Som nybakt far vil du snart lære at barn er veldig forskjellige, og at de har svært ulik utvikling og interesse. En fasit på når barnet evt er klar for å prøve skia er derfor vanskelig å gi.
Selv vil jeg si at et minimumskrav bør selvfølgelig være at barnet ditt er 100% trygg og komfortabel med å gå, løpe og har ellers normal motorisk utvikling og ferdigheter.
Vi har tilnærmet oss skisporten med vår sønn via langrennssporet. Jeg synes det har vært greit at han får prøve ski på beina på den måten først. På tampen av fjoråret knakk han på en måte koden, og gikk 300-400 meter på egenhånd. Da tok jeg han med i bakken, imellom beina mine først. Jeg tror han synes opplevelsen var så som så, og interessen var ikke kjempestor. Det blir 15-20 min før vi er "ferdige" for dagen.
Det viktigste uansett er nok at det skjer på de små sine premisser. Jeg tror skiglede er det viktigste å bygge, og for å få til det så må det være helt og holdent etter barnas ønske. Min sønn var 2.5 år ifjor, og jeg tror det var helt i grenseland for han. han snakker nå mye om å kjøre ski til vinteren, så det virker som om ønske og interesssen er mere til stede nå, men han er jo også blitt en mye større gutt på alle måter, på det året som har gått.
Bottom line - unger er svært forskjellige og noen fasit på alder tror jeg ikke finnes. Allikevel vil jeg si at noe særlig skikjøring før ihvertfall fylte to år, virker for meg meningsløst. En tilnærming via langrennsski vil jeg også anbefale for de som har den muligheten.