Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
alpereise nr 2
#59479 13/01/2016 12:20 PM
pappsen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

jeg og samboeren fikk et innfall i å bestille fly til munchen idag i midten av mars og nå begynner resten av jobben med å finne ut hvor vi vil dra derfra.

vi har 6 dager inkl reise så vi tenker å avslutte siste natten i munchen så vi for sett litt på tredje største byen i Tyskland.

vi må leie oss en bil så vi kan kjøre rundt å få sett en del,var i Østerriket i fjor (bodde i landeck og prøvde ishgl,sølden og obergurgl;)

meget fornøyd med det,men er sikkert noe som er like bra om ikke bedre så vil gjerne ta imot tips om noen har det til oss.

vi bruker heller mer penger på opplevelser og god mat enn å bo på et meget fett hotell for å si det slik,har set litt rundt og er usikre på hvor.

vil dele opp turen slik at vi kan få kjørt en del å sett mye slik at vi vet hvor vi trives best og drar tilbake dit igjen senere:)

noen som har noen gode forslag til plasser vi burde ha dratt til og plasser vi kan bo. vi er jo et par så litt romantikk skader jo ikke;)

Re: alpereise nr 2
pappsen #59480 18/01/2016 11:15 AM
pappsen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

siden det var lite respons så har jeg fått sett en del på nettet og ser ut som matterhorn,zermatt ser bare helt orgasmisk ut altså så det må jeg få sett;)

er det noen her som vet om hvilken høyeste plass det går gondoler/heis/trekk ?

vil bare sitte med samboeren å nyte en av de fineste utsiktene i verden å dra ned enten på ski eller samme vei vi kom opp.

både jeg og samboer er ikke noen proffer på snowboard eller på ski!

pappsen #59481 18/01/2016 9:33 PM
Entusiast
Entusiast

Zermatt har restaurant på rundt 3800 moh om jeg ikke tar feil, Saas Fee har vel roterende restaurant på 3500/3600 moh.

pappsen #59482 18/01/2016 10:55 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Heisan! Jeg er glad i Chamonix. På toppen av Aguille du Midi, 3844 m.o.h ligger en restaurant. De fleste tar bare de to store gondolene til topps ? og ned igjen. Gærningene kjører, klatrer og henger i fjellveggen under deg... De mer fornuftige bruker en guide ned Vallee Blanche-breen. Der har du også en slags "glassboks" som henger på utsiden av hele konstruksjonen, med glass-gulv, så du får følelsen av å stå i fri luft, 2800 meter over byen. Du kan ta det smalsporede toget fra byen opp til brekanten, til en klassisk restaurant der. På andre siden av byen ligger Brevent, der du har en liten panorama-restaurant med uteservering helt på toppen. Og så har du jo selve byen, med mange gode restauranter. Har du lyst på en utflukt, tar du en taxi gjennom Mt Blanc-tunnelen til Courmayeur på den italienske siden. Der har de en ny gondol opp til Hellbronner som er spektakulær. Den roterer 360 grader på vei opp. 

Uansett: God tur!

pappsen #59483 19/01/2016 3:56 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Bodde her: https://www.booking.com/hotel/at/ha...=ad332ea445dbe893fe215ee6802174b9;dcid=5

Hyggelig betjening, rimelig pris og kort vei til mange fine løyper og off-piste.

pappsen #59484 19/01/2016 8:49 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Heisan. Med risiko for å nevne det åpenbare... hvis dere skal fly til Munchen så er jo Zermatt og Chamonix fryktelig langt unna. 6-7 timer med bil. Det er jo flere flotte skisteder vesentlig nærmere. Bad Gastein med varme kilder og fine bakker, kanskje Saalbach. Så kan dere ta den romantiske avslutningen i Salzburg. Da er dere innenfor en 2 til 2 1/2 timers kjøring fra Munchen, og med 6 dager til rådighet kan det være smidigere. 

pappsen #59485 20/01/2016 8:39 AM
pappsen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

zermatt er meget intr for oss så vi får planlegge turen litt før vi drar.er et godt stykke unna som Mythic også er enig i her.

vi skal møte et annet par vi ble kjent med på island ifjor som bor i steinhausen i sveits,så om vi tar toget dit (vi snakker om å møtes en annen plass,men ikke bestemt hvor) 

så kunne vi evt bare tatt tog hele turen istedefor å leie bil. men liker veldig godt å leie bil da mulighetene blir en del fler. tatt et av disse togene som går så høyt opp hadde ikke vært helt feil heller så blir kanskje begge deler.

chamonix har jeg en kollega som kommer fra og har et lite hus der som jeg kan dra til så det kortet holder jeg godt på til en senere annledning;) der skal jeg dra uansett!

bern står også på liten av plasser vi vil se

pappsen #59486 20/01/2016 10:03 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Uten å vite dine flytider (ankomst og avreise til Munchen) så skal du få disse til å harmonere med en togreise på 6-7 timer for å komme deg til Geneve, Zurich eller andre knutepunkter for så å skifte til regions togene. Du vil være veldig sårbar for flyforsinkelser mtp at togfrekvensen nok ikke er altfor hyppig. Du ender fort opp med å bruke 2-3 dager bare på transport når du skal tilpasse fly/tog/distanse. 

Siden Zermatt, Chamonix og områdene rundt står så høyt på listen din ville jeg vurdert å endre flybillettene til enten Zurich eller Geneve ( om det da er mulig uten en million i gebyrer...)

Sjekk ut denne linken til Glacier Express. Mulig du finner noe interessant der. http://www.glacierexpress.ch/EN/Travel_information/Map_route/Pages/default.aspx

pappsen #59487 20/01/2016 12:02 PM
pappsen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

takker så mye for responsen din Mythic:)

skal se på den linken senere,men da anbefaler du oss i å leie en bil istedet? vi drar jo uansett tilbake til alpene for nå er iallefall jeg blitt helt bitt av dette;)

pappsen #59488 20/01/2016 3:16 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Det er noe eget med alpene pappsen, veldig enig med deg!

Du skrev i det første innlegget at dere har 6 dager til rådighet, inklusiv reise. Hvis Munchen er "låst" som flyplass ville jeg nok holdt meg innenfor 2-3 timers kjøring derfra, og gjerne med bil. Du har fin fleksibilitet da og som du nevnte vil dere gjerne farte litt rundt i området.

Hvis du feks. lander i MUC på ettermiddagen og må reise videre 6-7 timer ++ med tog eller bil så er den dagen/kvelden borte. Samme på retur, har du i tillegg tidlig fly på formiddagen så er natta før også satt av til kjøring hvis du er 7-8 timer unna flyplassen. I det hele tatt en ugunstig løsning etter min erfaring.

Uansett hva du velger, ha en riktig god tur til alpene :-)

pappsen #59489 20/01/2016 10:49 PM
pappsen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk Takk:)

jeg vil sjekke litt om snømengder før vi bestemmer oss helt,men blir nok ganske bra.

takker for svarerne folkens!

pappsen #59490 26/01/2016 9:50 PM
pappsen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

st anton vs montafon dalen (bo i Tschagguns eller st anton)

tenker da på pudderføret er best om det laver ned noe hvitt gull;)

pappsen #59491 06/02/2016 1:34 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

st anton vs montafon dalen (bo i Tschagguns eller st anton)

tenker da på pudderføret er best om det laver ned noe hvitt gull;)

-Kjør enda litt lengre inn i dalen, og finn deg en leilighet i Gaschurn. Kanon sted. Hils til Elmar på Heuboda.

pappsen #59492 13/02/2016 7:53 PM
pappsen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

skal sjekke ut om jeg finner noe leilighet der:) 

takker så mye for tipset mr! 

skal huske å hilse til Elmar, er heouboda et trekk eller hva?

pappsen #59493 12/03/2016 9:38 PM
pappsen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

dårlig føre her i stanton idag,så vi tar turen til engelberg imorgen og gargellen mandag så håper virkelig det kommer noe pudder her altså

pappsen #59494 12/03/2016 10:14 PM
pappsen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

blir her til den 17 så tar mer enn gjerne imot tips om føret er meget bra noen plasser.

det stod at det skulle vøre bra i stanton idag,men her var det hardt som fy og tåke så overhode ikke fornøyd,men vet det er digge forhold hjemme så er bare en uke til så blir de bra med toppturer i hjemlandet;)

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå