut s1

Re: Sweet trooper s1
Erlend #693 15/08/2006 11:36 AM
Erlend Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

poenget er at jeg skal bruke hjelmen både til å stå på ski og padle..Og når jeg padler, vil jeg ha på s1'nen på, og når jeg står på ski vil jeg ikke ha den på... lurer derfor bare på om det går ann å ta den av og på uten å ødelegge hjelmen alt for mye... =)

jepp
Erlend #694 15/08/2006 11:47 PM
Fersking
Fersking

det går helt fint det! Bare husk å legg skjermen på en plass som du finner den igjen og skru skruene inn i hjelmen igjen slik at du ikke mister dem.

skjerm som sikkerhet!
Erlend #695 19/08/2006 1:34 PM
Fersking
Fersking

Skjermen på padlehjelmer fungerer kun som solbeskyttelse.Under vann er skjermen et stort fang for vannstrømmen som da lett dytter hjelmen ut av stilling fra pannen som er et av de viktigste stedene å ha god beskyttelse. Det at skjermen beskytter ansiktet er ikke riktig. Da må man ha en hjelm med godt montert gitter foran ansiktet.

skjerm
Erlend #696 27/08/2006 6:05 PM
Erlend Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

hvis du skal bli "tauet" inn med kasteline, så kan skjermen være god å ha.. for da skal man ligge på ryggen med hode først, slik at vannet bruker skjermen som hopp, og ansiktet går mest mulig fritt for vann.. hvis du skjønner..

Dårlig passform?
Erlend #697 28/08/2006 7:59 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hvis hjelmen sitter så dårlig at den forskyver seg pga skjermen blir tatt av strømmen, Da hjelper det lite med gitter også. Hadde selv gitter montert på min første hjelm (rømer) og eneste forskjellen var at jeg i tillegg til blåveisen fikk et fint mønster etter gitteret.Skal mye til før at en hjelm ikke sklir på huet når noe treffer gitteret.Gitter er noe tull. TA DET SOM EN MANN.

ta det som en mann!
Erlend #698 31/08/2006 6:25 PM
Fersking
Fersking

jeg har hørt denne også- Ekte mannfolk kjører ikke bil med sikkerhetsbelte på!!!! Hvis du vet om en hjelm til å sitte så godt på at den ikke sklir opp når strømmen tar tak så kunne jeg tenke meg å kjøpe den!Nei, på tide vi tenker mere på sikkerhet, vi har hatt nok ulykker i sommer!

Gitter eller ikke, eller skygge eller begge deler, eller hva??
Erlend #699 31/08/2006 10:54 PM
Fersking
Fersking

Må si meg litt enig med Oldboater i denne saken. Skal ærlig innrømme at jeg ikke har brukt gitter selv på elva, men har prøvd flere gitterhjelmer på land. Ser poenget til Oldboater med at gitteret lett kan komme i kontakt med ansiktet under støt (og kanskje gjøre smellen verre?).

"Hjelm med skygge"-diskusjonen: Mener at spesielt på Strutteren (Har ikke padlet med S1) fungerer faktisk skyggen som ansiktsbeskyttelse, og ikke bare mot sola og for kulhetsfaktoren. I tillegg, om man skulle være så uheldig å pinne under vann, vil faktisk skyggen lage en større luftlomme foran ansiktet enn en hjelm uten skygge. (samme prinsipp som var nevnt tidligere med tauing i kasteline..)

I tillegg kan jeg nevne at jeg er veldig fornøyd med min Rocker fullcut (den uten skygge), og kan med hånda på hjertet si at den ikke har sklidd opp noen gang på skallen min. Og tro meg, strømmen har prøvd å ta tak i den;)

Bra det diskuteres sikkerhet her, det viser at fokuset er på rett sted!

Ta det som en mann.
Erlend #700 01/09/2006 7:21 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det var mitt poeng også. Det er få hjelmer som sitter helt fast på hodet, og derfor er gitter og skygge osv veldig vanskelig. Derfor har vi i grunnen ikke så mye valg. Nå skal det sies at min strutter forskyver seg kun når det er ordentlig trøkk i vannet. Sweethjelmene har en fantastisk passform.Har ikke prøvd rocker i elv, men den kjentes vanvittig bra ut.Ved neste bytte blir det nok en slik.

Skjermen har flere funksjoner, også beskyttelse
Erlend #701 01/09/2006 2:03 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

- Skjermen beskytter nesa når du lander flatt og skaller i båten (ikke akkurat uvanlig å knekke nesa på den måten).

- Skjermen hjelper mot slag i trynet hvis du skraper langs stein e.l.

- Skjermen hjelper mot motlys (som ikke akkurat er uvanlig når en padler elv).

- Hvis hjelmen er padda skikkelig, og sitter om den skal, da spiller det ingen rolle om en har skjerm eller ikke i forhold til at hjelmen flytter på seg. For en hjelm som sitter som den skal, den flytter seg ikke.

- Det er svært sjelden at gitter vil hjelpe mot noe skjermen ikke hjelper mot, men mindre du har nese på størrelse med en elefant.

Dette er en bra og viktig diskusjon forresten, og all ære til Sweet som har klart kunststykket å gjøre hjelmbruk moderne, både på ski og padling (bare synd at det koster skjorta å se kul ut...)

Hjelm og sikkerhet
Erlend #702 06/09/2006 11:03 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Synes det har kommet noen tåpelige innlegg, noen er mer forfengelig en andre og noen tenker sikkerhet. Det er jo ikke tvil om at noen hjelmprodusenter lager hjelmer for at folk skal se kule ut. Jeg padler med gitter og driter i om folk synes det ser "teit" ut. Har i år sett flere som har skadet seg, kutt som må sys og brukket nese er resultatene, heldigvis ikke med alvorlige følger.Har selv i flere tilfeller vært glad for at jeg bruker gitter. Til og med Silikonpupper kan også redde liv: http://www.nettavisen.no/verden/article710518.eceOg mange av de ser jævla bra ut.Kanskje de tilogmed kan brukes som flytevest.:o)

Hvis det er sikkerhet du vil ha
Erlend #703 06/09/2006 2:57 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Så er det ikke gitter som er den beste løsninga.Jeg brukte gitter en halv sesong før jeg erfarte at dette var mere ukomfortabelt en sikkert. Byttet derfor ut gitteret med en "hakebøyle". en lett plastverson av motorsykkelhjelmbøyla. Hvis dere skjønner hva jeg mener.Denne kom aldri i kontakt med ansiktet og den tok av for alt som kom i veien. Tyskerne har jo padlet med slike hjelmer siden åttitallet. Jeg kuttet ut bøyla etterhvert og har siden padlet i 9 år skadefritt. Kanskje flaks eller kanskje jeg har tenkt sikkerhet?Har i grunn aldri sett noen med gitter på en sweethjelm. Og hvis det er sikkerhet du vil ha så bør du i det minste kjøpe en sweethjelm.

Mest lest på FRIFLYT.NO