Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Boikott Sjoa
#641 20/08/2006 6:17 PM
kano Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Nå må elveeier laget i Sjoa(grunneierene langs Sjoa) skjerpe seg. I Helgen ble Oslo Elvepadleklubb NEKTET å sette raftene på elva av VEKTERE!!!!!!!Vi prøvde å gå ut ved samfunnshuset, men ble nektet. Vi prøvde å gå ut litt høyere opp, men fikk beskjed at vi ikke fikk lov å sette ut raftene noen steder i Sjoa!!!Hva med fri ferdsel? Gjelder ikke den loven i Heidalen.

Jeg foreslår at padle Norge boikotter Sjoa, Heidalen og Sel kommune inntil de legger om holdningene. De fleste kommuner i Norge legger til rette for friluftsliv og fysisk aktivitet ved å anlegge p-plasser, veier, m.m. Sel kommune gjør stikk motsatt, gjerder inn elva og gjør den så utilgjengelig som mulig. De ser ikke tydligvis ikke verdien i alle turistene som kommer.

Dette starter med raftere, for noen år siden prøvde elveeierlaget seg med avgift for å padle kajakk i elva. Snart kommer det igjen.

Nei, det finnes masse andre fine elver i Norge. Også i nabokommunene til Sel, som ikke bare tenker penger. Noen ser lenger ikke lenger en nesa rekker!!

Boikott Sjoa
kano #642 20/08/2006 6:31 PM
kano Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

PS. Grunnen til at OEK ble nektet å rafte var fordi de ikke hadde betalt års avgift til elve eierlaget. Med andre ord; nå begynner det å koste penger å komme på Sjoa.

Trangsynt av elveeierene
kano #643 20/08/2006 10:07 PM
Ringrev
Ringrev

Synes nå jeg. Og det er så typisk grunneiere i dette landet, desverre. "Jeg bruker det ikke, men det er mitt, ergo skal ingen andre bruke det heller!"

Fanden splide meg om jeg ikke skal få padle meg et strekk i Sjoa når jeg endelig er blitt ordentlig elvepadler en gang..!!!*snøft*

Onkel P
kano #644 21/08/2006 5:50 AM
Medlem
Medlem

Anmeld dem for brudd på Lov om fri ferdsel i utmark (Allemannsretten)! Saken blir sikkert henlagt, men det er en prinsippsak!

Dette blir en prinsippsak.
kano #645 21/08/2006 7:48 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Såframt at vi ikke beveger oss over innmark eller privat vei, kan de ikke nekte oss å padle.Elva er definert som utmark og her gjelder fri ferdsel.Det gjelder andre regler for komersiel drift så det kan hende det var vanskelig for en vekter å vite at dette var en tur i privat regi.Uansett har dette begynt som et resultat av at raftingselskapene ikke har betalt regninga si.

En boikott svir vel mest for oss og ikke grunneierne?

Ikke betalt ...
kano #646 21/08/2006 8:47 AM
Fersking
Fersking

Dette er forsåvidt rett, men ref. en artikkel i GD (lokalavis) for ikke lenge siden så hadde raftingselskapene nektet å betale. Grunnen var at elveeierlaget ikke gjorde noe for å hindre ikke-betalende profesjonelle aktører adgang til elva og dermed ville ingen betale.

Elveeierlaget hadde ca. null penger pga. manglende betaling fra raftingselskapene så for dem vil det nok merkes - men det er nok likevel tyngre for dem som har glede av å være i og på elva ...

Håvar

Ikke betalt regning...
kano #647 21/08/2006 10:18 AM
Fersking
Fersking

For å si det klart å tydelig: OEK er IKKE en professjonel og kommersiell aktør, vi har rett til fri ferdsel om RSE betaler sine regninger eller ikke.

I GD heves det at mann har bunnskrapet kasse i Sjoa Elveeierlag, menn penger til vekter har dem...No cure no pay?

Slå tilbake!
kano #648 21/08/2006 11:45 AM
Medlem
Medlem

Bare å sette hardt mot hardt. Dette er uten tvil et brudd på allemannsretten.

Hvorfor skal en ikke-kommersiell aktør OEK betale avgift? Finnes det noen lovhjemmel for det? Dette er mest sannsynlig heller ikke noe lokale myndigheter kan bestemme.

Ingen boikott og ingen betaling!

Dersom noen vektere nekter dere adgang så dokumenter dette og send en anmeldelse.

Kan den som sitter på detaljene høre med departementet om lovlighet og eventuelle reaksjonsformer i denne saken? (evt send meg en FFmail så kan jeg gjøre det)

som einar rå nilsen sa
kano #649 21/08/2006 11:51 AM
Medlem
Medlem

grunneiere eier grunnen, men ikke vannet. kan ikke forstå at noen vil lage trøbbel med dette!

Sjekk lovdata.no
kano #650 21/08/2006 12:06 PM
Medlem
Medlem

Selv om grunneierne eier grunnen langs og i elva så kan de ikke nekte ikke-motorisert ferdsel der.

Friluftsloven som regulerer allemannsretten viser til lov om vassdrag og grunnvann (nr 82 fra 2000)

Her finner vi:

§ 16. (allmennhetens rådighet over vassdrag)

Enhver kan bruke vassdrag til

c) ferdsel uten bruk av motor;

Det elveeierlaget gjorde var ulovlig. Lurer på i hvilken grad vekterne kan straffes for å "håndheve" påfunnslover av denne typen.

Dokumenter og anmeld!

Fortøyning av båt
kano #651 21/08/2006 12:07 PM
Medlem
Medlem

Merk også at grunneier heller ikke kan nekte deg å fortøye /ta båten din opp og ned av elva/vannet. Dette står eksplisitt i loven.

Er dette en sak for pressen?
kano #652 21/08/2006 12:43 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Noen bør ta tak i dette før elveeierlaget finner på noe mere tøys.Kan noen med sikkerhet si at gjengen med flåta ikke bevegde seg på innmark eller privat vei?

Også tilbake til dette med at elveeierlaget ikke jager bort andre komersielle aktører. Burde ikke disse få lov til å betale og bruke tilkomsten? Grunnen til at dette har oppstått er vel at noen ikke ønsker nye raftingselskap velkommen, og prøver med dette å holde de unna?

Dumt
kano #653 21/08/2006 1:23 PM
Fersking
Fersking

når slikt skjer. Og enda dummere hvis grunneierne skal begynne å kreve avgifter for at ikke kommersielle padlere skal få padle der. Hadde garantert vært verdt å ta det opp i pressen, men seriøst, å boikotte Sjoa er vel strengt talt meningsløst; det går jo bare utover oss. Jeg kommer i hvert fall til å fortsette å padle der så ofte jeg kan.

Fra GD
kano #654 21/08/2006 1:41 PM
Fersking
Fersking

http://www.magentanews.com/cache.asp?n=1646018

La for all del de komersielle selskapene og grunneierene strides internt og seg i mellom, men hvorfor OEK og andre brukere skal blandes inn i dette skjønner jeg ikke.

Dette bør anmeldes.

Mvh Eivind

Boikott?
kano #655 21/08/2006 4:24 PM
kano Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Boikott Sjoa var nok mest ment som en heading som vekker interesse og kanskje som en vekker for kommunen som ikke gjør mye for padlingen. Hadde det ikke vært på sin plass med tilrettelagt parkering m.m.Ved nærmere ettertanke vil jeg heller oppfordre til mest mulig padling i elva og bruke alle plasser som ikke er innmark for å sette ut kajakken, le av vekterne(stakars) og håpe elveeierlaget går konk. Jeg kan forstå at det betales for bruk av privat vei, men ved Harlaug bru, Prestgårdsbrua og ved andre offentlig veier kan vi kjøre fritt og ingen kan nektee oss å gå på elva enten det er privatperson, klubb eller firma!!!!!

men
kano #656 21/08/2006 5:52 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

hva kan vekterne gjøre uansett? Ingenting, bare observere, ikke gripe inn såfremt det ikke begås noe direkte kriminellt. En vekter har ikke flere rettigheter enn deg og meg, uniformen er bare til pynt og de kan ikke beslaglegge eller inndra noe som helst. Dette er neppe miljøkriminalitet eller krenking av annen manns grunn. Hopp i elva og vis hvor mange dere er og hvor viktig det er for de lokale næringene at dere er der. Hva kan en stakkars vekter på land gjøre mot 6-8-10 padlere på en gang? -stort sett bare være stor i kjeften.

Men betal regningene først.

Regning
kano #657 21/08/2006 6:48 PM
Fersking
Fersking

OEK har ingen regninger som må betales til hverken Sjoa Elveeierlaget eller RSE som er motparten dems fra de kommersielle raftingselskapene.

teit
kano #658 21/08/2006 8:36 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

som alle har sagt før er det fri ferdsel på elva.... så da er det veii ikke noen sak lenger, hvertfall når ikke vekterene kan gjøre noe

Teit?
kano #659 22/08/2006 7:41 AM
kano Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Så lenge elveeierlaget og Sel kummunene ser ut til å gjøre det så vanskelig som mulig å komme til elv er ikke dette en teit sak!!! I år er veiene ned til elva i Åsengjuvet stengt med kjempesteiner!

Kan det være en misforståelse?
kano #660 22/08/2006 8:28 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har noen vært i kontakt med elveeierlaget og fått bekreftet at det var deres hensikt å stoppe "ikkekommersiell" rafting også?Så langt er det vel ingen kajakkpadler som har blitt stoppet?Stakkars vekteren har kanskje bare fått beskjed om å stoppe raftingselskapene og ikke skjønte forskjellen på privat og kommersiell tur.Kravet om vekter for å holde andre selskap unna kommer faktisk fra RSE. De ville ikke betale regninga før elveeierlaget holdte andre unna. ref GD.

misforståelse
kano #661 22/08/2006 12:45 PM
kano Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Vekterne og elve eierlaget pr. tlf. fikk klar beskjed om at vi var fra OEK! men de sto på sitt.

Ingen tvil
kano #662 22/08/2006 1:03 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Da bør oek seriøst vurdere å anmelde elveeierlaget for en helt klart ulovlig aksjon.Kanskje burde Norges padleforbund engasjere seg. De er jo tross alt vår interesseorganisasjon.

Dette er selvsagt en sak for pressen
kano #663 23/08/2006 10:04 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Derfor anbefaler jeg dere som ble nektet å gå på elva om å tipse avisene umiddelbart. Og tenk nasjonalt: VG og Dagbladet (jeg er journalist selv, men dessverre i ei lokalavis i feil område). Tips også Erlend i Fri Flyt!!!!

Vekterne har selvsagt ingenting med å blande seg inn i dette, reglene er udiskutable.

Men husk: ikke vent med å varsle pressen, dette blir fort gammelt! Ta gjerne kontakt med meg for kontakter i Akersgata, hvis det er ønskelig.

Som journalist, kajakkpadler og engasjert i kampen for å padle lovlig i Driva, håper jeg dette ikke passerer ustraffet.

-Tore

Vekters rettigheter
kano #664 24/08/2006 9:08 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

En grunneier kan overføre sine fullmakter til en vekter men vekteren har ingen fullmakter ut over dette. Vekteren er en underbetalt privatperson ikledd autoritet i form av en uniform. Dersom et vekterselskap tar på seg oppdrag som helt klart innskrenker eller fjerner rettmessige rettigheter tar vekterselskapet seg til rette på en lovstridig måte.

Disse vekterselskapene har plikt til å operere innenfor loven. Dokumenter og anmeld vekterselskapet.

Jeg ser heller ikke at det er noe noe i veien for å ringe lensmannen for å få fjernet vekteren f.eks ved harlaug......

Vekters rettigheter
kano #665 24/08/2006 9:11 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

En grunneier kan overføre sine fullmakter til en vekter men vekteren har ingen fullmakter ut over dette. Vekteren er en underbetalt privatperson ikledd autoritet i form av en uniform. Dersom et vekterselskap tar på seg oppdrag som helt klart innskrenker eller fjerner rettmessige rettigheter tar vekterselskapet seg til rette på en lovstridig måte.

Disse vekterselskapene har plikt til å operere innenfor loven. Dokumenter og anmeld vekterselskapet.

Jeg ser heller ikke at det er noe noe i veien for å ringe lensmannen for å få fjernet vekteren f.eks ved harlaug......

Vektere ved Harlaug bru?
kano #666 24/08/2006 10:40 PM
Medlem
Medlem

Har de satt vektere ved harlaug? noen som vet hvordan de forholder seg til kajakkpadlere som kommer dit? Skal muligens en tur oppover til helgen. Bare et lite innspill i den saken her da. Grunnen til at det har blitt slik har vel noe med at visse raftingselskap oppe i sjoa de siste årene har forsøkt å sperre nyopprettede selskaper adgang til elva, det er vel det som har fått i gang hele greia. at elveeierlaget har satt i gang det de selskapene har krevet. Men har ingen forståelse for at de skal kreve penger fra en padleklubb på klubbtur!

Monopol
kano #667 25/08/2006 7:36 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det stod jo i artikkelen i GD at RSE, som består av noen av rafteselskapene, betaler grunneierne for "EKSKLUSIV" rett på tilkomst til elva. De Krever derfor at grunneierene skal nekte andre tilkomst til elva. De ber jo om noe ulovlig hvis de nekter andre å komme til elva på offentlige steder. Veien ved Harlaug er offentlig, men parkeringsplassen er privat.Hvis RSE hadde åpnet for at alle rafteselskapene ble med og spleiset ville ikke dette være noe problem. Men det er alltid noen som ikke tåler å dele på godene.

hm...
kano #668 25/08/2006 4:09 PM
Fersking
Fersking

Si meg, spiller det noen rolle i det hele tatt at Sjoa er et vernet vassdrag? Er tilgangen til elva dermed mer regulert i forhold til allemannsretten?

Ellers er det vel en kjent sak at det er ikke lite penger elve eier laget krever av selskapene som er involvert, og det er vel rett og slett litt vanskelig for flere av de å betale avgifta, særlig siden noen slipper unna. (Sjoa Adventure).

Ikke så å forstå at jeg støtter hverken den ene eller andre siden, det er bare viktig å huske på at det er som regel en eller flere grunner for de fleste situasjoner, og i dette tilfellet mener jeg at det er elve eierenes grådighet som gjør det vanskelig for alle. Dessuten, Raftingfirmaene i Sjoa må vel snart innse at det ikke nytter med fem hundre små selskaper som ikke har råd til å betale avgifter, kanskje det er på tide å slå sammen noen av de minste selskapene og få orden på galskapen....

Å kreve flerfoldige tusenlapper (faktisk over hundre) fra noen selskaper men ikke alle er litt drøyt, særlig når elve eierlaget ikke er verdens beste til å se etter veiene heller.

Det fine med forslaget om å boikotte Sjoa (for hvem går det egentlig utover, bortsett fra lokale Kiwi og Fina stasjonen....) er at de lokale får elva for seg selv...

Jeg skjønner veldig godt at grunneierene faktisk krever litt penger på raftignen i Sjoa, det er bare det at de begynner å virke litt grådige. Kanskje noen som faktisk representerer både padlere og OEK burde ringe til Elveeierlaget, få i stand et møte hvor partene har juridisk dekning på begge hold og ta det fra der.

Mariann

hmm..
kano #669 25/08/2006 8:20 PM
Medlem
Medlem

Si meg.. slipper sjoa adventure unna? utifra det jeg leste i avisene angående det med sjoa adventure for noen år siden er at de konsekevnt ikke fikk lov til å komme inn for å betale i det hele tatt. Det virket som om de selskapene som allerede betalte hadde inngått avtale med elveeierlaget om at ingen flere skulle få tilgang til elva. sånn jeg forstod det utifra det som var i avisene for noen år siden.

hva med å anvende
kano #670 25/08/2006 9:30 PM
Medlem
Medlem

sjoa mellom øvre og nedre sjodalsvatnet.

Allemansretten gjelder uansett
kano #671 26/08/2006 9:08 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Selv om det gjelder vernede områder, så gjelder allemansretten til fri ferdsel. Det som blir annerledes er overnatting/telting i utmark.Jeg skjønner du må passe deg for å "havne" på en side i denne saken Mariann, Og jeg er langt på veg enig med deg.Det jeg ikke liker i denne saken er at uenigheter mellom raftingselskapene gjør at alle selskapene taper. Og at kranglingen med grunneierne går ut over en uskyldig tredjepart. Det som vi må passe på er at vi ikke må begynne å betale for å padle i Norske elver.Skulle tro at flere selskap betyr flere til å spleise på regninga????OG GRUNNEIERE ER GRÅDIGE.Rart om de ikke får statlig støtte for å lage disse skogsveiene.

åpent igjenn
kano #672 28/08/2006 12:46 PM
Fersking
Fersking

tenkte jeg bare skulle nevne at nå er det ingen vektere å se på put inn lenger.....

åpent igjenn
kano #673 28/08/2006 12:46 PM
Fersking
Fersking

tenkte jeg bare skulle nevne at nå er det ingen vektere å se på put inn lenger.....

for et styr.........
kano #674 30/08/2006 8:19 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

kom til driva i stedet! (men da må dere huske å desinfisere!)

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå